Senmodernisme
Serialisme
Serialisterne
udvidede 12-tonemusikkens principper til at g¾lde for alle
musikalske parametre: toneh¿jde, tonel¾ngde, anslagsstyrke
osv. Resultatet var musik, der i nogle tilf¾lde var
fuldst¾ndig forudbestemt af matematiske principper, men
klangligt uforudsigelig.
Olivier
Messiaen (1908-1992) var f¿rst med denne kompositionsteknik
og Pierre Boulez (1925-2016) kombinerede den med en uhyre
kompliceret transpositionstabel, som danner grundlag for
arbejdet med sŒvel toneh¿jde, som tonernes varighed.
Lyt: Pierre
Boulez: Structures
Sp¿rgsmŒlet
er om der er noget at h¾nge lytteoplevelsen op pŒ, eller om
der er tale om en blot teknisk etude?
Musikken
bliver sŒledes frigjort fra komponistens subjektive valg,
som jo er styret af f¿lelser, musikalsk
pr¾ferencer og vaner, talent, smag, fantasi É
Problemet for
serialisterne Ð i forhold til et publikum Ð var bare at det
for det meste ikke l¿d s¾rlig godt. Et ÕproblemÕ ogsŒ dodekafonisterne
rendte ind i. Men de konstruktionsteknikker som grundl¾gges
her bliver ved med at v¾re afg¿rende for det 20. Œrhundredes
komponister.
I
jagten pŒ nye klange bliver det traditionelle tonemateriale
og klangen fra de traditionelle instrumenter en begr¾nsning
og der eksperimenters med instrumenternes ekstreme klange og
alternative spilleteknikker:
á
strygeinstrumenter
spiller med buens stok, eller benytter slag pŒ violinens
krop
á
bl¾seinstrumenter
inddrager instrumentklappernes lyd, der synges og spilles i
instrumentet samtidig, eller der bl¾ses uden tonedannelse
á
klaveret
pr¾pareres med forskellige genstande pŒ strengene, sŒledes
at der opstŒr nye klange, bl.a. st¿jlyde som pŒ slagt¿j. Der
spilles ogsŒ direkte pŒ strengene
á
st¿j
pŒ slagt¿jsinstrumenterne. Ikke bare det rytmiske, men ogsŒ
det klanglige element via skraben
og gniden pŒ instrumentet
á
Stemmen
er ikke bare sang, men ogsŒ hvisken, rŒb, tale og sprogets
fonetiske lyde (f.eks. konsonanternes forskellige st¿jlyde)
Konkret
musik og elektronisk musik
Opfindelsen
af bŒndoptageren fŒr afg¿rende betydning ikke bare for
udbredelsen af ny musik, men ogsŒ for skabelsen af den,
fordi man kan bearbejde musikken pŒ forskellige mŒder:
klippe, ¾ndre hastighed, forst¾rke lyde der ellers knap kan
h¿res, tilf¿je rumklang eller bortfiltrere bestemte
frekvenser af en klang.
I
starten skelnede man mellem to forskellige retninger:
konkret musik, der bearbejder konkrete lyde fra omverdenen
(trafikst¿j, vindens bl¾sen,
maskinst¿j etc.) og elektronisk
musik, hvor man skaber nye syntetiske lyde ved
hj¾lp af en tone-/impulsgenerator. Enhver tone frembragt
pŒ et instrument bestŒr af selve tonen og et
karakteristisk udvalg af overtoner. Ved hj¾lp af en
sŒkaldt sinusgenerator kan man eksperimentere med at
fjerne eller tilf¿je overtoner, ligesom man med
udgangspunkt i Óhvid st¿jÓ Ð kan bortfiltrere nogle
frekvenser, sŒ man fŒr farvet st¿j. Kompositionsmaterialet
bearbejdes derefter efter serielle kompositionsteknikker.
Mods¾tningen
mellem konkret musik, musique
concrte, og elektronisk
musik oph¾ves dog gradvist.
Opg¿ret
med fortiden kulminerer omkring 1960, hvor Karlheinz
Stockhausen (1928-2007) erkl¾rer, at ethvert nyt v¾rk mŒ
repr¾sentere noget nyt (Ónie erhšrte
klŠngeÓ), hvis det skulle have
nogen gyldighed. Ethvert nyt v¾rk er et opg¿r med fortiden.
Den rabiate modernisme viser for alvor t¾nder. Ganske vist
havde Schšnberg defineret en ny tilgang til musikken, men
det er i generationen som blev anf¿rt af Boulez og
Stockhausen, at der blev skabt en afg¿rende kl¿ft til det
det etablerede musikliv Ð og til publikum. Avantgarden Ð dem
der gik foran. Men meget fŒ fulgte.
Udvidet
serialisme
Den
strengt gennemf¿rte serialisme fik dog en kort levetid, men
opbl¿dtes sŒdan at f.eks. nogle detaljer er frit
komponerede, mens andre er serielt bestemt. Heraf udl¿ber
den styrede
aleatorik. Dette kompositionsprincip
indeb¾rer at musikeren, ud¿veren af v¾rket, bliver medskaber
indenfor fastlagte rammer. De klassisk skolede musikere stod
overfor en ny udfordring: de skulle improvisere og tr¾ffe
nogle valg, der fik afg¿rende indflydelse pŒ fremf¿relsen.
Lyt: Stockhausen:
Zyklus fŸr
einen Schlagzeuger
(ben form)
John
Cage
Indtil
videre har vi kun besk¾ftiget os med europ¾iske komponister,
men vender vi blikket over Atlanten og mod USA finder vi en
komponist, billedhugger og forfatter som har haft afg¿rende
indflydelse pŒ udviklingen af moderne musik: John Cage
(1912-1992) - indbegrebet af amerikansk avantgarde og i
front med den gruppe, der udvikler happeningen og
performanceagtige blandinger af forskellige kunstarter.
Cage
modtager undervisning af Schšnberg i 1930erne, men bev¾ger
sig dog hurtigt i en helt anden retning. Han arbejder i
slutningen af 1930erne pŒ Cornish
College of the Arts i Seattle som komponist og akkompagnat¿r
for skolens koreograf, Bonnie Bird.
Samarbejdet med dansere - med fokus pŒ musik som rytmisk
struktur Ð f¿rer til at han opfinder det pr¾parerede klaver.
Han skulle lave musik til en danseforestilling med et
afrikansk tema og han ¿nskede at lave en
slagt¿jskomposition. Men da der ikke var plads til et
slagt¿jsensemble, hvor forestillingen skulle opf¿res, men
kun et klaver, anbragte han forskellige genstande mellem
strengene (skruer, plastik, viskel¾der) og fik sŒledes
omdannet klaveret til et Žnmands
slagt¿jsensemble.
Det
mest ber¿mte v¾rk for pr¾pareret klaver er samlingen Sonatas
and interludes for prepared
piano
(1946-48).
Lyt: John
Cage: Sonata V
Cage
giver udf¿rlige anvisninger til, hvordan og hvilke toner der
skal pr¾pareres, det er nemlig ikke alle, og resultatet er
en r¾kke meget forskelligartede klange. Gummi og plastik
d¾mper og afkorter tonens efterklang mens skruer og bolte
tilf¿rer resonans og giver en gongagtig lyd. Nogle
pr¾pareringer giver et resultat der ligner trommer eller
klokker, nogle klange bliver rene st¿jklange, osv. Men
klangmaterialet for de enkelte sonater er meget begr¾nset.
>
Tidlig
modernisme
_____________________________________________________________________________
Kirsten Elling