INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Modernisme
Modernismen, fra ca. Œr 1900 og frem, betegner en blandet r¾kke stilarter der efterf¿lger romantikken.
Efter romantikkens udvidelse af klangspektret og fors¿get pŒ at presse dur-mol-tonaliteten til det yderste er det som om at den vej ikke kan f¿res videre, og mange forskellige musikalske retninger opstŒr.
Impressionismen er et lavm¾lt svar pŒ den stort anlagte, ekspressionistiske romantik. Her arbejdes med rolige klangflader og ikke-retningsbestemt musik. Modsat romantikken arbejdes der ikke henimod (endnu) et h¿jdepunkt i et evigt stigende og faldende dynamisk udtryk, men med mere statiske musikalske billeder. Dette tilvejebringes bl.a. via tertsbesl¾gtede harmoniske forbindelser.
Ekspressionismen f¿rer sŒ at sige den ekspressive romantik et skridt videre til et rent udtryk, fri for formalistiske rammer som form og tematik. En dissonanspr¾get musik med nye metoder til motivisk og musikalsk konstruktion kommer til verden med 12-tonemusikken.
Sidel¿bende hermed benytter den neoklassicistiske bev¾gelse gamle formtyper i skabelsen af musik, der i h¿j grad betoner rytmiske og mere minimalistiske elementer som alternativ til de f¿lelsm¾ssige rutschebaner i den sene romantik.
Efter 1945 kommer konkret musik - musik der anvender eksisterende lyde som musikalske byggesten; seriel musik - hvor en underliggende talr¾kke definerer den musikalske komposition; tilf¾ldighedsmusik - hvor ydre, ukontrollerbare begivenheder definerer det musikalske forl¿b; samt minimalistisk musik - hvor smŒ musikalske 'loops' interagerer i gradvist varierende konstellationer.
Se flere detaljer med musikeksempler pŒ siden > Romantik til Modernisme _____________________________________________________________________________ Generelt > Jakob Jensens side om modernisme Fra romantik til modernisme - i korte tr¾k Tidlig modernisme - fra 1900-1945 v/Kirsten Elling Senmodernisme
v/Kirsten Elling Eksempel pŒ analyse Erik Satie, Embryons DessŽchŽs, no 1 á node Opgaver Fem opgaver fra Erik Satie til Kurt Weill Noder til opgaverne: > Erik Satie, Embryons DessŽchŽs, no 1 (1913) > Igor Stravinskij, Le Sacre du Printemps, Danse Sacrale (1913) > Arnold Schšenberg, 5 klaverstykker op 23, #5, Waltzer (1923) > Kurt Weill, Dreigroschenoper, SeerŠuber Jenny (1928) |
||||||||
|