|
|||
---|---|---|---|
Trommer i jazzarrangement
Kristian Larsen
Trommer i Primus:
Først skal stemmen sættes til en
trommestemme:
Placering af trommelyde på
nodesystemet:
Almindeligvis
er trommestemmen i et jazzarrangement meget nødtørftigt udformet. Trommeslageren
finder selv på fills og støtterytmer. Grundfiguren er oftest foreslået i
partiturer, men også her er det op til trommeslageren og bandlederen at aftale
en grundrytme.
Til studentereksamen i
jazzarrangement er det dog nødvendigt at anføre alt: Grundrytme, fills og
støtterytmer.
Oversigt over de
enkelte trommeinstrumenters anvendelse:
Stortromme:
I det
”virkelig jazzliv” (swing) er
stortrommen et effektinstrument og ikke, som det anføres i mange jazzarrangementsbøger,
en del af grundrytmen med slag på 1 + 3.
Stortrommen bruges:
·
På 1-slaget i 1. takt i ny
formdel.
·
Som sidste slag i et fill ”nedad”
gennem trommesættet.
·
Sammen med lilletrommen (og crash/ride)
i shots.
·
På 1 + 3 i mere ”hårdtpumpede”
afslutninger, (med lilletromme på 2 + 4).
·
Som ”punktum” efter lang
afslutningsakkord.
Lilletrommen:
Generelt
bruges lilletrommen meget frit i jazz og ikke, som det anføres i nogle
jazzarrangementsbøger,
som en
del af grundrytmen med slag på 2 + 4. Oftest falder der en masse ”løse”
lilletrommeslag som ”kommentar” til det øvrige arrangement. Her er
trommeslageren virkelig frit stillet.
Lilletrommen bruges:
·
På 4-slaget (kantslag), eller på 2
+ 4-slaget (kantslag).
·
Som start i et fill.
·
Sammen med stortrommen (og
crash/ride) i shots.
·
”Løse” slag hvor som helst i
takten. (Kan dog oftest ikke noteres).
·
På 2 + 4 i mere ”hårdtpumpede”
afslutninger.
·
Med whiskers som ”på tirsdag”
grundrytme.
Tammer:
Normalt
er der 3 tammer i et trommesæt, høj, lav og gulvtam. I almindelig jazz indgår
de ikke i grundrytmen, hvilket de f.eks. kunne gøre i en latin-grundrytme.
Tammer bruges:
·
I fills, altid oppefra og ned.
·
Eventuelt i støtterytmer.
Hi-hat:
Hi-hat
bruges hele tiden, enten med stikker eller med fod.
Hi-hat bruges:
·
”På tirsdag” med stikker.
·
På 2 + 4 med fod når der anvendes
ride-bækken eller whiskers i grundrytmen.
·
”Løse” slag når som helst i ride- eller
whiskers grundrytme.
Ride-bækken:
Ride-bækkenets
funktion er at holde ”gryden i kog”. Dets lange klangtid er velegnet til at
”fylde” ud med. Indgår stort set kun i grundrytme.
Ride-bækkenet bruges:
·
I 4-beat grundrytme på alle 4
slag.
·
Som ”På tirsdag” grundrytme eller
variationer deraf.
·
I mindre markerede støtterytmer.
Crash-bækken:
Dette
bækken er kun til effektbrug og anvendes derfor ikke i grundrytme.
Crash-bækkenet bruges:
·
På 1-slaget i første takt i ny
formdel.
·
I mere markerede shots (sammen med
lilletromme og evt. stortromme).
·
Som afslutning på fill (oftest
sammen med stortromme).
Der findes
selvfølgelig flere instrumenter i trommesættet og i percussionafdelingen, men
her gennemgås kun de mest anvendte.
Trommenoderne sættes i PriMus med
mus eller keyboard. Du kan ændre lukket h.h. til åben, og lilletromme til
kantslag ved at klikke på noden med venstre museknap, hold den nede og højre-klikke.
Notation i PriMus af grundfigurer
i 2- og 4-beat.
I notation af jazz noteres ottendedelsnoder som ”lige” selvom de
udføres trioliseret:
På nuværende tidspunkt, kan PriMus
ikke afspille whiskerslyde. Derfor må vi indtil videre notere whiskers som vist
i 2. linie (standardnotation), og leve med at PriMus afspiller lilletrommelyde.
Det er trods alt det noterede der tæller. For en sikkerhed skyld bør man notere
”Whiskers” (brushes) når det gælder, og senere ”Sticks” når trommeslageren skal
bruge stikker.
Afvigelser fra
grundfiguren:
Der er 2
afvigelser fra grundfiguren (når vi ser bort fra at trommeslageren varierer ad
libitum):
Fills og Støtte-rytmer.
Fills bruges:
·
Som signal ved
formovergange. Bas og trommer er som regel fælles om dette signal, som ligger i takten før den nye formdel.
·
Op mod et break.
·
Mindre fills kan forekomme i
midten af en formdel..
Nedenfor følger nogle eksempler på fills. Det er vigtigt
man finder et fill der passer til lejligheden
Pas på
det ikke bliver for voldsomt. Tilpas dit fill i forhold til om du kommer fra
hihat eller fra ride-bækken.
Støtterytmer er en vigtig del af en
trommestemme. De medvirker til at adskille den aktuelle trommestemme fra en
hvilken som helst anden trommestemme der er lavet til en 8- (16) taktsbaseret
trommestemme. Støtterytmer fylder sjældent en hel takt. Man mixer støtterytmen
med så meget der er
plads til
af grundfiguren.
Støtterytmer bruges:
·
Som en ekstra markering af
iøjnefaldende rytmer i melodi eller akkompagnement, f.eks.: Lifts, 4dels-trioler,
shots.
·
Som imitation af en rytme i en
anden stemme.
Man må
dog anvende støtterytmer med varsomhed og f.eks. ikke støtte alle lifts og alle
4dels-trioler man ser. Anbring
støtterytmer med finfølelse på strategiske steder i arrangementet.
Again
P.S. I Love You
Det er vigtigt
at pointere, at bas og trommer arbejder tæt sammen. Generelt bruger de begge 2-
eller 4-beat feeling samtidig. De
laver signaler / (fills) og breaks samtidig, og enes om (evt. kun
den ene) at kommentere melodien ved udfyldning af ”huller” i melodien.
Tænk på,
at selv trommeslagere kun har 2 arme og 2 ben. Pas derfor på ikke at notere
rytmer der ikke kan spilles.
|