Noder
Noder benytter vi til at notere
musikkens toneh¿jde - altsŒ hvor lyst eller dybt
musikken klinger.
I starten af notationens historie
angav de anvendte tegn Ð neumer Ð blot en relativ
toneh¿jde Ð altsŒ hvorvidt sangeren skulle bev¾ge sig op
eller ned, og hvor mange toner der skulle ledsage hver
tekststavelse osv.
Omkring Œr 1000 begyndte man at
benytte hj¾lpelinier for at angive musikkens toneh¿jde
mere pr¾cist, og med anvendelsen af fire linier i
tertsafstand, samt en n¿gle der angiver enten tonen C
eller F, blev toneh¿jderne angivet ret pr¾cist. Det kan
man se et eksempel pŒ nedenfor.
Sidenhen er der kommet en linie
mere pŒ, sŒ nodesystemer nu som standard har fem linier
i mods¾tning til de fire i eksemplet.
Notationssystemet
Notationssystemet bygger pŒ et
¿nske om at inddele af toneh¿jderne - frekvenserne - pŒ
en anskuelig og pr¾cis mŒde. Med udgangspunkt i oktaven
benytter vi i den vestlige verden nu en inddeling i 12
lige store dele - 12 halvtoner.
At benytte intervallet
en oktav som sk¾ringspunkt forekommer naturligt, da
oktaven fremkommer nŒr man halverer l¾ngden af en
lydgiver - en svingende streng f.eks. Man fordobler pŒ
denne mŒde antallet af svingninger = frekvensen og fŒr
sŒ en lysere udgave af den samme tone - tonen en oktav
h¿jere. Tonerne i den n¾ste oktav starter sŒ at sige
forfra.
Men sŒdan har det ikke altid v¾ret.
I St.
Benigne-tonalet - et manuskript fra
slutningen af 900-tallet er de liniel¿se nodeangivelser
- neumerne - suppleret med bogstaver fra a til p - altsŒ
fortl¿bende bogstaveret over to oktaver. Men omkring
samtidig bliver den nug¾ldende notation ogsŒ
introduceret i manuskriptet Dialogus de Musica,
med betegnelserne a-b-c-d-e-f-g for toner¾kken indenfor
oktaven, og dette system har vi sŒ bevaret til i dag,
selvom andre systemer, der bl.a. byggede pŒ en inddeling
indenfor kvinten, eksisterede pŒ samme tid.
Stamtoner
Stamtoner er betegnelsen for de 7
toner oktaven er inddelt i, og som du kan finde pŒ
klaverets hvide tangenter.
NŒr oktaven er inddelt i 12
halvtoner kan afstanden mellem de 7 stamtoner ikke v¾re
den samme overalt. Hvis vi tager udgangspunkt i tonen C
er afstandende:
1 Ð 1 Ð ? Ð 1 Ð 1 Ð 1 Ð ?, hvilket
ogsŒ udg¿r en C-dur skala (se > skalaer).
Eller sagt pŒ en anden mŒde: der er
en halv tone mellem alle klaverets tangenter -
det er jo pŒ den mŒde oktaven er inddelt - og det
betyder at de steder hvor der ikke er en sort
tangent imellem to hvide, ja, der er der kun en halv
tone mellem tonerne.
En s¾rhed er der omkring tonen B.
Den hedder i Tyskland og Skandinavien oftest H, hvilket
man mener beror pŒ en skrivefejl en gang, og tonen Bb
betegnes her B. Der er jo noget forvirrende aldenstund
at engelsk og amerikansk notationspraksis er med B og Bb
som pŒ illustrationen ovenfor. En enighed om at kalde
tonen B enten B eller H, men altid at kalde tonen mellem
A og B/H (=A#) for Bb vil g¿re livet nemmere.
G-n¿glen
G-n¿glen - eller diskantn¿glen - er
den f¿rste n¿gle du skal l¾re at kende. Man bruger
n¿glen i starten af systemet til at angive et pr¾cist
udgangspunkt for at l¾se noderne i systemet - n¿glen
angiver Žn bestemt toneh¿jde.
G-n¿glen angiver tonen G ovenover
n¿glehuls-C'et - det midterste C pŒ klaveret - og den
ligner ogsŒ et G med lidt ekstra swung.
I nodesystemet noteres stamtonerne
i r¾kkef¿lge skiftevis pŒ en linie og pŒ et mellemrum
mellem linierne. Der er altid en terts (= tre toner)
mellem to linier eller mellem to mellemrum ved siden af
hinanden.
Har du brug for at gŒ udenfor de
fem faste linier benytter man bilinier.
De fem linier kaldes samlet et
system.
For at l¾re noderne udenad kan du
benytte de to remser
- En GŒs
Har Dejligt Fedt
for de fem linier, og
- Fr¿ken Andersen
Cykler Elegant for de
fire mellemrum i selve systemet.
Du kan ogsŒ bare l¾re dem - den
nederste line er tonen E, den ¿verste linie er tonen F
og n¿glehuls-C ligger pŒ den f¿rste bilinie under
systemet.
V¾lg nogle fixpunkter som du kan
huske og regn sŒ resten af noderne ud fra dem.
>
Opgave 1 - stamtoner i G-n¿glen
Fortegn
Man kan h¾ve eller s¾nke enhver
tone ved at s¾tte et fortegn foran noden:
-
et kryds h¾ver tonen ? tone - man gŒr Žn gang til h¿jre
pŒ klaviaturet.
