HARMONISERING
Gert Uttenthal Jensen At harmonisere en melodi vil sige at tilf¿je akkorder. Vi skal her se
n¾rmere pŒ harmonisering i en klassisk funktionsharmonisk
visestil, som vi sŒ det i den gamle M1-pr¿ve uden
hj¾lpemidler. Opgaverne er forsynet med felter, der angiver
hvor der skal skrives akkorder. Man mŒ altid tilf¿je flere
akkorder, hvis man ¿nsker.
INDHOLD: 1. Sammenh¾ng mellem akkorder og toner 2. Harmonisering med TSD og D7 3. Harmonisering med hovedfunktioner og vekseldominant 4. Mere om subdominanter og dominanter 5. Eksempel pŒ viseharmonisering 6. Parallelfunktioner i durtonearter 7. Bidominanter 8. St¾rke akkordforbindelser og modalharmonik 12. Blandede opgaver
1. Sammenh¾ng mellem toner og akkorder Akkordtoner,
gennemgangstoner/vippetoner og forudhold
I de fleste tilf¾lde kan vi beskrive meloditoner som et af f¿lgende: Akkordtoner
Ð dvs toner der forekommer i akkorden. Dette vil v¾re det
typiske. Disse forekommer is¾r pŒ de mest betonede slag og det
vil i 4/4 sige pŒ 1-slaget og pŒ 3-slaget. Drejetoner/gennemgangstoner
er akkordfremmede toner der optr¾der mellem to akkordtoner i
trinvis afstand. Det karakteristiske er at de akkordfremmede
toner optr¾der pŒ ubetonede steder i takten og specielt ikke
lige pŒ akkordskift. Det kan ske at disse drejetoner ved et
akkordskift ikke nŒr at vippe ÓtilbageÓ til en akkordtone
inden vi skifter akkord. Antecipation er
en akkordfremmedtone der foregriber n¾ste akkord. Hvis vi har
med korte nodev¾rdier at g¿re ignoreres disse nŒr vi
harmoniserer
Men ud over dette sŒ har vi is¾r en type akkordfremmede toner, der giver
st¿rre mangfoldighed men som ogsŒ g¿r harmoniseringsopgaven
rigere og mere uoverskuelig: Forslagstoner/forudholdstoner
er akkordfremmede toner der introduceres pŒ betonede pladser
bl.a. pŒ akkordskiftet. Den akkordfremmede tone f¿res trinvist
ned til den efterf¿lgende akkordtone. Vi bruger ofte
begreberne lidt i fl¾ng, men rent formelt kaldes det en forudholdstone,
hvis den dissonerende tone ligger i takten lige f¿r ogsŒ, og
en forslagstone,
hvis den f¿rst introduceres pŒ det betonede slag. Den klang
der opstŒr kaldes en forudholds-akkord
(fx en sus4 eller en sus9). Det er mŒske med til at udvande
sprogbrugen fordi bŒde en forslagstone
og en forudholdstone altsŒ giver et forudhold
i klangen Et eksempel pŒ en melodi der er bygget op pŒ forudhold/forslag er Yesterday.
Pr¿v selv at synge videre og h¿r hvordan, den n¾ste 2-taktsperiode i
sangen ogsŒ indledes med et forudhold. NB! Tonerne er forslagstoner, men klangligt opstŒr et forudhold. I eksemplet ovenfor er det none-forudhold i begge
tilf¾lde. Opg 1: Marker ved hver tone om de er akkordtoner (a), gennemgangstoner (g),
drejetoner (d) eller forslag/forudhold (f). Er der nogle toner
der falder uden for disse kategorier?
2.
Harmonisering med T S D og D7
Harmonisering med hovedfunktionerne T S D og D7 -
dominantseptimakkorden.
Kernen i harmonisering og is¾r
harmonisering af sangenes afslutning er hovedfunktionerne. T,
S og D ligger pŒ henholdsvis 1. 4. og 5. trin. Dominanten
kan forsynes med en lille septim, men T og S er altid
treklange i den klassiske viseharmonisering.
