Harmonisering
Ð opsummering
Husk at starte med at slŒ tonearten fast (= den tonale
kadence) og f¿rst derefter begynde at variere: - dvs erstatte
funktioner med deres paralleller og tilf¿je bidominanter. I dette meget enkle
eksempel, Se Min Kjole, kan alle fire linier harmoniseres med
hovedfunktioner:
I anden linie, der
melodisk er identisk med den f¿rste, erstatter vi nu blot T
med Tp og tilf¿jer septim til D:
I tredie linie kommer en bev¾gelse via en bidominant
til typisk S eller Sp. Det harmoniske sprog udvides og bassen varieres med
andre bastoner end grundtoner - tertsgennemgang og trinvis
gennemgang:
Til slut skal vi hjem -
dvs afslutte med en tonal kadence - men det kan udem¾rket gŒ
over vekseldominanten:
Lidt om bastoner - Regler:
-
den
almindeligste alternative tone i bassen er tertsen
-
kvinten
kan ogsŒ bruges i et gennemgangsforl¿b, oftest ved en faldende
baslinie, men benyttes sj¾ldnere
-
septimen
i en dominantseptimakkord kan ogsŒ bruges som gennemgangstone:
ligesom i jazz skal den da videref¿res til tertsen i den
efterf¿lgende akkord (7-3)
-
sekstakkorder
(= akkorder med tertsen i bassen) benyttes normalt ikke som
afsluttende akkord, da de ikke fungerer (dvs lyder)
afsluttende
-
sekstakkorder
benyttes normalt ikke i den afsluttende D -T kadence (af samme
grund)
-
man
undgŒr parallelle
oktaver & kvinter mellem melodi og baslinie
-
man
undgŒr tertsfordobling;
dvs samtidig tertsbetoning i melodi og baslinie. 6/4 forudholdet anvendes, hvis det er muligt, i den afsluttende kadence: D6/4 - D7 - T. Det noteres som Tonika
med kvinten i bassen (efterfulgt af Dominant og sŒ Tonika),
f.eks. F/C - C7 - F , men akkorden er netop ikke Tonika, men
en Dominant der bare ikke helt er blevet til dominant endnu. Man kan sige at
funktionen er en opsp¾nding henimod en forl¿sning, der er
ventet, nemlig pŒ Dominanten - og herfra videre til Tonika. Linie i harmoniseringen Hvis det er sv¾rt at fŒ en linie i harmoniseringen, og den virker helt eller delvist rodet, sŒ start med bare at harmonisere med hovedfunktioner (T S D) og evt vekseldominant. SŒ har du et brugbart skelet og kan bagefter variere
satsen ved at skifte nogle af akkorderne ud med
parallelfunktioner, eller tilf¿je nogle bidominanter der kan
lede godt videre til n¾ste akkord Ð ligesom i eksemplet
ovenfor. Husk at harmonisering
mange gange foretages bedst bagl¾ns: Hvor er det du gerne vil
hen? Og hvilken akkord leder sŒ godt derhen?
|