MELODISK ANALYSE
– den praktiske rækkefølge – her
eksemplificeret ved Jens Vejmand
Opgaveformuleringen
hedder:
Foretag en skriftlig melodisk analyse af denne melodi. Melodiens
toneart, taktart og ambitus angives i de tre bokse. Den efterfølgende analyse
skal indeholde en angivelse af melodiens form og struktur, samt melodiske og
rytmiske iagttagelser.

1: Start med det formelle: Toneart, taktart, ambitus og anfører det i
de tre bokse.
-
Du skal ikke argumentere for
tonearten, bare skriv den.
-
Ambitus: Skriv fra tone dit til
tone dat, altså en … .
-
Og ambitus skal angives med
korrekt interval (stor/lille none (9), stor/lille decim (10: oktav + terts),
undecim (11: oktav + kvart), duodecim (12: oktav+kvint)
Toneart:
F-dur; Taktart C = 4/4; Ambitus fra c til f = en undecim
2: Form: Inddel melodien i perioder og fraser og indtegn dem i noden
– store bogstaver for perioder, små for fraser.
Skriv formen
nede i teksten også.
Melodien
består af 4 perioder A, A’, B, A’’ – se markering i noden.
Hver
periode kan yderligere inddeles i to fraser.
3. Uddyb formen – behandl hvert formled for sig – altså A, B –
perioderne.
·
Her skriver du hvordan hver frase
er formet, hvilket motiv der måske er, om de bevæger sig trinvist eller
springende, osv.
·
er der sekvenser og hvor langt
sekvenseres de (se på afstanden mellem starttoner, og angiv i interval)
·
på hvad måde er fraserne
forskellige – eller ens ? osv,
·
Tænk også på ud/hjem – typisk
ender de fleste af perioderne ’ude’, dvs ikke på grundtonen, undtagen den
sidste, hvor vi skal hjem og slutte af.
·
Hvor er klimaks og melodiens
toptone
Periode
A har en bueformet struktur
bestående af en opadgående frase a, der fungerer som forsætning, samt en nedadgående frase b, der fungerer som eftersætning. Frase a er karakteristisk ved det indledende kvartspring fra c til f (fra
kvinten til grundtonen), efterfulgt af en trinvis opgang, med den
karakteristiske punkterede rytme:

Frase b består rytmisk blot af en trinvis
nedadgående fjerdelsbevægelse, som dog starter med et kvartfald.
Periode
A’ starter identisk med frase a, men eftersætningen, frase b’ bevæger sig aksialt omkring kvinten, c som centraltone. Melodien modulerer
til dominanttonearten, hvilket indikeres af opløsningstegnet for Bb og hermed introduktionen
af ledetonen til C-dur.
Periode
B starter nu som en kontrastdel,
og samtidig som melodiens klimaks på toptonen f. Melodisk er strukturen helt kontrasterende idet den overordnede
bevægelse i perioden er faldende, og i stedet for de trinvise bevægelser i
periode A, er B præget af faldende tertsspring. Frase c falder således i en zig-zag melodisk bevægelse fra oktaven f til
kvinten c, mens den sekvenserede frase c’ falder fra seksten til tertsen. c’ er sekvenseret en terts ned.
Periode
A’’ afrunder storformen med en lille
bue fra grundtonen til kvarten og hjem igen til grundtonen. Periode A’’ er frasemæssigt struktureret som A-perioderne, med
en opadgående trinvis forsætning – a’ – efterfulgt af en nedadgående eftersætnings-frase, b’’, der er næsten identisk med b.
Frasen a’ er dog bemærkelsesværdig ved sin
meget lille ambitus – en terts – og ved en overvejende messe-agtig form på
tonen g.
Medvirkende
til ’hjem’-fornemmelsen er naturligvis at perioden bevæger sig fra grundtonen
til grundtonen, men også det manglende energiske kvartspring op til grundtonen
som karakteriserer a-fraserne giver
større ro i den sidste periode.
Ambitusmæssig
skiller denne periode sig ud ved sin beskedne ambitus – en kvart – hvor A har
en none, A’ en decim og B en septim.
Tonalitetsmæssig
er vi længst ’ude’ i slutningen af anden periode A’ (sangens midte) hvor
opløsningstegnet for H indikerer at vi toneartsmæssigt er skiftet til
dominanten – C-dur. Periode B er også decideret ’ude’ da dens fraser ført
slutter på kvinten og dernæst på tertsen. Hjemme på grundtonen er vi
naturligvis først til sidst.
print

|