INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODELÆNGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Soul - karakteristiske træk
SYDSTATSSOUL
Pladeselskaberne:
-
Stax og Fame
-
Ejet og styret af hvide
-
Blandede hvide og sorte musikere i studiet
-
Stor kunstnerisk frihed
-
Musik arrangeret på stedet = livelyd
Sydstatslyden:
-
Strygere anvendes kun sjældent og baggrundskor kun noget på Fame
-
Sammenspillet er
fokuseret på groovet, ofte opbygget med brug af ostinater.
Ofte ét karakteristisk ostinat pr. formled
-
Oftest 4/4 og i lige ottendedele. Ballader dog ofte 12/8 (= trioliseret underdeling af 4/4)
-
Oftest solister + backinggruppe – vokalgrupper benyttes ikke
-
Forsangeren er
i centrum og det er den personlige vokal der prioriteres – et gospeltræk
-
Form:
vers – omkvædsform med kontraststykke er det
almindeligste – og slutter oftest med et ad lib-stykke.
Intensivering i opbygningen – færre instrumenter og lag fra starten og flere på
undervejs
-
Blæserne spiller flydestemmer og riffs ; gerne et Intro-riff
der fungerer som et hook, og call & respons til
vokalen undervejs i nummeret (specielt hos Stax der
ikke benytter kor). Gerne et indlagt
blæserstykke som kontraststykke.
-
Harmonikken er
enkel og oftest med rod i bluesharmonik, men numrene er dog sjældent i
bluesform. Der benyttes ofte durakkorder på de sænkede 3. og 7. trin (bIII og bVII).
Ballader
er dog for det meste funktionstonale.
Kunstnere: Otis Redding, Sam & Dave, Percy Sledge, Wilson
Pickett, Aretha Franklin, James Brown
MOTOWN
Pladeselskab:
-
Motown i
Detroit. Ejet af sorte, og kraftigt topstyret med en designet produktion
-
Mål: musik for hele USA (dvs sorte som hvide), ”The Sound of Young America”
-
Sangskriver og producere laver hitsene, og
selskabet tilrettelagde produktionen og fandt kunstnerne
-
En bestemt lyd var målet og kunstnerenes/solisternes personlige udtryk var
mindre vigtigt.
-
Stilen var
en blanding af sort blues og gospeltradition med pop og klassisk musik.
-
Harmonikken: Simpel
rundgangsharmonik, blandet med mere utraditionelle og overraskende vendinger,
men oftest uden deciderede bluestræk (b3 og b7) i numrene.
-
Ofte en gospelvokal over en rytmisk aktiv
bund – et aktivt groove – tilsat et symfonisk lag med strygere og kor
-
Groove: En
fast og enkel rytmegruppe, oftest bygget om en karakteristisk aktiv basfigur og
ofte med tamburin eller håndklap på alle 4 slag
-
Instrumentation: Rytmegruppe
og blæsere, men også strygere, (blok)fløjter, vibrafon, orgel
-
Mange vokalgrupper, eller solist+vokalgruppe – den personlige kunstner er mindre i fokus.
Kunstnere: The Temptations, The Supremes, The Four Tops, Martha
Reeves & The Vandelles, Marvin Gaye
|
||||||||||
|