Jazzgroove
Rytmegruppen -
groovet - i et jazzarrangement bestŒr af en basstemme og
en trommestemme.
Groovet skal afspejle meodiens
forskellige afsnit og udvikling og skal derfor bestŒ af
minimum to forskellige grooves - et two-beat og et
four-beat - samt markere overgange mellem formled,
melodiens lifts samt st¿tte det arrangement du har lavet
. . m.m.
Du kan finde en samlet oversigt
over hele jazzarrangementet (kor + rytmegruppe) pŒ Jazzsiden
under skriftlig musik, hvor du fŒr en oversigt over
hvilke forventninger og krav der er til udarbejdelsen af
det samlede jazzarrangement.
PŒ denne side finder du f¿rst en
gennemgang af hvordan man konstruerer en jazzbass, og
dern¾st hvordan du laver en god Jazztromme, og
allernederst er der lidt uddybende papirer og links til
'rigtig' jazzbas og -trommer, samt opgaver i stigende
sv¾rhedsgrad.
INDHOLD
1. Two-beat
bas
2. Four-beat
bas / Walking
3. Jazztrommer
4. Standard
trommerytmer - two-beat / four-beat
5. Trommemarkeringer
og hits
6. Eksempler
og opgaver
Jazzbas
Bassens rolle i arrangementet er
at l¾gge den den harmoniske og rytmiske bund. Bassen
angiver hvor vi er harmonisk og spiller naturligvis t¾t
sammen med trommerne i det rytmiske groove.
I
jazzarrangement skal der vises bŒde en two-beat og en
four-beat fornemmelse. Oftest er der two-beat i det
f¿rste A-stykke og four-beat i B-stykket. Andet
A-stykke er valgfrit, men er ofte ogsŒ four-beat.
Bassen
skal ogsŒ lave nogle variationer i standardrytmerne og
have en fornuftig stemmef¿ring - dvs. den skal ikke
v¾re umotiveret springende. Der tilstr¾bes en logisk
linief¿ring.
Ofte
vil bassen have en modbev¾gelse til melodien, fremfor
en parallel linie, men det er ikke en regel, som
sŒdan.
Sammenst¿d
med melodien - eller med koret - kan selvf¿lgelig
forekomme hvorved dissonanser kan opstŒ, men grundet
den store afstand mellem bas og arrangement og melodi,
er dette som oftest ikke et problem, og ikke noget man
beh¿ver at bekymre sig om.
Bassens
normale ambitus skal naturligvis
overholdes
Two-Beat
Bas
Kernen i en two-beat bas er en
baslinie der betoner half-beatet, 1 og 3; altsŒ en bas i
en grundl¾ggende halvnodefornemmelse. Nedenfor er en
r¾kke grundregler som giver en solid two-beat:
1. Omfanget af
bassen er fra det dybe E Ð bassens dybeste tone Ð og ca
to oktaver+ opad:
2. Den rytmiske
fornemmelse er som n¾vnt half-beat, dvs.
halvnodebaseret, og i sin enkleste
form spilles der blot halvnoder. Dertil
varieres med et udvalg af rytmer sŒsom:
3. Da bassens
rolle er at l¾gge den harmoniske bund, bev¾ger den sig
typisk fra den ene
akkords grundtone til den n¾ste;
mŒlet for bassen kaldes target notes (T).
Den formidler
dern¾st overgangen til den n¾ste
akkords grundtone ved en sŒkaldt approach note
(A).
Disse approach
notes vil ofte v¾re enten en akkordtone (1, 3
eller 5) eller en gennemgangstone, der er i
sekundafstand til den n¾ste akkords grundtone. Hvor der
springes til n¾ste akkords grundtone er der oftest tale
om spring fra grundtonen, eller spring fra kvinten.
4. Gennemgang
benyttes mest ved akkorder i sekund- eller tertsafstand,
men her er simpel
tonegentagelse ogsŒ en mulighed.
