JAZZhistorien
Ð
en oversigt
Fra NEW ORLEANS til JAZZ'n HIP-HOP
INDHOLD
1.
NEW ORLEANSJAZZ
2.
SWING
3.
BEBOP
4.
COOL
5.
NEOBOP / HARDBOP
6.
FREEJAZZ
7.
MODALJAZZ
8.
FUSIONSJAZZ
9.
JAZZ'n HIP-HOP
NEW
ORLANSJAZZ
1920erne
Med
baggrund i Worksongs, Gospels, Blues, Ragtime og
milit¾rmarcher opstŒr New Orleansjazzen i starten af
Œrhundredet. Musikkarakteristik: udbredt brug af
klarinet, tr¾kbasun-glissandi og banjo. I den
tidlige New Orleans-jazz brugtes tuba som
basinstrument, 2-beat. Kollektiv improvisation.
- h¿r: Louis
Armstrong, Potato Head Blues (1927)
SWING 1930erne
New
York,
Harlem, de store orkestre opstŒr, Fletcher
Hendersons opdeling af bl¾sergruppen i trompeter,
basuner og saxofoner. Arrangeret musik.
Stride-pianostilen g¿r klaveret til et
Žnmands-orkester med bas og akkordligt
akkompagnement i venstre hŒnd og melodi/solo i
h¿jre.
- h¿r: Duke
Ellington, The Mooche (1928), Old
Man Blues (video - 1930), Fletcher
Henderson, Harlem Madness (1934), Fats
Waller, You Feet's Too Big (1935), Honeysuckle
Rose (1939)
Swing
(Kansas City & New
York). Datidens store dansemusik, men nu i
4-beat. Headarrangements
med mange bl¾serriffs. Big-bandets st¿rrelse
ligger nu fast: 5 saxer, 4-5 trompeter, 4-5
tromboner samt rytmegruppe med kontrabas,
guitar, klaver og trommer.
- h¿r: Count
Basie, One OÕClock Jump (video - 1937/1943),
Rockin'
The Blues (1940)
BEBOP
1940/45
Beboppen
opstŒr delvis som en reaktion pŒ de begr¾nsede
solistiske muligheder i swingjazzen. Musikken bliver
sn¾vrere i og med at det intellektuelle niveau stiger
og musikken bliver mere kr¾vende for sŒvel ud¿vere som
publikum. Der er tale om sort musik og smŒ bands;
meget udbredt er sax/trp-kvintet: tp, sax, klaver,
bas, trommer. Arrangementerne er enkle og levner meget
rum for soli, tempoet er oftest h¿jt og akkorderne
udvides med 9ere, 11ere, 13ere. Akkordtempoet er ogsŒ
h¿jt: ofte 2 akkorder pr takt.
- h¿r: Charlie
Parker, Scrapple From the Apple (1947)
COOL
1949 >
Cooljazzen
opstŒr delvist som en reaktion mod boppens hektiske,
improvisationsbaserede musik og 'hotte' spillefacon:
brede, rolige og harmonisk meget smukke klange i
gennemt¾nkte arrangementer og med et for jazzen
udvidet instrumentarium Ð basklarinet, horn bl.a.
Cool-jazzen indvarsles med Miles DavisÕ LP
ÒBirth of the CoolÓ (1949) med arrangementer af Gil
Evans
- h¿r: Miles
Davis/Gil Evans, Boplicity (1949)
NEOBOP
/ HARDBOP
1955
>
En
musikstil med kraftige bluesy gospel-r¿dder. I
mods¾tning til beboppen er temaerne let
tilg¾ngelige og det harmoniske grundlag er enklere
og ofte bluesbaseret. Rytmegruppen benytter ofte
ostinater. Mange titler refererer til
gospelpr¾dikanter, sŒsom The Preacher og Mercy,
Mercy, Mercy - solisten er som pr¾dikanten der
river sin menighed med sig. Publikumsvenligheden
er sŒledes meget st¿rre.
- h¿r: Cannonball
Adderley, This Here (1959)
FREEJAZZ
1959
(1960erne)
Hvorfor
lade sig besv¾re og h¾mme af harmonier nŒr man kan
spille meget friere uden? Freejazzen udforsker nye
veje, specielt indenfor den frie improvisation, hvor
hovedsigtet er den musikalske frig¿relse med stor v¾gt
pŒ sammenspillet og lydh¿rheden musikerne imellem.
OgsŒ rytmegruppen s¾ttes til tider fri fra den faste
puls. Som det kan anes er publikumsvenligheden
tilsvarende lille.
- h¿r: Ornette
Coleman, Free (1959)
MODALJAZZ
1959
>
En anden
form for frig¿relse fra det harmoniske skemas bŒnd er
modaljazzen, hvor grundlaget for soloerne ikke er
harmonier men en eller flere skalaer. Dette giver ogsŒ
en st¿rre frihed for solisten, men medf¿rer ikke den
total fritstillelse af rytmegruppen og det rytmisk
fundament. Resultatet er en langt st¿rre ro og Œbenhed
i musikken Ð i stedet for beboppens to akkorder pr
takt er der nu 8-16 takter pr akkord.
Publikumsvenligheden er derfor rimelig stor.
- h¿r: Miles
Davis, So What (1959)
FUSIONSJAZZ
1969 >
Elektrisk
forst¾rkede instrumenter og spillemŒder fra den
samtidige rock og funk finder vej til jazzen, og
'redder' den sŒledes fra at hensygne i st¿vet
forglemmelse, overhalet af rock- og beatmusikken
popularitet. Miles Davis er igen i front med
udgivelsen 'Bitches Brew' fra 1969 og en af 'hans'
musikere, Herbie Hancock hitter med den mere
funk-inspirerede udgivelse 'Headhunters' fra 1973. Her
anvendes elektriske instrumenter, ÔsjoveÕ fl¿jter og
stemmelyde og der arbejdes med flere rytmiske lag, der
sammen med en funky bas-ostinat efterhŒnden opbygger
et sejt ÔgrooveÕ.
- h¿r: Herbie
Hancock, Watermelon Man (1973)
JAZZ
'n HIP-HOP
Et
af de senere skud pŒ jazzens stamme er fusionen med
en anden gren af den sorte kultur: hip-hoppen.
Pianofigurer, basfigurer og trommerytmer danner den
bund, det groove, hvorover der tales eller rappes.
De akkompagnerende bl¾serinstrumenter bygger ofte pŒ
et klangideal fra cool-jazzen.
I
mods¾tningen til hip hoppen er her dog ikke tale om
et egentlig 'break-beat', en samplet rytmisk figur
der gentages som underl¾g for rappen, men om spillet
rytme, der ganske vist er fast, men med flere
variationer. Jazzens klange og blues-univers
kombineres med hip hoppens hovedv¾gt pŒ det rytmiske
groove som underl¾g for rapperens budskab.
- h¿r: Thomas
Blachman, Like This (Give Me a Kiss) (1994)
>
Se flere detaljer om jazzen efter bebop her.