Vi
har ikke S umiddelbart efter D. Vi undgŒr ofte S efter D nŒr
de to akkorder ligger i hver sin linie, men her kan sagtens
dispenseres fra reglen. NŒr vi harmoniserer prim¾rt med
hovedfunktioner er der ofte kun ganske fŒ
variationsmuligheder. Derfor kan det v¾re sv¾rt at overholde
f¿lgende krav om at undgŒ at melodi og bastoner bev¾ger sig
i parallelle oktaver eller kvinter. Hvis akkorden skifter
fra F til Dm, sŒ mŒ melodien ikke samtidig skifte fra f
til d (parallelle
oktaver) eller fra c
til a (parallelle kvinter). Reglen siger: Vi ¿nsker
ikke parallelle oktaver eller parallelle kvinter mellem
bas og Ved denne harmonisering bliver der
parallelle oktaver. Det fungerer ikke.
Her er der ingen problemer Opg 2: Harmoniser f¿lgende melodistumper udelukkende med T S D og D7. Start
med at bestemme tonearten og dermed de tre hovedfunktioner.
Husk at de fleste meloditoner er akkordtoner.
a)
Her er der 1-2 akkorder pr takt
b) Her er der 1-2 akkorder pr takt. I 6/8-del er de 1/8-delene grupperet 3 og tre og dermed er de mest betonede slag pŒ 1. og 4. 1/8-del i hver takt dvs. i f¿rste takt er det pŒ ordene ved og fin-
Opg 3: Harmoniser f¿lgende melodistumper udelukkende med T S D og D7.
Tonearten er Dmol. Husk at dominanten som hovedregel er i dur.
Opg 4: Harmoniser f¿lgende melodi udelukkende med T S D og D7.
3. Harmonisering med
hovedfunktioner og vekseldominant Ud
over hovedfunktionerne er vekseldominanten en vigtig akkord at have med i sin
grundharmonisering. Vekseldominanten er den mest brugte
bidominant nemlig dominantens
dominant. Vekseldominanten er durakkorden
pŒ 2. trin.Vi
skriver den kort som DD.
Vekseldominanten
(DD) leder altid videre til dominanten (D).
Vekseldominanten kan (som andre bidominanter) forsynes med en
lille septim.
Hvis
en af linierne slutter pŒ dominanten er det et oplagt sted at
overveje at anbringe en vekseldominant lige f¿r dominanten.
Da
vekseldominanten bruges til at antyde
en modulation mod dominanttonearten vil dominanten ofte v¾re
en ren treklang (uden septim) mens vekseldominanten ofte er
forsynet med 7Õer.
Eks: Vi er her i D-dur. Det vil ofte Ð men ikke altid Ð v¾re sŒdan at der
optr¾der l¿se fortegn i forbindelse med vekseldominanten. Her
er det is¾r tonen gis
der g¿r det vanskeligt at harmonisere med A eller A7 fra
starten af takt 2.
Opg 5: Harmoniser med hovedfunktioner og vekseldominant
Opg 6: Harmoniser med hovedfunktioner og vekseldominant
4. Mere om subdominanter og dominanter Subdominant med tilf¿jet 6Õer
For
subdominanten i durtonearter behandles 6Õeren n¾rmest som om
det er en akkordtone Ð ogsŒ selv om den som regel ikke er
noteret i becifringen.
Et
harmoniseringseksempel. Bem¾rk at vi ikke noterer F6 men bare
F.
Mol-subdominant
Man
ser af og til at S i durtonearter g¿res til en mol-akkord.
Dominanten
med 6Õer og/eller 9Õer
Vi
ser af og til dominanten behandlet som om den var en 5-klang
eller mere. Vi kan komme ud for at 9Õeren ligger i melodien
selvom vi v¾lger at notere akkorden som en 7Õer.
Et
lidt mere voldsomt eksempel, men alligevel et eksempel der
bruges er nŒr 6Õeren ligger under en G7. I den sammenh¾ng
fungerer 6Õeren som en 13Õer.
Opg 7: Harmoniser f¿lgende melodi med T, S (evt med 6Õer) og D (evt med 7Õer)
Opg 8: Harmoniser med hovedfunktionerne. Husk at 6Õeren i S kan opfattes som en akkordtone.