L¾g
m¾rke til at gennemgangstonen oftest v¾lges sŒ vi fŒr en
sekundafstand (stor eller lille) til den f¿lgende
akkords grundtone.
5.
Kvinten kan bruges sŒvel ved akkorder i
tertsafstand som i kvint-/kvartafstand. Ved
kvintforbindelser bruges
ogsŒ gerne den s¾nkede kvint.
6.
Tertsen benyttes naturligvis ogsŒ ofte.Husk
her at benytte den korrekte terts - en durterts
ved en molakkord regnes i denne sammenh¾ng som en fejl.
Men man mŒ naturligvis gerne
benytte en kromatisk gennemgang ved
en molakkord.
7. Ved kun Žn
akkord pr. takt benytter bassen typisk en af tonerne i
grundtreklangen Ð tertsen,
kvinten eller oktaven Ð pŒ 3-slaget,
som trinbr¾t til n¾ste akkord, og v¾lger den der bedst
muligt leder
videre til n¾ste akkords grundtone.
8. Bassen
foregriber aldrig den n¾ste akkords grundtone,
da man jo ikke kan lede hen tll en
tone vha. den samme
tone. Det ville ogsŒ sl¿re den harmoniske progression
hvis den nye
akkords grundtone optr¾der f¿r den egentlig
skal.
9. Bassen springer
gerne til en anden akkordtone: tertsen, kvinten,
septimen eller oktaven,
men kun
lejlighedsvis h¿jere Ð lidt afh¾ngig af hvordan det
ligger pŒ bassen. Ved spring til
septimen viderf¿res der oftest trinvist
nedad, som i de fleste andre stemmef¿ringsm¾ssige
forhold. Se
eksempler pŒ en sŒdan ret levende bas i Diana Kralls: Fly
Me to The Moon.
Herunder er f¿rst et eksempel pŒ
hvordan man ikke skal g¿re: her er bŒde forudgriben af
n¾ste akkords grundtone, flere kedelige spring og ingen
klar retning i bassens linie:
Men sŒdan her mŒ man gerne g¿re Ð
her er en god linief¿ring selvom bassen benytter bŒde
terts-, kvint- og sekstspring.
Her er til slut et eksempel med en
r¾kke variationer over den samme akkordrundgang Ð fra
den helt enkle til den mere udsmykkede.
Four-Beat
Bas / Walking
Kernen i en walking-bas er den
'vandrende', stabile basgang bestŒende af en steady puls
pŒ alle fjerdedelene i takten. Bassen vandrer idet den
skifter tone pŒ hver fjerdedel, men kan dog ogsŒ bruge
tonegentagelse pŒ to efter hinanden f¿lgende fjerdedele.
Den varierer ogsŒ gerne
pulsmarkeringen ved at tilf¿je underinddelinger Ð 8.dele
og trioler Ð men nodev¾rdier l¾ngere end en fjerdedel er
ikke sŒ velset, kun ved specielle breaks og markeringer.
Halvnoder og punkterede fjerdedele h¿rer ikke hjemme
her.
Linief¿ring i bassen er en vigtig
ting, og ses tydeligst i forbindelse med walking. Der
skal v¾re en god og logisk linie i bassen Ð 'tilf¾ldige'
spring fra tone til tone er ikke velset.
NŒr det er sagt, vil der
selvf¿lgelig v¾re arrangementsm¾ssige idŽer der gŒr pŒ
tv¾rs af disse grundregler.
DET BASALE
1. PŒ hver ny
akkord starter bassen som hovedregel pŒ
grundtonen; det er bassens sŒkaldte
target note (T),
dvs. bassens mŒltone. I sj¾ldnere tilf¾lde kan den ogsŒ
starte pŒ andre
akkordtoner end grundtonen Ð tertsen
eller kvinten f.eks. Ð hvis der er en st¾rk melodisk
grund til det.