Tonenavnet fŒr tilf¿jet endelsen -is:
Cis, Dis, Fis, Gis,
Ais
-
et lille b s¾nker tonen ? tone - man gŒr Žn gang til
venstre pŒ klaviaturet.
Tonenavnet fŒr tilf¿jet endelsen -es:
Des, Es, Ges, As,
Bb (og ikke Hes eller Bes)
-
et opl¿sningstegn fjerner alle de fortegn der mŒtte v¾re
tilknyttet en tone, sŒ man er tilbage til stamtonen.
Du
kan se de almindeligste -
og -toner
pŒ billedet her.
Du ogsŒ kan se at det pŒ et klaver
er lige meget om du gŒr ? tone op fra C - til tonen Cis
- eller ? tone ned fra D til tonen Des.
Alle toner kan h¾ves eller s¾nkes
med fortegn: tonen E kan f.eks. h¾ves til Eis, som sŒ er
samme tone som F pŒ klaveret.
Sj¾ldnere kan man finde
dobbeltfortegn - dobbelte alterationer:
-
dobbelt-kryds h¾ver en tone med to halvtoner = en hel
tone op.
Tonenavnet fŒr tilf¿jet endelsen -isis:
Cisis, Fisis ..
-
dobbelt-b s¾nker en tone med to halvtoner = en hel tone
ned.
Tonenavnet fŒr tilf¿jet endelsen -eses:
Geses, Deses ..
Faste fortegn.
Faste -er
eller faste -er
angiver den toneart som musikstykket er i, og
s¾ttes yderst til venstre pŒ staven lige efter n¿glen.
De faste fortegn angiver at alle
toner der forekommer i dette system skal have den
alteration der er angivet. Et fast kryds for tonen F
betyder sŒledes at alle F-er i dette system skal h¾ves
en ? tone, uanset hvilken oktav de befinder sig i.
L¿se fortegn
g¾lder derimod kun den faktiske toneh¿jde hvor de er
sat, og de g¾lder kun for Žn takt ad gangen. I den
f¿lgende takt er de derfor oph¾vet automatisk.
Mange nodeprogrammer s¾tter dog et
'huske'-opl¿sningstegn i den f¿lgende takt - bare for en
sikkerheds skyld.
>
Opgave 2 - toner i G-n¿glen med l¿se fortegn
F-n¿glen
F-n¿glen benyttes til at notere
noderne i klaverets venstre hŒnd, til basser og andre
dybe instrumenter: fagotter og basuner og tubaer og
celli og den slags.
N¿glen angiver tonen F - deraf
navnet - under n¿glehuls-C'et.
For at l¾re noderne i F-n¿glen er
det nemmest at huske nogle fix-toner. Tonen F er jo den
anden linie ovenfra - den tone som F-n¿glen 'peger pŒ'
med de to prikker. Den nederste lnie er tonen G, og den
midterste er tonen D. SŒ kan du hurtig regne dig frem
til de andre - indtil du har l¾rt dem udenad,
naturligvis ;)
>
Opgave 3 - stamtonerne i F-n¿glen
>
Opgave 4 - toner i F-n¿glen med l¿se fortegn
Klaviaturet og midter-C
G-n¿glen og F-n¿glen kan tilsammen
d¾kke alle klaverets toner og s¾ttes sammen til et
klaversystem, som du kan se nedenfor.
De to n¿gler m¿des pŒ midten, hvor
du finder n¿glehuls-C'et /midter-C'et som er den
midterste tone pŒ klaveret.
Oktaveringer
Hvis du kommer meget h¿jt op, eller
dybt ned vil du m¿de rigtig mange bilinier, og det kan
v¾re lidt besv¾rligt at afl¾se. Derfor benytter man ofte
oktaveringsbetegnelser i stedet.
8va betyder at noden
klinger Žn oktav h¿jere end noteret:
8vb betyder at noden
klinger Žn oktav dybere end noteret:
Man kan ogsŒ benytte oktaverende
n¿gler hvor oktaveringen op eller ned er indbygget i
n¿glen
- her ser du en tenorn¿gle, der oktaverer Žn oktav ned:
I praksis er mange af de
oktaverende n¿gler underforstŒet. Guitar noteres sŒledes
i en almindelig G-n¿gle, men klinger en oktav under;
basguitar og kontrabas noteres i F-n¿glen, men klinger
ogsŒ en oktav under det noterede.
C-n¿glen
C-n¿glen placerer sig midt imellem
G- og F-n¿glen. Dens centrum er klaverets n¿glehuls-C og
det g¿r den praktisk for f.eks. bratsch (viola) som er
stemt en kvint under violinen, hvis toneomfang passer
fint med G-n¿glen.
C-n¿glen vil du m¿de i rigtig meget
klassisk musik fra strygekvartetter til symfonier.
Her kan du se hvordan klaviaturets
toner fordeler sig pŒ de tre n¿gler, og hvordan
bratsch-n¿glen / C-n¿glen lige pr¾cis d¾kker omrŒdet
imellem de to andre n¿gler. Derfor er den smart.
Hvis du ikke l¾ser C-n¿glen til
daglig kan du nemt afl¾se tonenavnene ved at bruge dette
lille fif: l¾s noden som var den skrevet i en G-n¿gle og
l¾g Žn til. SŒ fŒr du nodenavnet. Skal du spille noderne
skal du huske at de klinger en oktav dybere.
>
Opgave 5 - stamtoner i C-n¿glen
>
Opgave 6 - toner i C-n¿glen med l¿se fortegn
>
Opgave 7 - blandede opgaver
Links
>
Musikipedia - nodel¾re
>
Jakob M. Jensens interaktive ¿velser
|