Opg 9: Harmoniser med hovedfunktionerne og DD. Tonearten er C men linjen
slutter ikke pŒ Tonika.
5. Eksempel pŒ viseharmonisering
Et
eksempel pŒ grundl¾ggende viseharmonisering, harmoniseret
udelukkende med hovedfunktioner og vekseldominant
Dette
er ikke mŒlet for vores harmonisering - vi mangler
paprallelakkrder og evt bastoner og bidominanter - men det er
et vigtigt skridt pŒ vejen.
I
takt 8 har vi en linie der slutter pŒ dominanten. Tonen c
kunne godt harmoniseres med en F, men det lyder bedre med C.
Derfor er det oplagt at overveje om vekseldominanten fungerer
som opl¾g til C. Det g¿r den!
I
slutningen af takt 8 skydes et F ind for at undgŒ D-S. NŒr vi
inddrager molakkorder bliver der andre mŒder at undgŒ dette pŒ
.
I
slutningen af takt 9 kommer vi lidt i tvivl. Vi kunne l¾gge C
fra midten af takt 9 men det lyder bedre at vente med den til
takt 10. Vi skal senere vende tilbage til dette sted nŒr vi
ser n¾rmere pŒ de muligheder det giver at s¾tte antal akkorder
op, men her v¾lger vi at fastholde Bb i hele takt 9 selvom den
ikke passer med noderne pŒ 4 og pŒ 4-og. 6. Parallelfunktionerne i durtonearter Det vi mangler til harmonisering i den klassiske visestil er f¿rst og
fremmest parallelfunktionerne
(Tp, Sp og Dp). Med parallelfunktionerne
bliver det muligt at variere akkordmaterialet og ikke mindst
baslinien (indtil videre bare akkordernes grundtone)
v¾sentligt. Vi tilstr¾ber en
selvst¾ndig baslinie. Det lyder godt hvis vi fŒr modbev¾gelse
mellem melodi og bas. Vi ¿nsker ikke parallelle
oktaver eller parallelle kvinter mellem bas og melodi.
Erstatning
af akkorder
En
mŒde at anvende parallelfunktioner pŒ er at gŒ ind og erstatte
nogle af hovedfunktionerne. Det er en god metode at anvende,
hvis man har lavet en lidt for simpel harmonisering, man
¿nsker at g¿re lidt mere sp¾ndende.
Nedenfor
ses de f¿rste to takter i I
like the flowers. ¯verst har vi en enkel harmonisering
med hovedfunktionerne, og nedenfor ser vi den ÓrigtigeÓ
harmonisering hvor parallelfunktionerne ogsŒ anvendes.
I
dette lille eksempel ser vi to standard-variationer:
Vi erstatter med T med T-Tp.
(NŒr parallelfunktionen kommer umiddelbart efter
hovedfunktionen kalder vi den ogsŒ for Tonika-afledet
eller Taf)
Vi erstatter D7 med Sp-D7.
Dermed fŒr vi en klassisk akkordforbindelse, som kaldes en
II-V-forbindelse.
Vi
kunne ogsŒ have harmoniseret anden takt med F-G7, da vi skulle
harmonisere med hovedfunktioner, og sŒ ville vi i eksemplet
med parallelfunktioner i stedet have lavet en anden
erstatning:
Vi erstatter S med Sp.
Det kan vi g¿re for at undgŒ uheldige akkordf¿lger (is¾r D-S).
Endnu
en erstatning som ikke bruges her:
Vi erstatter D-T med D-Tp.
Akkordforbindelsen D-T virker meget tungt, afrundende Ð en
kadence. Vi bruger den ofte i start og slutning for at
definere tonearten og for at bremse op. Hvis vi ikke
¿nsker denne opbremsende effekt undervejs kan vi med fordel
fors¿ge at erstatte D-T med D-Tp. Dette kaldes ogsŒ for en
skuffende kadence.
Ud
over dette er der nogle af akkorderne der har stort sammenfald
af toner, og her vi der ogsŒ v¾re mulighed for at erstatte pŒ
andre mŒder. Om det lyder godt mŒ afpr¿ves, men det man evt
kan pr¿ve er:
Vi erstatter S med Tp. De
to akkorder har i forvejen 2 toner f¾lles. Vi erstatter T med Dp. De
to akkorder har i forvejen 2 toner f¾lles.
