M1 – eksempel på melodisk analyse
Foretag en skriftlig melodisk analyse af denne melodi. Melodiens toneart, taktart og ambitus angives i de tre bokse. Den efterfølgende analyse
skal indeholde en angivelse af melodiens form og
struktur, samt melodiske og rytmiske iagttagelser.
SVAR:
En ret enkelt opbygget
melodi.
Toneart F, taktart 2/4, ambitus: stor none – fra c til d.
Form: 2 perioder à 4 takter : A A’
A: to fraser – a+b
– bestående af en forsætning + en eftersætning.
a: blanding af spring og trinvis bevægelse. Zig-zag-bevægelse op til sekunden. Karakteristiske motiver
er startintevallerne – et kvartfald +
kvintspring; og rytmikken med 8dele og kun 2 16dele.
b: svaret – en kontrasterende refrainlinie,
der udelukkende bevæger sig trinvist og med mange 16dele; dvs hurtige
fornemmelse. Efter en vippebevægelsen er frasen ellers bueformet op til kvinten og ned til sekunden igen.
Begge fraser, a og b slutter
på sekunden, G. Dvs ikke hjemme, men ude
A’: to fraser –
a’+b’ – bestående af en forsætning + en eftersætning. Opbygget
på præcis samme måde som A.
a’: igen med startende spring, men anderledes
kontur end a: vi har her to
tertsfald, men når jeg alligevel benævner den a’ er det pga den identiske rytme
og nogenlunde identiske karakter med blandingen af spring og trinvis bevægelse. a’ består dog af to faldende
akkordbrydninger – Gm sekvenseret en sekund ned til F-dur i frasens anden
takt (t. 6)
b’: eftersætningen har næsten samme melodiske
kontur som b, og første takt er en sekvensering af b’s første takt en terts
ned.
Begge fraser, a’ og b’
slutter hjemme på F – grundtonen. Vi ser altså en parallellitet mellem de
to perioder, også med hensyn til frasernes sluttoner.
|