Musik & Videnskabsteori
Musik er et humanistisk fag, dvs det
beskæftiger sig med et menneskeskabt produkt, nemlig struktureret lyd; altså et
humanistisk betydningsbærende udtryk.
Genstandsområde
Musikfagets genstandsområde er primært
det klingende produkt, musikken selv og sekundært musikkens ydre omstændigheder
(samfundsmæssige, sociale osv).
Der indgår flere forskellige aktører i
skabelsen af musikken:
·
en autor: en
skaber, en komponist, der udformer melodier, arrangementer, værker.
·
en interpret:
en fortolker; en eller flere musikere der realiserer autorens ideer.
·
en modtager:
publikum til koncert, til dans, til fest der benytter musikken.
Komponisten kan formidle sit værk via
noder, som den klassiske komponist, mens der i jazz & rock ofte også (eller
kun) vil være en mundtlig formidling af ideer i studiet og i bandet og
nodematerialet vil kun udgøre en del af produktet. Folkemusik kan være
udelukkende mundtligt formidlet eller også nedfældet på noder.
Og hvad betyder det for den
videnskabelige omgang med produktet, det musikalske udtryk?
Det betyder at der er forskellige
usikkerhedsfaktorer i hvad det er vi analyserer på:
Fagets metoder
a) Musikinternt benytter vi auditiv
analyse til at undersøge:
·
instrumenter
& instrumentation & sound
·
rytmik &
groove
·
form &
arrangement
·
musikalsk udtryk
(vokalt / instrumentalt) & musikalsk effekt
- og vi benytter nodebaseret
analyse til at undersøge:
·
harmonik &
tonalitet
·
melodik &
tonalt materiale & tematik
·
rytmik &
groove – instrumentation
·
form &
arrangement
b) Musikeksternt kigger vi på samtidige
kilder osv for at se på værket i et
samfundsmæssigt og historisk lys: hvad var/er de samfundsmæssige forhold for
musikere og musikudøvere, hvordan var samfundets magtforhold, hvad var musikkens
rolle og funktion i dens tid, hvordan blev den modtaget osv osv.
Musikfaget anvender således en positivistisk metode til at afdække hvordan:
Musikfaget anvender også en hermenutisk,
fortolkende metode til at afdække hvorfor:
Musikfaget og hovedområderne
Musikfaget er
nutildags (dvs de sidste ca 500 år) placeret som et humanistisk fag, der
beskæftiger sig med analyse og fortolkning af et menneskeligt, kunstnerisk
udtryk – altså på linie med kunstanalyse og litterær analyse - men igennem næsten totusinde år var det
i højere grad forbundet med aritmetik, geometri og astronomi, altså en del af
de matematiske og naturvidenskabelige discipliner, med vægt på bl.a. talforhold
i intervaller for at bestemme f.eks. konsonerende og dissonerende intervaller
mv.
hent printvenlig version [pdf]
|