Musikken i 1950erne - en oversigt
Tiden
Efterkrigstidens Europa var i første runde et
forarmet Europa præget af genopbygning og smalhals, men Marshallhjælpen fra
slutningen af 40erne – der skulle hjælpe den europæiske industri på fode og
samtidig knytte Europa tættere på USA – og dermed holde kommunistfaren stangen
– betød en stigende produktion og et stigende velfærd, bl.a. som stigende
forbrug à la det amerikanske med biler, køleskabe, radiogrammofoner og
TV-apparater.
Danmark bliver også knyttet til USA via
NATO-medlemsskabet i 1949 og kommer ind under det amerikanske atombolværk mod
et aggressivt Sovjetunion, der bl.a. brutalt nedkæmper den Ungarnske
selvstændighedskamp i 1956.
Kønsrollemønsteret er dog stadig som det altid har
været: mor går hjemme og far går på arbejde. Faktisk falder kvindernes
erhvervsfrekvens fra 1950 til 1960 fra 44 til 37% (gifte kvinder har dog kun en
erhvervsfrekvens i 1960 på 22%).
Ungdom & Rock and Roll
Ungdommen, teenagegruppen, begynder at manifestere
sig som gruppe, bl.a. pga længere uddannelsestid, og i USA finder man
teenage-klikerne, der samles om en ungdomskultur med biler, rock'n'roll-musik
og læderjakker; tænk på f.eks. James Dean. At den hvide ungdom tager en musik
til sig der udspringer fra den sorte bluesmusik er foruroligende i et
raceadskilt og seksuelt bornert amerikansk samfund, og selvom de mest udbredte
R&R-kunstnere er hvide, der indspiller let af-sexualiserede cover-versioner
af de sorte R&B-musikeres sange, som f.eks Bill Haley og hans udgave af Joe
Turners Shake, Rattle and Roll, finder den den hvide amerikanske
middelklasse-familie ikke behag i Elvis Presleys tydeligvis seksuelt betonede
underkropsvridninger. Det er simpelthen for meget sort kultur for hvide
mennesker. Af samme grund passer musikken godt til de nye teenagergrupper der
vil noget andet end deres forældre. Musikalsk kaldes mainstreampoppen på det
tidspunkt for Tin Pan Alley, opkaldt efter den gade i New York hvor
musikforlæggerne holdt til, med sangere som Bing Crosby, Frank Sinatra og Doris
Day.
I Danmark var bestod populærkulturen af Morten
Korch-film – som f.eks. Vagabonderne på Bakkegården hvor Poul Reichardt synger
Sven Gyldmarks Er du dus med himlens fugle fra 1958 – eller Lille Per
filmene (Hej for dig og hej for mig (1954), Bornholm, Bornholm
Bornholm (1959) osv) – altså groft forenklet en nationalt snæversynet,
nostalgisk besyngen af det ædle og simple landmandsliv – der hastigt var på
retur - eller de specielle danske dyder: nøjsomhed, venlighed, ærlighed.
Hertil kom rock & rul i 1956 som danske
kopiversioner af de amerikanske hits – som Viktor Cornelius' danske udgave af
Elvis Presleys Heartbreak Hotel (hans gennembrudsfilm) sunget Preben
Uglebjerg i 1956: Vi rokker os ikke. Eller som danseskolearrangementer
med danselæreren Børge Kisbye med musik af jazzmusikeren Ib Glindemanns
orkester, hvor ikke mindst en optræden i KB-hallen i 1956, hvor der foruden
Glindeman optrædte fire rockorkestre, der dansedes jitterbug og publikum råbte
på 'mere rock' og politiet måtte gribe ind, 28 mand høj, og genoprete ordenen,
skabte røre om den nye, vilde musik. Joh, det var noget der gav anledning til
avisoverskrifter. Først flere år senere kom de originale indspilninger med
Elvis Presley til landet, sjovt nok.
Jazz
Efter anden verdenskrig fremkommer den sorte
bebop-musik som en del af en spirende sort selvbevidsthed. I big band-æraen før
krigen blev den sorte musik, jazzen, prist og feteret – men ofte formidlet via
hvide jazzfolk - mens den sorte musiker blev forvist til bagindgangen i et kraftigt
raceadskilt amerika. Krigen ændrede i nogen grad den sorte selvbevidsthed, men
først i 1955 midte slår den ud politisk i bus-boykotterne foranlediget af Rosa
Parks anholdelse, da hun nægter at vige sin plads i bussen for en hvid. The
Civil Rights Movement er født
På samme tidspunkt opstår Hardboppen, som jo er en
bebop der vender sig mod de sorte rødder, blues og gospel-musikken, og
fremtræder som en mere jordnær, swingende, soulet jazz, men stadig med en snert
af beboppens intellektuelle overskud.
Kompositionsmusikken
Indenfor den klassiske musiks udvikling er 1950erne
den tid hvor man vender sig væk fra de kraftigt følelsbetonede musikværker. Man
leder efter krigen efter et tonesprog der er renset for ideologiske bindinger -
i modsætning til Hitler-tidens udnyttelse af march-musikken og fjendtligheden
overfor anderledes 'entartet' musik, og i Sovjet-statens tunge ideologiske
hånd, der fordrede folkelig musik til det nationale sovjettiske folk. Man søger
en 'renere' og måske 'sandere' musik, der ikke skal udtrykke og formidle
komponistens inderste følelser, men være et udtryk for en ren musik; en musik
bygget op af de mindste musikalske elementer, sammensat i musikværker styret af
matematisk udregnede systemer: seriel musik. Såsom f.eks. Pierre Boulez Structures fra 1952. Andre kunstnere er f.eks. Olivier Messian.
Amerikaneren John Cage arbejder samtidig med tilfældighedsmusik,
dvs musik der ikke er færdigt fra komponistens hånd, men snarere består af en
kasse med musikalske brokker og idéer samt nogle anvisninger på hvordan de kan sættes sammen, f.eks. gentag bid A 34 gange, gentag bid B indtil vækkeuret
ringer osv. Alt sammen tiltag der i højere grad holder komponistens person på
afstand af det færdige værk.
Ikke en musik der vinder stor folkelig gunst, men
den påvirker alligevel megen senere kompositionsmusik med sin søgen efter en
'renere' og 'sandere' – eller måske neutralere – musik.
|