Rock og rul i Danmark i 50erne
af Lisbeth Ringsholt
Jitterbug og James Dean for de mondæne
Rock’n’roll-kulturen
i Danmark handlede i første omgang faktisk overhovedet ikke om musik, men om
dans og film, og idolerne var mest filmstjerner, typisk fx James Dean.
Introduktionen
til rock’n’roll kom i starten gennem danseopvisninger (jitterbug) - først og
fremmest ved danseinstruktør Børge Kisbye og med Peter Plejls Orkester samt
Preben Uglebjerg som det vokale islæt, på den lidt for mondæne restaurant
National Scala.
De
fleste af musikerne kom fra jazzscenen og gik ikke helhjertet ind for
rock’n’roll. F.eks. havde Ib Glindemann for en stund forladt jazzen for at
tjene et par ekstra skillinger ved at spille ”urskovsrytmer”.
Folket møder rock’n’roll - ballade opstår
Først
da rock’n’roll-showet rykkede over i KB-Hallen i efteråret 1956, kom det
rigtige publikum til, og succes’en var hjemme.
Den
eneste ”ægte” rock’n’roll sanger var Ib ”Rock” Jensen, som debuterede i
KB-Hallen med en helt speciel form for uforståelig scat sang med tilråbene
”Rock’n’roll” på passende steder! Den forudsete ballade var der dog ikke meget
af. Pressen var naturligvis til stede, for andre steder hvor der blev spillet
rockmusik – f.eks. i England og i USA - var det ikke gået stille af, men uroen
opstod først, da en fotograf betalte nogle af de unge for at smide kanonslag og
starte tumult. Politiet ryddede gaden, og lignende arrangementer i provinsen
blev aflyst!
Det
var også fremprovokeret af pressen og politiet, da der opstod uro ved premieren
på Bill Haley-filmen Rock around the Clock i København året efter, så hurtigt
blev der automatisk sat lighedstegn mellem rock’n’roll og bølleoptøjer.
A
Handful of Songs - Tommy Steele før Elvis
I
begyndelsen var det ikke til at skaffe plader med rock’n’roll, og radio og TV
spillede ikke den slags. I 1957-58 kom Tommy Steele til Danmark og gav et par
koncerter, og hans plader med bl.a. landeplagen ”I’ve Got a Handful of Songs to
Give You” begyndte at dukke op, hvorimod Elvis’ plader først udkom i Danmark sidst
i 1958 p.g.a. problemer med det danske agentur. De i USA så populære musikfilm
med Bill Haley kom som nævnt til Danmark i 1957, og Tommy Steele’s og de første
Elvis-film begyndte også at dukke op omkring 1957-58.
Radio Merkur - og de glade amatører
Danmarks
Radio spillede slet ikke rock’n’roll, men ude i Øresund lå Radio Merkur som
godt nok kun kunne aflyttes i den østlige del af Sjælland, men som spillede en
stor rolle for populærmusikken fra 1958, til den blev lukket i 1963. Desuden
lyttede man til amerikanske Radio Luxembourg. Den danske musikscene bestod i
slutningen af 50’erne stadig næsten udelukkende af amatører i lokale klubber og
dansesteder. Der var bl.a. Little Freddy and his Rock Boys, med Teddy Edelman
som sanger og Torben Sardorf (senere Hitmakers) på trommer, og fra den periode
kommer også Melvis & his Gentlemen.
Forstadsungdom og rockstævner
Det
var primært unge fra forstæderne, der med base i deres ungdomsklub med
hjemmebyggede instrumenter arbejdede sig frem til jobs på de større og mere
etablerede dansesteder, og mange steder blev der arrangeret rockstævner.
Repertoiret var stort set kun kopier af de populære amerikanske grupper og af
deres musik.
Otto Brandenburg – idol på konfirmandernes pladespillere
Rigtige
rockstjerner var det småt med, den eneste der nærmede sig noget der lignede
idoldyrkelse var Otto Brandenburg. Han startede som guitarist hos Ib Glindemann
og kom senere med i Four Jacks. Han lignede lidt af en rod og optrådte ofte
provokerende, og pressen (og pigerne!) gjorde, at man snarere opfattede ham som
popidol end som rocksanger.
Pladespilleren
(rejsegrammofonen!) blev konfirmationsgave nr. 1 og efterhånden kom der gang i
salget af singleplader, men det var først og fremmest slagere og filmmusik, der
hittede.
|