Reharmonisering - jazzharmonik
Ved
reharmonisering indfører du ekstra akkorder eller du ændrer de eksisterende,
oftest som tritonuserstatninger eller ved dominantiseringer (= erstat molakkord
med dur7).
EKSTRA
AKKORDER
Man
kan ofte indføje akkorder til de eksisterende akkordforbindelser
eks.
a) Udvid en V - I forbindelse til en II - V - I forbindelse:
| G7 | Cmaj7 |
è | Dm7 G7 | Cmaj7 ||
eks.
b) Udvid / tilføj et længere stykke med samme akkord (fra trin I til trin I)
| C6 | C6 || kan udvides med en vamp
til:
è | C6 Am7 | Dm7 G7 || denne
fortsætter så med en C-akkord bagefter.
eks.
c) Et længere stykke med samme akkord træder gerne vande over I -
IV
før den fortsætter med en II - V forbindelse der peger hen mod den næste akkord:
| C6 | C6 || F6 | bliver således til:
è | C6 F6 | C6 / Gm7 C7 || F6 |
Bevægelse
fra I til II
eks.
d) Tilføj enten en dominant eller en II-V-forbindelse:
| C6 || Dm7 |
è | C6 A7 || Dm7 | Eller: | C6 / Em7 A7 || Dm7 |
eks.
e) Tilføj III - bIII forbindelse:
| C6 | Dm7 G7 |
è | C6 / Em7 Ebm7 | Dm7 G7 |
Denne
forbindelse er jo i virkeligheden en ændret II-V forbindelse, men den fungerer
kun når den ender i en mol7 akkord
Disse
teknikker kan så kombineres:
eks.
f) Skal man f.eks. fra I trin tilbage til I trin ved
næste A-stykke kan man udvide
| I | II - V | I | forbindelsen til: |
I - III - bIII | II - V | I | i akkorder:
| C6 / Em7 Ebm7 | Dm7 G7 || C6
eks.
g) Eller skal man fra I-trin til IV-trin i B-stykket kan det f.eks. se
sådan ud:
| C6 | C7 || F6
è | C6 / Am7 Abm7
| Gm7 C7 || F6
Hertil kommer naturligvis tritonus-substitutioner der kan indsættes i stedet for alle led i kvintrelaterede akkordforbindelser (venstre om i kvintcirkel) - på nær i III - bIII - II forbindelsen.
|
|||