2. De ¿vrige toner
kan v¾re akkordtoner eller gennemgangstoner og ledetoner
pŒ vej til den
n¾ste akkord.
Der kan naturligvis v¾re flere gennemgangstoner og evt.
kromatisk
bev¾gelse
mellem akkordtonerne. Akkordbrydninger er ogsŒ ret
almindelige; se
eksemplerne
nedenfor, samt eksemplet pŒ et helt ABA-arrangement af Deed
I Do.
3. Den sidste tone f¿r
akkordskiftet, den sŒkaldte approach note (A),
skal lede frem til den nye
akkords
grundtone. Dette g¿r den oftest ved at v¾re i en
sekundafstand (stor eller lille) til
denne. En approach
note kan i sagens natur ikke v¾re lig med den n¾ste
akkords
grundtone Ð den
skal jo lede hen til og ikke forudgribe den.
4. Oftest tilstr¾bes en baslinie
der er domineret af trinvis bev¾gelse, med en melodisk og
retningsbestemt
linief¿ring. Oktavspring Ð og andre spring Ð er dog ogsŒ
almindelige, som
man kan se af
eksemplerne nedenfor og som man kunne se i
twobeat-eksemplet: Fly
Me to
The
Moon.
5. Paralleller.
Man undgŒr almindeligvis at bassen f¿lger melodien i
parallelle oktaver, og
undgŒr helst
ogsŒ parallelle kvinter mellem baslinie og melodi. Dette
er ikke nogen absolut
regel, men
udspringer af et ¿nske om balance i arrangementet Ð derfor
prioriteres
modbev¾gelse
over parallelbev¾gelse Ð og af klanglige hensyn, hvor
parallelle kvinter is¾r
kan v¾re meget
pŒfaldende.
6. Bassen markerer ligesom
trommerne periodeskift, f.eks. ved at
skifte til four-beat en takt
eller to f¿r
arrangementet skifter til det nye formled, eller ved at
lave variationer i sin
grundrytme
netop ved periodeslutninger eller sŒgar indenfor et
totakts-m¿nster.
7. Lifts kan
godt benyttes i bassen ved s¾rlige lejligheder i
forbindelse med det ¿vrige
arrangement.
Man skal dog ikke lade bassen markere alle melodiens
lifts, for bassens
funktion er at
l¾gge en stabil bund under arrangementet, og mange
liftmarkeringer vil g¿re
denne bund
urolig.
EKSEMPLER pŒ walking-bas
1. Treklangsbrydninger
2. Skalabev¾gelse
3. Tonegentagelse
¯velse: Find 5 fejl
Jazztrommer
I dit jazzarrangement skal
trommerne vise to forskellige grundrytmer - Žn svarende
til two-beat og Žn svarende til walking. Til two-beat
skal du enten benytte hi-hat 'pŒ tirsdag' eller whiskers
pŒ lilletrommen, og til four-beat/walking skal du
benytte rideb¾kken.
Herudover er det trommernes
funktion at markere perioder og formled vha. fills og
opl¾g, samt at markere alle v¾sentlige h¾ndelser i
arrangementet.
Og hvad er sŒ v¾sentlige
h¾ndelser? Ja, det er oplagt at lifts markeres i st¿rre
eller mindre grad, og at de korsvar der er i
arrangementet bliver st¿ttet af trommerne. Herudover kan
trommerne lave mindre, kommenterende ting pŒ egen hŒnd.
De
enkelte dele af trommes¾ttet
STORTROMMEN
I det "virkelige jazzliv" i et
swing-univers er stortrommen hovedsageligt et
effektinstrument, der benyttes til markeringer, og ikke
en fast del af trommernes grundrytme. NŒr det er sagt er
det dog rart med en fast stortrommemarkering af 2- eller
4-taktsperioder, som det kan ses i eksemplerne nedenfor.
