Romantik
I modsætning til klasikkens dyrkelse
af orden og symmetri – overskuelige og klare temaer, overskuelig harmonik
og harmonisk udvikling, overskuelige formprincipper – står romantikkens
vægtning af det følelsmæssige indhold, af klangfarver og harmonik udnyttet
ekspressivt – til at udtrykke komponistens følelser, vække tilhørernes
følelser, udtrykke det dunkle, uudsigelige, det poetiske.
Med vægtningen af musikkens
følelsmæssige indhold, af det stemningsmættede, af ekspressiviteten udvikler
musikken sig i lange stemningsbeskrivende forløb og de klassiske formprincipper
om klarhed og balance må vige. De enkeltsatsede former vinder frem som
afsluttede poetiske fortællinger. Temaerne bliver lange og fortællende,
klangfarven og harmonikken bliver bærere af det ekspressive indhold. Harmonisk
betyder det at akkorderne udvides og videreføres i nye og overraskende
retninger, og orkestrering og instrumentering bliver værktøj til forløsning af
stemningsudtryk.
Musikalsk deler man op i to
retninger:
a)
De nytyske – programmusikalske – tonedigtere
Udgangspunktet
er Beethovens 6.symfoni – Pastorale-symfonien - med dens
programmatiske overskrifter over hver sats.
Musikken
baserer sig på et ’program’ – et digt, en dramatisk handling, og
programmet styrer den musikalske form.
Foreningen af
tekst og musik – som i lieden og i operaen.
Det énsatsede
symfoniske digt bliver kulminationen af programmusikkens udvikling
(Liszt/Strauss)
Franz Liszt (1811-86)
Richard Wagner (1813-83)
Richard Strauss (1864-1949)
Hector Berlioz (1803-69)
b)
Klassicisterne
Søgte
at videreføre klassikens absolut-musikalske former – som hos Haydn,
Mozart & Beethoven – først og fremmest symfonien.
Efter
mange års rivalisering og diskussion mellem de to retninger i 1800-tallets
musik smeltede de divergerende holdninger mere eller mindre sammen ved
århundredets slutning.
Franz Schubert (1797-1828)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-47)
Robert Schumann (1810-56)
Johannes Brahms (1833-97)
Anton Bruckner (1824-96)
Nationalromantikken
tager udgangspunktet i det nationale folkelige liv, enten som en musikalsk
eller/og en politisk handling. Tjekkiet: Smetana: (Ma Vlast), Antonin
Dvorak, Finland: Sibelius, Rusland: Mussorgskij, Rimskij-Korsakv,
Borodin (Tjajkovskij)
print