INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Romantik
Romantikken,
fra ca. 1820 til
1900, betegner den stilperiode
der efterf¿lger Klassiken.
I romantikken
betonedes musikken
som b¾rer
af et f¿lelsesm¾ssigt
budskab. Det
bet¿d at de traditionelle
formtyper blev
suppleret af
nye enkeltsatsede
former hvor musikkens
form ikke var
bestemt af
en eksisterende
'skabelon' med ¿nske
om formm¾ssig symmetri
og klarhed,
som i
klassiken, men udsprang
af det
musikalske budskab
og ¿nsket
om at formidle et stemningsm¾ssigt
udtryk. Som
en konsekvens
blev det
klanglige udtryk
vigtigt, og
symfoniorkesteret svulmede
op for at kunne efterkomme
komponisterens krav
til nye
klangfarver. Det
harmoniske udtryk
udvikledes ogsŒ
som et ekspressivt
redskab, med udvidet
harmonik og
overraskende harmoniske
forl¿b, hvor
det kendteste
eksempel nok
er Richard Wagners
Tristan-forspil. Romantisk
musik fandtes
dog ogsŒ i
en meget
mindre skala
- instrumentalt set - som
f.eks. i
Chopins klaverstykker
eller i
Schuberts lied-cyklusser.
De kendteste komponister fra romantikken er mange, og t¾ller bl.a. Franz Schubert (1797-1828), FrŽdŽric Chopin (1810-49), Richard Wagner (1813-83), Johannes Brahms (1833-97), Pjotr Ilitj Tjajkovskij (1840-93), Edvard Grieg (1843-1907), Gustav Mahler (1860-1911) m.fl. Se flere detaljer om overgangen fra romantik til modernisme med musikeksempler, pŒ siden: > Romantik til Modernisme.
_____________________________________________________________________________ Generelt > Jakob Jensens side om romantikken Dansk musik i 1800-tallet - power point Fra romantik til modernisme - i korte tr¾k Chopin Mazurka #5 og #6: arbejdssp¿rgsmŒl á noder Analyse af Mazurka #6, opus 7 no 2, A-stykke > Link til indspilninger af Chopins musik Grieg ses d¿d (Peer Gynt suite): node á tema á harmonik á svar |
||||||||
|