Vi erstatter D(7) med med Sp. De
to akkorder har i forvejen 2 toner f¾lles.
Men vi kan ogsŒ komme ud for at parallelfunktionerne ikke erstatter noget andet É at vi simpelthen ikke kan harmonisere med hovedfunktioner alene. I eksemplet nedenfor ligger Am-akkorden og Dm-akkorden i melodien.
Parallelfunktioner
bruges nŒr det er de eneste akkorder der passer med melodien.
Et
eksempel pŒ en harmonisering med hovedfunktioner,
parallelfunktioner og vekseldominant
Det
vi mangler nedenfor er bastoner og bidominanter, som vi skal
se pŒ til sidst
I
forhold til den oprindelige harmonisering ¾ndres takt 3 fra F
til F-Dm. I takt 5 erstattes Bb med Gm. I takt 6 erstattes F
med F-Dm. I takt 9 erstattes Bb med Bb-Gm. ¯velse:
Hvilke steder i harmoniseringen ovenfor har vi faldende
kvintspring? Hvor har vi faldende tertsspring? -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Hvis
vi udvalgte steder s¾tter akkordtempoet op giver det flere
muligheder. I opgaverne vil der ofte v¾re flere ÓrammerÓ til
akkorderne i slutningen, men du er altid velkommen til at
tilf¿je flere akkorder end der er rammer. Et eksempel pŒ
hvordan vi kunne ¿ge antallet af akkorder i slutningen kunne
v¾re: Bem¾rk
her hvordan vi i takt 4 fŒr kvintforbindelserne i akkordf¿lgen
F-Dm-Gm-C-F.
Bem¾rk
hvordan vi i takt 9 fŒr to komprimerede kadencer, der samtidig
l¿ser problemet med tonerne pŒ 4 og 4-og i takt 9. 7. Bidominanter
Bidominanter er akkorder der ikke er toneartens dominant, men som
fungerer som dominanter til den efterf¿lgende akkord (evt
dominant-septim), og som ikke kan forklares ud fra
hovedfunktionerne i ¿vrigt. Bem¾rk at bidominanter altid
er durakkorder. (Se eksemplet nedenfor). Da en dominant-akkord altid ligger en kvint over den akkord den fungerer
som dominant til, sŒ ser vi at bidominanten til en akkord er
den der ligger et skridt til h¿jre i kvintcirklen. Vi har allerede set pŒ den mest anvendte bidominant, nemlig
vekseldominanten, der er dominantens dominant. De andre
akkorder kan ogsŒ have bidominanter, der leder hen til dem. Ex: F¿lgende akkordf¿lge i C-dur analyseres som C
C7
F
Em
A
Dm
D G7
C T
(D7)¨
S
Dp (D)¨
Sp DD
D7 T
Bem¾rk at akkorderne C F Em Dm og G7 er diatoniske akkorder (dvs akkorder der er opbygget af skalatoner uden
brug af l¿se fortegn). Akkorderne C7 er ikke en tonika fordi den
har 7er pŒ, men den fungerer som bidominant
til den efterf¿lgende F. Akkorden A er ikke en dominantparallel fordi den er i dur, men den fungerer som bidominant til den efterf¿lgende Dm. NB! I mol er dominanten i dur selvom der til h¿jre for Dm stŒr Am. Akkorden D er ikke subdominantparallel
fordi den er i dur. Den fungerer som bidominant
til dominanten og den kaldes for vekseldominanten
(DD). I vores gennemgŒende eksempel er der et sted vi kunne indf¿re en
bidominant (ud over den vekseldominant, vi allerede har
indf¿rt). Det er i takt 6 hvor vi kan indf¿re A som er
bidominant til Dm:
eller hvis vi l¾gger tertsen i bassen
8. St¾rke akkordforbindelser og modalharmonik St¾rke
akkordforbindelser
Bag
alle disse Ógode akkordforbindelserÓ ligger der to tr¾k som
begge giver st¾rke akkordforbindelser.
