Musikanalyse
Generelt om MUSIKANALYSE
At analysere et værk betyder at splitte det
ad i mindre dele for at se hvad det indeholder. I syntesen samler man derefter op og får et overblik over resultatet
af analysen.
Det kan være en god idé at starte med bare at lytte
til musikken for at danne sig et overordnet billede af musikkens generelle
karakter og udtryk. Hvad ’handler det om’ på et overordnet plan, hvordan rører
musikken en og hvad vil den – eller komponisten – mon med værket?
Til den nærmere analyse må man benytte såvel den
klingende musik, selve værket, til en auditiv analyse, samt den nedskrevne
musik, nodebilledet (eller anden grafisk gengivelse), til nodebaseret analyse.
Auditiv
analyse kan afdække:
- Instrumenter
og instrumentation.
- Form og
arrangement
- Sound
- Musikalsk
udtryk og spillemåde – såvel vokalt og/eller instrumentalt
Nodebaseret analyse kan afdække:
·
Form: hvad er den overordnede struktur i værket.
·
Harmonik: hvilke harmoniske forbindelser benyttes, og
hvordan er det harmoniske forløb
·
Melodik: hvordan er melodien opbygget mht. form, melodisk
bevægelse m.v.
·
Tonalt
materiale: hvilken skala eller
skalaudsnit benyttes i det tonale materiale, dvs. i tema, soli, akkompagnement,
basfigurer m.v.
·
Tonalitet: hvilket tonalt univers er vi i? Funktionsharmonisk,
modalharmonisk, blues – eller en blanding? Det kan ændre sig fra formled
til formled, eller indenfor det enkelte formled.
·
Instrumentation: hvordan er værket / satsen orkestreret?
·
Rytmik og
groove: Hvordan er den rytmiske
bund opbygget. Måske mest relevant indenfor rytmisk musik, men også interessant
i megen kompositionsmusik.
I syntesen skal man samle op og konkludere
og få et overblik over analysens resultater:
-
udtrække
generelle træk fra enkeltdelene
-
finde
karakteristiske træk ved værket / genren
Perspektivér ved at sammenholde musikstykket med anden musik eller med sin
tid:
-
sammenholde
værket med viden om den musikalske udvikling og trække tråde til andre genrer
-
se værket på
baggrund af den musikalske og historiske udvikling
-
se værket i
sammenhæng med sociale og samfundsmæssige forhold
-
overveje
musikkens funktion og rolle i dens tid
|