MELODISK ANALYSE
– den praktiske rækkefølge
Opgaveformuleringen hedder:
Foretag
en skriftlig melodisk analyse af denne melodi. Melodiens toneart, taktart og
ambitus angives i de tre bokse. Den efterfølgende analyse skal indeholde en
angivelse af melodiens form og struktur, samt melodiske og rytmiske
iagttagelser.
1: Start
med det formelle: Toneart, taktart, ambitus og anfør det i de tre bokse.
-
Du skal ikke
argumentere for tonearten, bare skriv den.
-
Ambitus: Skriv
fra tone dit til tone dat, altså en … .
-
Og ambitus
skal angives med korrekt interval (stor/lille none (9), stor/lille decim (10:
oktav + terts), undecim (11: oktav + kvart)
..
2: Form:
Inddel melodien i perioder og fraser og indtegn dem i noden – store bogstaver
for perioder, små for fraser.
Skriv
formen nede i teksten også
3. Uddyb
formen – behandl hvert formled for sig – altså A, B – perioderne.
·
Her skriver du hvordan hver periode/frase er
formet, hvilket motiv der måske er, om de bevæger sig trinvist eller
springende, bueform/aksialform/messeform/oscillerende/.. osv.
·
er der sekvenser og hvor langt sekvenseres de
(se på afstanden mellem starttoner, og angiv i interval)
·
på hvad måde er fraserne forskellige – eller
ens ? osv,
·
Tænk også på ud/hjem – typisk ender de fleste
af perioderne ’ude’, dvs ikke på grundtonen, undtagen den sidste, hvor vi skal
hjem og slutte af.
·
Hvor er klimaks og melodiens toptone
Dette
er hovedparten af de melodiske og rytmiske iagttagelser.
4. Andre ting der også kan være interessante at bemærke, kan være:
·
toneartsfremmede toner og løse fortegn
·
specielle rytmiske ting
·
For en god gennemngang af melodisk analyse, se Uffe Englund, Musik
- Metoder til analyse, Systime 2008
print
|