Akkorder
i tonearten der har (faldende) kvintafstand
lyder godt.
Akkorder
i tonearten der har faldende tertsafstand lyder godt.
Akkordkadencer
lyder godt Ð is¾r i slutningen af sangen og evt. i slutningen
af de enkelte linier.
Med
hensyn til hvor i melodien parallelfunktionerne is¾r bruges
g¾lder f¿lgende ledetrŒd:
Ofte
bruges flest hovedfunktioner i starten, og sŒ efterhŒnden
flere parallel-funktioner hen gennem satsen.
Vi
ser ofte at antal akkorder pr takt s¾ttes i vejret hen mod
slutningen af sangen (evt linien).
At
indf¿re parallelfunktionerne g¿r valgmulighederne v¾sentlig
st¿rre nŒr vi skal v¾lge akkorder. Vi skal nu se en hvordan vi
gŒr frem nŒr vi harmoniserer med hovedfunktionerne,
parallelfunktionerne og vekseldominanten.
En
anden mŒde at harmonisere pŒ er i h¿jere grad at benytte
akkorder i trin-afstand. Det giver en svagere og mere
stillestŒende karakter, der i mange sammenh¾nge kan v¾re
sp¾ndende, men som i Óklassisk visestilÓ som hovedregel er for
speciel. Da
det ikke i sŒ h¿j grad er bygget op pŒ kvint- og
dominant-forbindelser kaldes det ofte for modalharmonik,
der er den type harmonik man benyttede frem til ren¾ssancen,
inden funktionsharmonikken blev dominerende. De mange trinvise
akkordspring er dog kun et af de typiske tr¾k ved den modale
harmonik, sŒ det er mere pr¾cist at sige at harmonikken har et
modalt pr¾g.
Harmoniseret
med svage akkorder. Bem¾rk at der ikke er nogen ulovlige
paralleller mellem melodi og grundtone.
Harmoniseret
med st¾rke akkorder.
Opg 10:
Harmoniser f¿lgende melodi med bŒde hoved og
parallelfunktioner. Inds¾t mindst en bidominant. Du kan godt
v¾lge at anbringe en ny akkord pŒ 3-slaget, hvis det lyder
godt.
Opg 11:
Harmoniser f¿lgende melodi med bŒde hoved- og
parallelfunktioner. Inds¾t mindst en bidominant. Her kan du
sagtens inds¾tte flere akkorder end der er rammer.
9. Lidt om bastoner I det foregŒende har vi konsekvent arbejdet med akkorder med grundtonen
i bassen. Ud over grundtonen er det is¾r tertsen, der bruges som bastone
Vi
kan have tertsen i bassen pŒ en akkord, hvis tertsen ikke
ligger (l¾nge) i melodien samtidig.
Vi
vil i denne fremstilling bruge f¿lgende notation, der IKKE er
den almindelige i f.eks koralharmonisering:
D7/3
dominantseptim-akkord med tertsen i bassen S/5
subdominanten med kvinten i bassen D7/7
dominantseptim-akkord med septimen i bassen
[Grunden
til dette er dels at det er til at notere i almindeligt
tekstbehandling og dels at dette system stemmer overens med
den mŒde vi notere akkorderne. Desuden er det konsekvent i
mods¾tning til det der anvendes i koralharmonisering hvor D7/7
noteres D2 fordi der er en sekund fra den
aktuelle bastone til akkordens grundtone, mens D/3 noteres som
D3 selvom
der faktisk er en sekst
fra bastonen til akkordens grundtone.]
I
dette eksempel ser vi to standardmŒder at benytte terts i
bassen:
I f¿rste takt ¾ndres T
- D7 - T til
T - D7/3 - T.
