INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODELÆNGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Musikhistorien – i
stikord
MIDDELALDER
> 1400
Gregoriansk sang (énstemmig), Troubadourer (adelig underholdning),
tidlig dansemusik med trommer, fløjter, skalmeje, lut, bærbart orgel, fidel
m.m. Folkelige kædedanse og underholdning til hoffet.
Tidlig flerstemmighed: parallelsang i kvarter, kvinter &
oktaver.
RENÆSSANCE
1400 – 1600
Polyfoni: flere ligeberettigede stemmer. Lineær musikopfattelse;
ingen indsnit i musikkens strømmen. Imitation i streng form = kanon.
Verdslig musik: Madrigal og Chanson, med tonemaleri,
fugleefterligning og lignende. (Josquin dez Prez)
Kirkelig: Motet - i gammel form med flere samtidige tekster - samt
den liturgiske messe. (Giovanni Pierlugi da Palestrina)
BAROK
1600 –1750
Instrumentalmusik og orkestermusik. Eksperimenteren med nye instrumenter og forbedringer af de eksisterende - som f.ex. violinen og kirkeorglet. Dur- og mol-harmonik. Funktionsharmonik.
Terrassedynamik – enten p eller f. Monotematik - kun ét tema pr. sats. Både homofoni (:
melodi med akkompagnement) som f.eks. i Vivaldis koncerter og polyfoni som i J.S.Bachs fuga’er. Operaen
udvikles.
Andre komponister: Georg Friedrich Händel.
KLASSIK
1750 –1820
Symfoniorkesteret (strygere, blœsere og
slagtøj). Klaveret udvikles (fra cembalo og harpsichord)
– klaverkoncert. Spœndingsdynamik: opspœnding – afspœnding (crescendo
– decrescendo). Flere temaer pr. sats: Hovedtema & Sidetema. Sonatesatsform
med kontrast, spœnding og dramatik. Komponisten: fra
ansat musiktjener til selvstœndig kunstner. Publikum
- musik som vare.
(Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludvig van Beethoven)
ROMANTIK
1820 –1900
Musik for følelserne. Musikken som stemningsbœrer.
Stor vœgt på klang –> orkesteret vokser, både i
antal og med nye instrumenter: basun, tuba, saxofon. Harmonikken udvides og
benyttes mindre som strukturelt element, mere som stemningsformidler. Kromatik.
Jeg'et i centrum. Den ensomme kunstner der udgyder sit indre. Musik skrevet som illustration
af digte eller dramaer. Nationalfølelse.
(Johannes Brahms, Pjotr Ilitj Tjajkovskij,
Robert Schumann, Hector Berlioz, Gustav Mahler, Richard Wagner)
IMPRESSIONISME
1880 / 1890
Indtryk, stemningsformidling af udefra kommende indtryk. Parallel
til Monets (m.fl.) 'prik'–malerier. En reaktion mod senromantikkens svulmende
følelsesudladninger. Musikken skulle antyde, ikke understrege; den skulle være
som et forløb af farvenuancer, som en fornemmelse af lysets skiften og vinden og vejrets foranderlighed. Klanglig forfinet og ikke-dramatisk musik.
(Claude Debussy)
EKSPRESSIONISME
1910
Udtryk. Reaktion imod den sensuelle romantiske programmusik og
Debussys 'farvepalet'–effekter (: Impressionismen). 'Abstrakt' musik (som Picasso
og Braque's kubisme i malerkunsten) med brudt linieføring, dissonantiske akkorder og 'forvredne' melodier. Atonalitet. (Arnold Schönberg, Alban Berg)
MODERNISME
Tolvtonemusik
1922
Musik opbygget udfra en rœkke bestående af alle de tolv forskellige toner. Rœkken kan så anvendes på forskellig måde: som tema, som
akkorder eller brudt helt op på forskellige stemmer. (Arnold Schönberg, Alban Berg)
Tilfældighedsmusik / Minimalisme
1950
Musik sammensat af små gentagne 'bidder' af musik, der hver
gentages et tilfældigt antal gange. F.eks. indtil et vækkeur ringer, til
musikeren bliver træt eller indtil nogle sommerfugle har fundet ud ad de
åbentstående vinduer. Elektronmusik.
(John Cage, Steve Reich)
_____________________________________________________________________________
|
||||||||
|