Fourbeat
Bass – Walking Bass
Gert
Uttenthal Jensen, 2012
print
1.
Four-beatbassen
er rytmisk bygget op af fjerdedelsnoder, men varierer dog med 8.dele og evt med
8-dels-trioler.
2.
Four-beatbassen
kaldes også walkingbas, fordi den skifter tone på hver fjerdedel – den
vandrer. Den kan dog også bruge tonegentagelse, men stadigvæk i fjerdedele
3.
På hver ny akkord
starter bassen som hovedregel på grundtonen. Den kan også starte på andre toner, tertsen eller kvinten f.eks., hvis
der er en stærk melodisk linjeføring.
4.
De øvrige toner
kan være akkordtoner eller gennemgangstoner og ledetoner på vej til den næste
akkord. Der kan godt være flere gennemgangstoner og evt kromatisk bevægelse
mellem akkordtonerne. En følge af denne regel er, at man aldrig springer til eller fra akkordfremmede toner (en undtagelse
er dog sidste tone inden akkordskiftet jvf nedenstående regel).
5.
Den sidste tone
før akkordskiftet kan enten være en akkordtone eller en tone der leder kromatisk
(lille sekund) til den efterfølgende grundtone. Den behøver altså ikke være en akkordtone, og man må godt
springe til den (se fx linje 2 takt 3-4). Den sidste tone før et akkordskifte
må ikke foregribe den næste grundtone.
6.
Vi tilstræber en
baslinje der er domineret af trinvis bevægelse, med en melodisk og bevidst
linjeføring. Oktavspring – og andre spring – er dog også
almindelige, se eksemplerne nedenfor, men man undgår ’tilfældige’ spring i
forskellige retninger.
7.
Man skal undgå at
bassen følger melodien i parallelle oktaver og helst undgå parallelle kvinter.
8.
Det er en særlig
kvalitet, hvis bassen bevæger sig modsat melodien, og også hvis bassen især
laver afvigelser i melodiens ”huller”.
9.
Bassen bruges til
at markere periodeskift fx ved at foregribe skift fra mellem two-beat/four-beat
i takten før skiftet.
Eksempler: Eksempler på four-beatbas