MIDDELALDER
> 1400
Gregoriansk sang (énstemmig),
Troubadourer (adelig underholdning), tidlig dansemusik med trommer, fløjter,
skalmeje, lut, bærbart orgel, fidel m.m. Folkelige kædedanse og underholdning
til hoffet.
Tidlig flerstemmighed: parallelsang
i kvarter, kvinter & oktaver.
RENÆSSANCE
1400 – 1600
Polyfoni: flere ligeberettigede
stemmer. Lineær musikopfattelse; ingen indsnit i musikkens strømmen. Imitation
i streng form = kanon.
Verdslig
musik: Madrigal og Chanson, med tonemaleri, fugleefterligning o.lign.
(Josquin dez Prez)
Kirkelig: Motet - i gammel
form med flere samtidige tekster - samt Messen. (Palestrina)
BAROK
1600 –1750
Instrumentalmusik og orkestermusik.
Eksperimenteren med nye instrumenter og forbedringer af de eksisterende - som
f.ex. violinen og kirkeorglet. Dur- og mol-harmonik. Funktionsharmonik.
Terrassedynamik – enten p eller f. Monotematik - kun ét tema pr. sats. Både homofoni (:
melodi med akkompagnement) som f.eks. i Vivaldis koncerter og polyfoni som i
J.S.Bachs fuga’er. Operaen udvikles.
Andre komponister: Händel.
KLASSIK
1750 –1820
Symfoniorkesteret (strygere,
blœsere og slagtøj). Klaveret udvikles (fra cembalo og harpsichord) –
klaverkoncert. Spœndingsdynamik: opspœnding – afspœnding (crescendo
– decrescendo). Flere temaer pr. sats: Hovedtema & Sidetema. Sonatesatsform
med kontrast, spœnding og dramatik. Komponisten: fra ansat musiktjener til
selvstœndig kunstner. Publikum - musik som vare. (Haydn, Mozart,
Beethoven)
ROMANTIK
1820 –1900
Musik for følelserne. Musikken som
stemningsbœrer. Stor vœgt på klang –> orkesteret vokser, både i antal
og med nye instrumenter: basun, tuba, saxofon. Harmonikken udvides og benyttes
mindre som strukturelt element, mere som stemningsformidler. Kromatik.
Jeg'et i centrum. Den ensomme
kunstner der udgyder sit indre. Musik skrevet som illustration af digte eller
dramaer. Nationalfølelse.
(Brahms, Tjajkovskij, Schumann,
Berlioz, Mahler, Wagner)
IMPRESSIONISME
1880 / 1890
Indtryk, stemningsformidling af udefra
kommende indtryk. Parallel til Monets (m.fl.) 'prik'–malerier. En
reaktion mod senromantikkens svulmende følelsesudladninger. Musikken skulle
antyde, ikke understrege; den skulle være som et forløb af farvenuancer, som en
fornemmelse af lysets skiften og vinden og vejrets foranderlighed. Klanglig
forfinet og ikke-dramatisk musik. (Claude Debussy)
EKSPRESSIONISME
1910
Udtryk. Reaktion imod den sensuelle
romantiske programmusik og Debussys 'farvepalet'–effekter (: Impressionismen).
'Abstrakt' musik (som Picasso og Braque's kubisme i malerkunsten) med brudt
linieføring, dissonantiske akkorder og 'forvredne' melodier. Atonalitet.
(Arnold Schönberg, Alban Berg)
MODERNISME
Tolvtonemusik
1922
Musik opbygget udfra en rœkke
bestående af alle de tolv forskellige toner. Rœkken kan så anvendes på
forskellig måde: som tema, som akkorder eller brudt helt op på forskellige
stemmer. (Schönberg, Berg)
Tilfældighedsmusik / Minimalisme
1950
Musik sammensat af små gentagne
'bidder' af musik, der hver gentages et tilfældigt antal gange. F.eks. indtil
et vækkeur ringer, til musikeren bliver træt eller indtil nogle sommerfugle har
fundet ud ad de åbentstående vinduer. Elektronmusik.
(John Cage, Steve Reich)
print