Det g¿r at akkordforbindelsen mister noget af sit afrundende
pr¾g og det er jo en fordel nŒr vi befinder os i starten af
sangen. Det bruges aldrig i den afsluttende kadence. I anden takt ¾ndres T - S
til T - T/3 - S. Det giver en p¾n trinvis overgang til F. Normalt bruges akkorder med
tertsen i bassen (sekstakkorder) ikke som den afsluttende
akkord pŒ en linie. Undtagelsen er hvis bastonen hurtigt leder
trinvist videre som i eksemplet ovenfor. Akkorder med tertsen i
bassen bruges normalt ikke i den afsluttende D-T-forbindelse i
en sang. 10. Lidt om dominantforudhold En
forudholdsakkord er
en akkord, der h¿res som en uf¾rdig udgave af den
efterf¿lgende akkord. Forudholdsakkorden indf¿res pŒ et betonet tidspunkt Ð f.eks. pŒ
1-slaget, og den indeholder dissonanser der efterf¿lgende skal
opl¿ses. Det er popul¾rt sagt en akkord, hvor en eller flere
toner ikke er faldet helt ned pŒ plads endnu.
At
vi ved hvor de er pŒ vej hen adskiller dem ikke fra bidominanter, men mens en bidominant sagtens kan ligge ligger flere
takter inden den vederef¿res sŒ er forudholdsakkorder
altid akkorder der skal videref¿res i l¿bet af mŒske en
hel eller en halv takt.
I
den klassiske vise-harmonisering er de mest almindelige
forudholdsakkorder dominant-kvart-sekst-forudholdet
og
dominant-kvart-kvint-forudholdet.
Kvart-sekst-forudhold I
denne akkordforbindelse analyseres akkorden C/G som en akkord
pŒ grundtonen g, og
dermed bliver den en forudholdsakkord
hvor tonen e skal
ned pŒ kvinten d og tonen c skal ned pŒ tertsen h
f¿r dominantakkorden G er faldet pŒ plads. I forhold til
akkordens grundtone g er det altsŒ f¿lgende bev¾gelser: sekst til kvint og kvart til
terts. Derfor kaldes dette forudhold for et kvart-sekst-forudhold.
Vi
noterer det som et lille sekstal over et lille 4-tal med en
streg hen mod dominanten, eller som nedenfor der er lettere at
skrive pŒ computer
Et
eksempel pŒ brug af kvart-sekstforudhold i slutningen af Jeg l‰ngtar til Italien:
Kvart-kvint-forudhold En
anden t¾t besl¾gtet forudholdsakkord er sus-akkorden
der ogsŒ kaldes sus4.
Vi ser her at i dette forudhold er der kun en tone der skal
bev¾ge sig ned pŒ plads nemlig kvarten
der skal ned til tertsen.
Til geng¾ld opleves det uforl¿ste kraftigere her pga
dissonansen mellem kvart og kvint.
Dette
kaldes derfor et kvart-kvint-forudhold,
og det noteres pŒ f¿lgende m¿de. OgsŒ dette forudhold skal
introduceres pŒ et betonet tidspunkt f.eks. pŒ 1-slaget.
Dominantforudholdsakkorder ligger
altid Ð i den klassiske viseharmonisering - pŒ betonede
tidspunkter og der ledes altid op til dominantforudholdet med
S eller Sp eller DD
I
vores eksempel kan vi ikke lave F/c ÐC7 Ð F i sidste takt,
fordi det ikke passer med melodien, men vi kan lave et kvart-kvint-forudhold:
Csus-C7-F:
At
forudholdet skal introduceres pŒ betonet tidspunkt betyder
f.eks at vi ikke kan l¾gge F/C pŒ 4-slaget og sŒ opl¿se det pŒ
det efterf¿lgende 1-slag:
Her
ligger F/C forkert. Det er ikke et betonet tidspunkt.
Lidt
mere om bastoner
I
forbindelse med kvart-sekst-forudhold har vi set pŒ akkorder
med andre bastoner. Vi
kan have septimen i en (bi-)dominant, hvis dissonansen er
rigtig forberedt og hvis bassen videref¿res trinvist ned til
tertsen i den efterf¿lgende tonika akkord. Dissonansen kan
forberedes enten ved at dominanten f¿rst ligger med grundtonen
som bastone (eks 1) eller hvis subdminanten ligger f¿r sŒ
bastonen bliver liggende (eks 2). Endelig kan vi ogsŒ f¿re
septimen trinvist ned til en Dp (eks 3) Ð bem¾rk at baslinien
er den samme.
