[pdf] | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rytmer og Noder
Gert Uttenthal Jensen
Nodelængder og pauser
Lidt forenklet er en takt det tidsrum der går mens man tæller 1 – 2 – 3 – 4. Det kaldes en 4/4-delstakt fordi vi tæller fjerdedelsnoder. Man kan også tælle til 2 = 2/4, eller 3 = 3/4 eller alt muligt andet, faktisk, men lige nu og her nøjes vi med 4/4.
Når vi skal tale om placeringen i takten kalder vi 1/8-delen efter 3-slaget for 3-og-slaget.
Alle noder har et hoved (enten udfyldt eller åbent) og alle på nær helnoden har en
hals. Om halsen peger nedad eller opad er kun et spørgsmål om hvor der er
plads.
1/8-delsnoderne (og 1/16-dels osv.) har enten fane eller - hvis der er flere
– en bjælke. Vi noterer altid
1/8-delene med bjælke når de hører under samme betonede slag (f.eks noterer vi
en bjælke mellem 3-slaget og 3-og-slaget, og vi noterer en bjælke mellem
4-slaget og 4-og-slaget).
Opgave 1 : Bestem først hvor de betonede slag på 1 2 3 4
ligger. Klap rytmerne enkeltvis alle sammen. Klap linierne i tre grupper. Gentag
dem.
Pauserne der svarer til nodeværdierne ser ud som følger:
Opgave 2: Skriv over noden hvor 1- 2- 3- og 4-slaget
ligger. Bemærk at bjælken mellem de to 1/8-delsnoder altid fra f.eks 1-slaget til 1-og-slaget
Opgave 3:
Bestem først hvor de betonede slag på 1 2 3 4 ligger. Klap derefter rytmerne en af gangen. Gentag takten.
Opgave 4:
Bestem først hvor de betonede slag på 1 2 3 4
ligger. Klap derefter rytmerne. Gentag hver takt.
Bindebuer, punkteringer og
optakter
Bindebuer bruges til at kæde noderne sammen. Man kan
ikke høre dem når man kun klapper rytmen, men når man synger dem gør de altså
tonerne længere.
Opgave
5: Klap linierne enkeltvis. Klap dem
samtidig
Punkterede noder: Når vi sætter et punkt efter en node eller en pause forlænges den med halvdelen af
sin værdi. Vi kalder noderne nedenfor for en
punkteret fjerdedel og en punkteret
½-node:
Det kan spare noget plads, men det er ikke
altid det er lettere at læse, så man bruger det ikke alle de steder man kunne.
Opgave 6: Skriv tallene 1-2-3-4 på hver linie
Gruppeopgaver
Gruppe-opgave 1:
Noter hvor de fire betonede slag ligger. Øv
rytmerne igennem en linie af gangen. Når I kan dem så klap nogle af dem sammen.
Se hvor mange I kan klare på en gang. Stop og begynd forfra hver gang i mister
den fælles fornemmelse for 1-slaget:
Gruppe-opgave 2:
Noter hvor de fire betonede slag ligger. Øv
rytmerne igennem en linie af gangen. Når I kan dem så klap dem sammen. Sæt evt
rytmeinstrumenter på stemmerne. Sørg for at det er samme ”lyd” på den enkelte
stemme (f.eks. træ mod træ i den øverste og bongo-tromme på den mellemste osv.)
Gruppe-opgave 3:
Lav et 3-stemmigt ostinat over to takter:
|