Rytmer
Rytmenoder benytter vi til at
notere musikkens tidslige dimension - altsŒ hvor lang
tid den enkelte tone klinger.
Da man f¿rst begyndte at
interessere sig for at nedskrive musik omkring Œr 700
handlede det om at kunne huske melodiens bev¾gelse for
de munke der sang b¿nner, taksigelser osv, den sŒkaldte
gregorianske sang opkaldt efter pave Gregor den 1.
Omkring Œr 1000 var der kommet nodelinier til og det
kunne se sŒdan her ud:
Som man kan se er der her bŒde en
angivelse af toneh¿jde samt en antydning af en
taktsstreg - der dog her blot er en markering af en
fraseringspause - men nodel¾ngder angives ikke.
Nodel¾ngder angives f¿rst med den
sŒkaldte mensuralnotation fra omkring 1300-tallet og
anvendelsen af taktstreger som i dag blev f¿rst
standardiseret i l¿bet af 1500-tallet.
Taktstreger
I dag bruger vi taktstreger til at
opdele musikkens udbredelse i tiden i mindre dele,
inddelt efter de betonede pulsslag. Hver ny takt starter
sŒledes med det mest betonede slag.
Nogle nyere komponister undlader
dog bevidst at benytte taktstreger - Erik Satie f.eks. -
for at g¿re musikken fraseringsm¾ssigt friere og mindre
bundet.
Puls
Pulsen er det 'beat' som du kan
f¿lge med kroppen nŒr du h¿rer musik: / / / / /
/ / / / , men tll brug for nedskrift af
musik er det ikke praktisk med lange r¾kker af slag
efter hinanden. Vi inddeler dem derfor i mindre grupper
efter betonede og ubetonede slag - dvs. tunge og lette
slag.
Dette er nemmest at fornemme i en
valsetakt, der siger | 1-2-3 | 1-2-3
|, som i f.eks. Ka-tin-ka, Ka-tin-ka,
slŒ vin-du-et op,
hvor hver tredie pulslag er kraftigt betonet - det er
tungere end de to andre.
PŒ denne mŒde fremkommer de
forskellige taktarter.
Taktarter angives
som en 'br¿k' hvor pulsslaget angives forneden, og
antallet af slag fra det ene betonede slag til det n¾ste
angives foroven: 2/4, 3/4, 4/4, 6/8, 2/2 ...
Som du kan se kan pulsslaget
forneden angives forskelligt - det er bare et valg om
vil man benytte ottendedelsnoden, fjerdedelsnoden eller
halvnoden som pulsslag.
2/4 - her er
betoningsm¿nsteret | 1 - 2
| 1 - 2 | 1
- 2
- | 1 - 2 |
som i b¿rnesangen: | Vil du | vil
du | vil du vil du | vil
du |
3/4 - er
valsetakten der betoner | 1 - 2 - 3
| 1 - 2 - 3
| 1 - 2 - 3 | 1
som i: Ka- | tin-ka Ka | tin-ka
slŒ | vin-du-et | op
4/4 - er den mest
benyttede i rockmusik, popmusik, jazz osv.: | 1
- 2 - 3 - 4 | 1 - 2 - 3 - 4|
>
Opgave 1 - taktarter
Nodel¾ngder og pauser
Her ser du en oversigt over de
almindeligste nodel¾ngder samt deres pauser:
Noder bestŒr af et hoved, en hals
og en fane. Flere faner kan bindes sammen til bj¾lker.
Halsen vender enten opad eller
nedad, afh¾ngig af nodens placering i nodesystemet - se
i eksemplet ovenfor.
Hvis du har to stemmer i Žt system
vender den ¿verste stemme halsene opad, og den nederste
stemme halsene nedad, sŒ det er nemmere at l¾se.
NŒr du skal t¾lle eller betegne
rytmenoderne benytter du slagene i takten: i 3/4-delstakt
t¾ller du 1-2-3 , og i 4/4-delstakt
t¾ller du 1-2-3-4 (osv.), mens ottendedelene indimellem
slagene (hvis der er nogen) betegnes som og-er:
Hvis du skal referere til
ottendedelen efter 2-slaget, hedder den sŒledes 2-og.
>
Opgave 2 - rytmel¾sning
>
Opgave 3 - skriv selv og klap selv
Bindebuer og punktering
En bindebue
h¾gter to noder sammen sŒ de bliver til Žn lang node:
En punktering
forl¾nger noden med halvdelen af dens v¾rdi + 50%
Hvordan t¾ller man i forbindelse
med punkteringer? Vi t¾ller her med fjerdedelen som
pulsslag.
Den punkterede halvnode g¾lder nu
for 3 slag: 2 slag
pŒ en halvnode (halvnode = to fjerdedele) + Žn
fjerdedel.
Den punkterede fjerdedelsnode
g¾lder nu for 1½ slag: 1
slag for fjerdedelen + ½ fjerdedel =
en ottendedel.
Det kan se sŒdan her ud:
>
Opgave 4 - rytmel¾sning med bindebuer og punkteringer
Off-beats betegner
alle ottendedelene imellem pulsslagene - alle og-erne.
Her er en lille ¿velse i off-beats
hvor du f¿rst klapper pulsslagene og bagefter alle
og-erne indimellem.
NŒr du kan lave den, sŒ pr¿v at
lave den i hold hvor hold 1 starter pŒ takt 1, mens hold
2 starter pŒ takt 2.
>
Opgave 5 - rytmel¾sning med off-beats
Trioler
En triol er betegnelsen for 3 noder
hvor der ellers kun er plads til 2, og de markeres med
en lille ramme og et 3-tal. Ved ottendedelstrioler eller
mindre, kan man n¿jes med at skrive 3-tallet over
bj¾lken over de tre noder i triolen.
En fjerdedelstriol fylder sŒledes
som to fjerdedele, en ottendedelstriol som to
ottendedele - osv.
Her kan du se hvordan det ser ud og
hvordan man t¾ller dem.
>
Opgave 6 - trioler
Optakt
En optakt betegner de toner i en
melodi eller i et tema, der starter f¿r det f¿rste
betonede Žt-slag i musikstykket.
Nedenunder kan du se to eksempler
pŒ optakter; det f¿rste fra b¿rnesangen Der bor en bager
og det andet melodi grandprix-hittet Smuk som et
stjerneskud fra Œr 2000.
Sekstendedele
Er der ikke noget m¾rkeligt i - de
gŒr bare lidt hurtigere, da der jo er 4 af dem pŒ hver
fjerdedelsnode.
I meget musik, der traditionelt
noteres i 2/4 - som brasiliansk musik f.eks. - vil du
finde mange sekstendedele, og ligeledes i funk, sŒ det
er der god grund til at ¿ve sig pŒ.
Man t¾ller sekstendedele ved hj¾lp
af sŒ-er: 1-sŒ-og-sŒ:
>
Opgave 7 - sekstendedele
Links
>
Musikipedia - nodel¾re
>
Jakob M. Jensens interaktive ¿velser
|