I
vores gennemgŒende eksempel kunne man overveje teknikken i
sidste linie Ð vi fŒr en RIGTIG FLOT baslinie, men der er et
problem med melodien der ligger pŒ a
pŒ den f¿rste 1/8-del. Derfor er det ikke en helt god l¿sning
nŒr alt kommer til alt!
Kvinten
kan i fŒ tilf¾lde ligge som bastone uden at det er et
dominant-forudhold, hvis det er n¿dvendigt for at forts¾tte en
trinvis baslinie. Men her er det vigtigt at akkorden f¿r og
efter er en Óalmindelig akkordÓ - en akkord med grundtone
eller terts i bassen.
Det
ser vi f.eks i f¿lgende sang en flot trinvis bev¾gelse fra C
ned til F.
Bem¾rk
at akkorden C/G (hvor kvinten er i bassen) ikke
er et forudhold
I
vores gennemgŒende eksempel ser vi ogsŒ hvordan kvinten i
bassen kan opstŒ, nŒr det giver en gennemgŒende baslinie.
Bassen
kan have akkordfremmede toner i bassen hvis der er tale om en
trinvis gennemgang i et Óh¿jt tempoÓ.
¯velse: Lav
en funktionsharmonisk analyse af nedenstŒende harmonisering.
Afg¿r i hvert tilf¾lde hvor vi ikke har grundtonen i bassen,
hvorfor man mŒ bruge denne bastone.
11. Harmonisering i mol
Ved
harmonisering i mol skal man huske at dominanten er dur.
Molakkorden pŒ 5. trin
kan ogsŒ forekomme - moldominanten.
Det
er Ð ud over dominanten Ð det samme akkordmateriale som i den
parallelle durtonearten. Vi vil i moltonearter ofte komme
hurtigere over i parallelakkorderne. Man kan sj¾ldent
harmonisere en sang i hovedfunktionerne alene.
Ofte
vil nogle afsnit i sangen mere eller mindre skifte til
durtonearten.
Det
er de samme akkordforbindelser, der er st¾rke som I
dur-tonearten.
Vi
kan sagtens bruge vekseldominanten fra durtonearten.
Vekseldominanten til moltonearten vil sj¾lnere blive brugt. [Den
formindskede treklang eller firklang pŒ 2. trin kan bruges,
men man kan altid bruge subdominanten i stedet.]
Opg 12:
HarmonisŽr med hovedfunktioner og parallelfunktioner. Det er
de f¿rste 8 takter af Masser
af succes. Tonearten er Dm.
Opg 13: Lav
en f¾rdig harmonisering af Vem kan segla. Her er der mange muligheder for at tilf¿je ekstra
akkorder
12. Blandede opgaver
Opg 14:
Harmoniser med hoved- og parallelfunktioner. Overvej ogsŒ om
du kan inds¾tte mindst en bidominant (evt udenfor en af
rammerne)
Opg 15: Harmoniser f¿lgende sang:
Opg 16: Harmoniser f¿lgende sang.
Opg 17: Harmoniser
f¿lgende sang:
Opg 18: Harmoniser
f¿lgende sang:
Opg 19:
Denne sang kan sagtens harmoniseres med hovedfunktioner alene,
men pr¿v om du ikke kan inddrage parallelfunktioner og evt en
bidominant og bastone.
Opg 20:
Harmoniser
f¿lgende sang:
Opg 21:
Her fŒr du en grundharmonisering, som du skal pynte pŒ
Opgaver:
1.
Indf¿r nogle parallelakkorder (kun hvis det giver st¾rke akkordforbindelser)
2.
Indf¿r mindst en bidominanter til din harmonisering.
3.
Indf¿r mindst to steder ¾ndrede bastoner. Opg 22:
NedenstŒende er en vise af Edvert Taube. Han harmoniserer den
selv kun med hovedfunktioner:
1.
Lav en harmonisering med hovedfunktionerne (T, S, D)
2.
Udvid denne harmonisering med parallelakkorder og mindst en bidominant og
mindst to ¾ndrede bastoner. Det vil betyde at du nok skal
tilf¿je akkorder udenfor rammerne.
Typiske erstatninger i durtonearter:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||