INDHOLD:

1. TAKTARTER

2. NODELÆNGDER og PAUSER

3. BINDEBUER og PUNKTERING

4.OFF-BEATS

5. TRIOLER

6. OPTAKT

7. SEKSTENDEDELE

  home
site search by freefind advanced
 
MUSIKANALYSE  

 

Soul - karakteristiske træk

 

SYDSTATSSOUL

Pladeselskaberne:

-       Stax og Fame

-       Ejet og styret af hvide

-       Blandede hvide og sorte musikere i studiet

-       Stor kunstnerisk frihed

-       Musik arrangeret på stedet = livelyd

Sydstatslyden:

-       Strygere anvendes kun sjældent og baggrundskor kun noget på Fame

-       Sammenspillet er fokuseret på groovet, ofte opbygget med brug af ostinater. Ofte ét karakteristisk ostinat pr. formled

-       Oftest 4/4 og i lige ottendedele. Ballader dog ofte 12/8 (= trioliseret underdeling af 4/4)

-       Oftest solister + backinggruppe – vokalgrupper benyttes ikke

-       Forsangeren er i centrum og det er den personlige vokal der prioriteres – et gospeltræk

-       Form: vers – omkvædsform med kontraststykke er det almindeligste – og slutter oftest med et ad lib-stykke. Intensivering i opbygningen – færre instrumenter og lag fra starten og flere på undervejs

-       Blæserne spiller flydestemmer og riffs ; gerne et Intro-riff der fungerer som et hook, og call & respons til vokalen undervejs i nummeret (specielt hos Stax der ikke benytter kor).  Gerne et indlagt blæserstykke som kontraststykke.

-       Harmonikken er enkel og oftest med rod i bluesharmonik, men numrene er dog sjældent i bluesform. Der benyttes ofte durakkorder på de sænkede 3. og 7. trin (bIII og bVII). 

Ballader er dog for det meste funktionstonale.

Kunstnere:

Otis Redding, Sam & Dave, Percy Sledge, Wilson Pickett, Aretha Franklin, James Brown

MOTOWN

Pladeselskab:

-       Motown i Detroit. Ejet af sorte, og kraftigt topstyret med en designet produktion

-       Mål: musik for hele USA (dvs sorte som hvide), ”The Sound of Young America”

-       Sangskriver og producere laver hitsene, og selskabet tilrettelagde produktionen og fandt kunstnerne

-       En bestemt lyd var målet og kunstnerenes/solisternes personlige udtryk var mindre vigtigt.

-       Stilen var en blanding af sort blues og gospeltradition med pop og klassisk musik.

-       Harmonikken: Simpel rundgangsharmonik, blandet med mere utraditionelle og overraskende vendinger, men oftest uden deciderede bluestræk (b3 og b7) i numrene.

-       Ofte en gospelvokal over en rytmisk aktiv bund – et aktivt groove – tilsat et symfonisk lag med strygere og kor

-       Groove: En fast og enkel rytmegruppe, oftest bygget om en karakteristisk aktiv basfigur og ofte med tamburin eller håndklap på alle 4 slag

-       Instrumentation: Rytmegruppe og blæsere, men også strygere, (blok)fløjter, vibrafon, orgel

-       Mange vokalgrupper, eller solist+vokalgruppe – den personlige kunstner er mindre i fokus.

Kunstnere:

The Temptations, The Supremes, The Four Tops, Martha Reeves & The Vandelles, Marvin Gaye