Igen i den 'virkelige verden'
spiller stortrommen ofte helt let bassens rytme - kaldet
'feathering'. I two-beat spilles bare 1 + 3, mens alle 4
slag spilles i four-beat. Dette noteres som oftest ikke
(i nyere scores i det mindste) og det g¿r vi heller
ikke.
Stortrommen bruges:
-
PŒ 1-slaget i f¿rste takt af et nyt formled.
- Som sidste slag i et nedadgŒende fill.
- Sammen med lilletrommen (og crash- eller
ride-markeringer) i shots.
- PŒ 1 + 3 i mere hŒrdtpumpede afslutninger (med
lilletromme pŒ 2 + 4).
- Som "punktum" efter en lang afslutningsakkord.
LILLETROMMEN
Generelt bruges lilletrommen meget frit i jazz, og der
spilles mange l¿se lilletrommeslag som kommentar til det
¿vrige arrangement.
I eksemplerne pŒ standardjazz-grooves har jeg dog ofte
anf¿rt en lilletromme-kantslag pŒ 2 + 4, men det kan gerne
udelades, eller n¿jes med slag pŒ 2 eller pŒ 4.
Lilletrommen bruges:
-
PŒ 4-slaget (som kantslag, markeret med x-node)
eller pŒ 2 + 4 (kantslag).
-
Som start i et fill.
-
Sammen med stortrommen (og crash/ride-markering) i
shots.
-
L¿se slag hvorsomhelst i takten.
-
PŒ 2 + 4-slaget (Œbent slag) i mere hŒrdtpumpede
afslutninger; typisk sidste 4 takter.
-
Med whiskers som 'pŒ tirsdag' grundrytme.
TAMMER
Normalt er der 3 tammer i et trommes¾t: h¿j, mellem og dyb
(=gulvtam).
Rigtig mange jazztrommeslagere spiller nu om dage kun med
2 tammer, men det ser vi bare bort fra her.
I standard jazzgrooves indgŒr de ikke som en fast del af
groovet, pŒ n¾r i et enkelt groove, som du kan finde
nedenfor.
Tammer bruges:
- I fills - altid oppefra og nedad
- Til markeringer og diverse fills
HI-HAT
Hi-hat bruges hele tiden, enten med stikker eller med fod.
Hi-hat er time-keeper'en i two-beat med stikker, og er her
fuldt tilstr¾kkelig til at holde pulsen k¿rende, hvorfor
de andre dele af trommes¾ttet kan benyttes mere frit.
Hi-hat bruges:
- 'PŒ tirsdag' med stikker.
- PŒ 2 + 4 med foden i grundrytmer med rideb¾kken
eller whiskers.
- L¿se slag og markeringer nŒr som helst i
grundrytmen.
RIDEB®KKEN
Rideb¾kkenets funktion er at holde gryden i kog, dvs.
s¿rge for at holde grundpulsen k¿rende.
PŒ samme mŒde som hi-hat med stikker er ogsŒ rideb¾kkenet
tilstr¾kkeligt til at holde pulsen k¿rende - enten bare
med 4 fjerdedele, eller pŒ 'tirsdag' - men det suppleres
altid af hi-hat-fod pŒ 2 + 4.
Et rideb¾kken klinger l¾nge og fylder godt ud, og er
derfor ideelt til den bredere rytmiske
4/4-dels-fornemmelse i four-beat (walking). Men man kan
stadig godt lave markeringer undervejs pŒ rideb¾kkenet,
eller pŒ b¾kkenets top, kaldet 'bell'.
Rideb¾kkenet bruges:
- I four-beat grundrytmen pŒ alle 4 slag.
- Som 'pŒ tirsdag' grundrytme, gerne varieret.
CRASHB®KKEN
Dette b¾kken er kun til effektbrug og markeringer, og
anvendes derfor ikke i en grundrytme.
