BAROK – JOHAN SEBASTIAN BACH Violinkoncert
i E-dur, 3. sats
1.
Stiltræk
Ved
auditiv analyse kan man fastslå nogle karakteristiske barok-stiltræk ved denne
koncert:
- vekslen
mellem tutti og solo. En solokoncert.
- vekslen
mellem forte og piano. Terrassedynamik.
- besætning: solist:
soloviolin
strygergruppe: 1. & 2. violin, bratsch
continuo: cello, contrabas, cembalo.
- tematisk
enhed, dvs. ét tema pr. sats (i modsætning til klassikens “norm” med to kontrasterende
temaer)
- sekvensering:
en melodistump eller en tema-bid der gentages, hver gang forskudt i forhold
til før. Oftest én tone op eller ned pr. gentagelse.
2.
Formelementer
STORFORM:
vekslen mellem tutti- og solo-afsnit, mellem tema-afsnit og solistiske afsnit,
dvs. mellem Ritornel og Episode, altså en RONDO.
I
en solokoncert som denne findes det koncerterende princip i kappestriden
mellem soloinstrumentet og resten - groft sagt. Soloinstrumentet bakkes så op
af continuo-gruppen (der hedder sådan fordi den spiller kontinuert, dvs.
gennemgående, i hele satsen) samt - vekslende fra episode til episode - af
forskellige udvalgte dele af strygergruppen.
En concerto grosso bygger på kontrasten mellem hele orkesteret (tutti) og en mindre del heraf (concertino) der normalt bestod af to violiner +
continuo.
RITORNEL
I
en beskrivelse af ritornellet - Temaet - er det praktisk at få fastslået hvilke
dele, det er bygget op af. Når det vender tilbage i løbet af satsen er det ikke
altid hele ritornellet, der gentages.
Temaet
består sædvanligvis af 3-4 dele:
- Første
del præsenterer motiv-materialet og tonearten slåes fast..
- Midtvejs
arbejdes med motiv-materialet, ofte med sekvensering og med større harmonisk
bevægelse.
- Til
slut rundes der af. Slutdelen kan omfatte et nyt motiv eller blot gentage
motivet fra første del, men harmonisk kommer vi hjem igen med en
afsluttende kadence.
Her er temaet. Prøv at
inddele det i bidder:
FORM
Hele
satsen kan inddeles i 9 dele. Prøv selv:
print
|