Jazzvokal - introduktion
Dette er en kort introduktion til arrangementet af vokale stemmer
til en jazzmelodi med opgivne becifringer.
Du skal tilf¿je 4 vokale stemmer: S - A - T - B, men du ikke skal
bekymre dig om det rytmiske fundament Ð bas og trommer
Ð det er forudsat.
Jazzvokalarbejdet fungerer ligesom en bl¾sergruppe, der
akkompagnerer og svarer melodien - vokal-bassen skal
derfor ikke synge som en bas, men fungerer som en del
af koret.
Du skal f¿lge det jazzvokalkompendium
som Gert Uttenthal har udarbejdet Ð det er godt og
omfattende.
Til en start skal du is¾r l¾gge m¾rke til disse regler:
l
stemmerne skal ligge t¾t, dvs der
skal ikke v¾re ÔhullerÕ mellem stemmerne hvor der er
plads til akkordtoner
l
stemmerne skal holde sig indenfor et vist omfang Ð ca
midter-C til midter-C
l
det er stemmer der skal kunne synges, sŒ derfor skal de v¾re
sangbare. Det er baggrunden for den r¾kke af
stemmef¿ringsregler du bliver pr¾senteret for.
De vigtigste stemmef¿ringsregler
er:
l
stemmef¿ringen skal v¾re doven; dvs i
skiftet mellem to forskellige akkorder skal den
enkelte stemme videref¿res til den n¾rmeste tone i den
f¿lgende akkord, eller blive liggende hvis der er
f¾llestoner
l
behandlingen af den lille septim,
der skal opl¿ses nedad til tertsen i den f¿lgende
akkord (7>3) ved akkorder med kvintfald imellem
(=venstre om i kvintcirkelen), f.eks. Dm7 Ð G7 eller
G7 Ð Cmaj7 osv.
l
undgŒ helst formindskede/forst¿rrede spring (som generelt er sv¾re
at synge)
l
lav gerne akkordoml¾gninger for at skabe st¿rre variation i koret
l
undgŒ helst stemmekryds (tenoren h¿jere end alten, f.eks.)
Koret kan sŒ rytmiseres
l
ved at f¿lge melodiens lifts
l
ved at introducere andre lifts ÔomkringÕ melodirytmen
l
ved at bruge udsnit af melodiens rytme
l
ved at lave svar i melodiens huller
|