Udvidet
Harmonik - jazzharmonik
9 9
erstatter 1
Om udvidet harmonik må man grundlæggende sige at den almindeligste udvidelse er 9eren: - en Dm7 bliver til Dm9, en G7 til G9, en Cmaj7 til Cmaj9 og en C6 til en
C6/9
Lad
være at bruge det bevidstløst, men det kan ofte give en bedre stemmeføring og
en ‘tykkere’ klang.'
b9 b9
erstatter 9
Den sænkede 9er anvendes udelukkende på V-trinsakkorder - altså som en udvidelse på dominantseptimakkorden. II - V - I forbindelse får således ofte en
kromatisk bevægelse fra II-trins kvint til V-trins b9 til I-trins kvint:
13 6
erstatter 5
b13 /
#5
Den
sænkede 13er (eller 6er, om du vil), eller også set som den hævede kvint (#5),
bruges også udelukkende på V-trinsakkorden. Den anvendes oftest i forbindelse
med almindelige 9ere på de omkringliggende akkorder, for så kommer der en
dejlig kromatisk stemmeføring, t.eks.: Dm9 - G7b13 - Cmaj7/9.
Også
almindeligt er at kombinere den med b9 på V-trins akkorden for så opnår man
endnu mere kromatik i forbindelsen - endnu mere melodisk ‘klister’ til at få
akkorderne til at hænge bedre sammen: Dm9 - G7b9/b13 - Cmaj9
b5
Sænket
kvint er almindelig i II-trins akkorden i mol og forbindes oftest med en b9 på
den efterfølgende V-trins akkord - det er nemlig den samme tone, der så bliver liggende.
Denne ‘mol’-kadence kan dog godt både føres videre til dur som til mol:
Dm7b5
- G7b9 - Cmaj7 eller Dm7b5 - G7b9 – Cm7
m11
11 er
almindelig som udvidelse på mol7-akkorder: Fm11, Dm11 osv. Den indbefatter ikke nødvendigvis 9'eren men opfattes
ofte blot som en 5-klang: 1-b3-5-7-11.
Men
den kan også voices uden terts, men med 9er, og får derved en mere sus-agtig klang:
1-5-7-9-11. Denne akkord becifres også bare som en 11-akkord.
7sus4 4
erstatter 3
Hvis
man udvider en dur akkord med 11'eren (=kvarten) får man et lille
sekundsammenstød med dur-tertsen. Det vil man ikke, så 11-akkorden i dur bliver
til sus4, dvs 4 istedet for 3.
Sus4-akkorden
er en forudholdsakkord, og dette forudhold opløses oftest til durtertsen i
septimakkorden, f.eks.: F7sus4 - F7.
- F7 bliver så til:
F7sus4 - F7.
6/9
6eren
med tilføjet 9er ses ofte som slutakkord - en dejlig fed klang både lagt tæt
eller spredt.
Generelt
Du
kan altid udvide dit musikalske ‘ordforråd’ ved at benytte de ovennævnte
akkorder - de kan kombineres på kryds og tværs.
Du
skal dog altid sikre dig at det kan lade sig gøre i forhold til melodien - der
er f.eks. ikke meget sjov i at lave en sus-akkord hvis melodien ligger på
tertsen, en b9'er hvis melodien ligger på 9'eren, osv osv.
Altså
- tænk dig om og lad være med at sovse alting ind i udvidelser bare for sjovs
skyld - der skal være en idé og en melodisk linie i din sats.
|