INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Fra
Romantik til Modernisme Romantik
1810-1900
I
mods¾tning til klassikens
dyrkelse af orden og symmetri Ð overskuelige og klare
temaer, overskuelig harmonik og
harmonisk udvikling, overskuelige formprincipper Ð stŒr
romantikkens v¾gtning af det f¿lelsesm¾ssige indhold, hvor
klangfarver og harmonik udnyttes ekspressivt til at udtrykke
komponistens f¿lelser, og udtrykke det dunkle, uudsigelige,
det poetiske. Med
v¾gtningen af det f¿lelsesm¾ssige indhold udvikler musikken
sig i lange stemningsbeskrivende forl¿b og de enkeltsatsede
former vinder frem som afsluttede poetiske fort¾llinger i
mods¾tning til klassikkens hovedformer: den 4-satsede
symfoni og den 3-satsede koncert. Temaerne bliver lange og
fort¾llende, og klangfarven (instrumenteringen) og
harmonikken bliver b¾rere af det ekspressive indhold.
Harmonisk betyder det at akkorderne udvides og videref¿res i
nye og overraskende retninger, og orkesterst¿rrelsen vokser
kraftigt og nye instrumenter kommer til.
Lyt: á Richard Wagner: Isoldes Liebestod (Tristan og Isolde) á Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, Einleitung Mange
nye stater opstod i Europa i 1800-tallet og Nationalromantikken
tager
udgangspunktet i den nationale folkelige digtning og
musiksprog til at skabe v¾rker der understreger den
nationale identitet. SŒledes f.eks. i Tjekkiet: Smetana,
Dvorak, Finland: Sibelius,
Rusland: Mussorgskij,
Rimskij-Korsakov.
Impressionisme
1880-1920
I
mods¾tning til romantikkens dramatiske og fremadskridende
musik arbejder impressionismen med musikalsk stilstand, en
dyrkelse af ¿jeblikkets stemning. De vante harmoniske
forbindelser sl¿res bevidst, den tonale kadence undgŒs og
erstattes f.eks. af en vuggen mellem tertsbesl¾gtede
harmonier. Dur-og molskalaer bliver erstattet af ledetonel¿se
skalaer; sŒsom heltoneskalaer, pentatone og modale skalaer.
Lyt: Claude Debussy: Danseuses des Delphes Ekspressionisme
1920-1950
I
1900-tallet sker der et skift i mŒden at lave kunst pŒ. Den
hidtidige s¿gen efter at udtrykke sk¿nhed og f¿lsomhed
afl¿ses af en kunstnerisk bearbejdning af den rŒ
virkelighed, som bl.a. 1.verdenskrigs gru og meningsl¿shed
var et grelt eksempel pŒ. Ligesom malerkunsten f¿rst br¿d
med perspektivet og senere blev helt abstrakt, skabte
komponisterne ogsŒ en ny mŒde at komponere pŒ:
12-tonemusikken. Udgangspunktet er en r¾kke bestŒende af
alle skalaens 12 toner, hvor alle tonerne er ligev¾rdige Ð
en 'sandere', mere abstrakt musikform kunne man sige.
Musikken kan virke voldsom og disharmonisk og de f¿rende
komponister mŒtte flygte til USA under nazismen da deres
musik blev opfatte som 'entartet'
Ð udartet, degenereret.
Lyt: Arnold Schšenberg: Bl¾serkvintet opus 26, 1.sats Ny
Musik 1945 -> KONKRET MUSIK, der benytter manipulerede real-lyd (trafikst¿j, vind, vanddrŒber ..) der klippes sammen pŒ spolebŒnd til den endelige komposition. ELEKTRONMUSIK
og SERIEL MUSIK, hvor syntetisk lyd bygges op fra grunden i
de tidlige synthesizere og herefter kan manipuleres efter
forskellige matematiske systemer.
TILF®LDIGHEDSMUSIK og happenings, hvor musikken udfordrer vores normer og udfoldes tilf¾ldigt eller tilsyneladende uden mening og plan, f.eks. John Cage 4'33'' hvor intet sker i l¿bet af stykkets spilletid pŒ 4 minutter og 33 sekunder. Lyt: John Cage: 4'33' MINIMALMUSIK
opstŒr i slutningen af 1960erne og musikken fremkommer ved
at ganske smŒbidder musik og enkle figurer af forskellig
l¾ngde gentages mange gange og sŒ at sige l¾gges i lag
ovenpŒ hinanden. Lyt: Steve Reich: Music for Pieces of Wood L¾s mere om > Tidlig modernisme og > Senmodernisme
|
||||||||
|