Crashb¾kkenet bruges:
- PŒ 1-slaget i f¿rste takt af et nyt
formled
- I mere markerede hits; sammen med stortromme og evt.
lilletromme
- Som afslutning pŒ fills; oftest ogsŒ sammen med
stortrommen
Der er mange gode videoer pŒ nettet - her er et link til
en af dem:
>
https://www.youtube.com/watch?v=V1oprVPxNIA
Standard
trommerytmer
Standard
two-beat - swing
Den rytmiske fornemmelse i en
two-beat er en rolig half-time, hvilket bassen
understreger.
Trommerne skal til geng¾ld holde rytmen flydende og
spiller derfor pŒ alle 4 slag, men accentuerer 1 og 3
ved den Œbne hi-hat, og markerer afterbeatet, 2 og 4,
ved den lukkede hi-hat.
Her i eksemplet markeres 2 og 4
ogsŒ ved kantslaget pŒ lilletrommen, og stortrommen er
lagt ind som en markering af perioden. Det fungerer
fint, men er ikke et 'must'.
En
anden meget almindelig mulighed i two-beat er at spille
med whiskers (brushes) pŒ lilletrommen. Vores
musikprogrammer er pt. ikke sŒ glade for at afspille
lyden af whiskers, da den ikke er en standard midi-lyd,
sŒ derfor er det nemmest bare at bruge den ¿verste
two-beat rytme pŒ hi-hat.
Men her er den som den kunne
noteres (der er mange muligheder). L¾g m¾rke til at
whiskers laver 'pŒ tirsdag' med den ene hŒnd - samtidig
med en rolig, roterende bev¾gelse med den anden hŒnd,
der giver en konstant, sammenbindende lyd. Samtidig
markeres 2 + 4 i hi-hat-fod:
Standard
four-beat - swing
Det grundl¾ggende i four-beat
rytmen er rideb¾kkenets 'pŒ tirsdag', mens hi-hat-fod
markerer afterbeatet pŒ 2 og 4. Dette kan sŒ kombineres
med forskelligt fra de andre trommer.
I denne f¿rste rytme har jeg
tilf¿jet et lilletrommeslag som kantslag pŒ 4. Det kunne
ogsŒ spilles pŒ bŒde 2 + 4, som i rytmen nedenunder,
hvilket naturligvis giver et mere markeret afterbeat.
Stortrommen er her medtaget og markerer lige
perioden.
En anden ret udbredt four-beat er denne, hvor tammen er
medtaget pŒ 4 + 4-og hvilket giver en let
swing-latin-fornemmelse:
I den f¿lgende four-beat benyttes tammerne ogsŒ i en ret
karakteristik og aktiv rytme. Denne er hentet fra Sonny
Stitts udgivelse: Salt and Pepper fra 1963 -
trommeslageren er Osie Johnson:
Trommemarkeringer
og hits
Trommernes rolle er Ð foruden at
holde 'time' Ð at markere de vigtigste 'events' i
musikken. Det kan g¿res pŒ forskellige mŒder, alt efter
den grad af undest¿ttelse og markering der ¿nskes.
Markeringer
1. Let markering: accent >
pŒ Œben hi-hat eller rideb¾kken
2. Eller blot: stortromme alene
3. Lidt kraftigere: stortromme +
accent pŒ rideb¾kken >
4. Mere endnu: stortromme + crashb¾kken
Hits pŒ lilletromme / stortromme -
i stigende intensitet
1. Lilletromme alene
/ stortromme alene
2. Lilletromme + Œben
hi-hat
3. Lilletromme + crashb¾kken
Hits pŒ lilletrommen vil ofte have
en optakt i stortrommen en 1/8-del f¿r hittet.
Se en rigtig fin video om dette
her: > https://www.youtube.com/watch?v=nOHR2hFu-rI
Eksempler
pŒ markeringer og hits
1. Optakt + triol-fill:
2. En markering + et enkelt
ottendedels-fill
3. Et hit pŒ lilletrommen med
stortrommeoptakt + markering af 3 og 4
4. En markering + et lidt l¾ngere
triol-fill
5. To hits + fill
Eksempler og opgaver
|