INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Tidlig
Modernisme, 1900Ð1945
I
det nye Œrhundrede bliver verden fundamentalt ¾ndret,
industrialiseringen tager for alvor fat og en r¾kke nye
opfindelser (bilen, telefonen, vacciner
.. ) medf¿rer stor optimisme og tro pŒ fremtiden.
Men samtidig ¾ndres livsvilkŒrene, og g¾ngse normer og
traditioner udvandes. Derfor spirer en nagende usikkerhed og
fremmedgjorthed, ikke mindst hos en r¾kke af tidens
kunstnere. Dette
medf¿rer blandt andet en fremmedg¿relse, hvor afstanden
mellem producent og det frembragte produkt ¿ges; at den
politiske aktivitet fortoner sig til en abstrakt sf¾re, som
den enkelte ikke kan gennemskue; samt en f¿lelse af angst
for ikke at kunne udfylde sin plads og ikke at slŒ til i det
moderne samfund Til
denne usikkerhed f¿jer sig chokket over 1. verdenskrig, der
af mange oplevedes som den definitive afslutning pŒ den
europ¾iske civilisation. Musikken Kunsten
er ogsŒ pr¾get af splittelse, opbrud og s¿gen efter nye veje
og udtryk Ð v¾k fra traditionen. Musikalsk
ses et brud med dur/mol-tonaliteten og ideen om det faste
tonale stŒsted. I stedet arbejdes med atonalitet (ikke
tonalt baseret musik), polytonalitet
(flere samtidige tonaliteter) og med en ikke-retningsbestemt
tonalitet. I en s¿gen efter nye normer eksperimenteres der
med det klanglige (Debussy, Ravel, Satie), det rytmiske
(Stravinskij) og med konstruktion af nye principper for
toner¾kker (Schšenberg, Webern). Nogle
af de vigtige
retninger i perioden er: Impressionisme
I
impressionismen arbejdes bevidst med en sl¿ring af de
harmoniske forbindelser og den tonale dynamik. Harmonikken
betoner stilstand i stedet for retningsbestemthed, hvilket
bl.a. opnŒs ved at undgŒ den tonale kadence, og ved en
vuggen mellem tertsbesl¾gtede harmonier
(mediant-forbindelser). Det klanglige ideal dyrkes og
musikkens udtryk er ikke-dramatisk. Mens st¾rkt dissonerende
akkorder (som f.eks. Tristan-akkorden) i den sene romantik
harmonisk str¾ber videre mod en opl¿sning, bliver
tilsvarende akkorder hos Debussy Óh¾ngendeÓ som et
klangbillede, som selvst¾ndige klange. Dur/mol-tonaliteten
undgŒs ogsŒ ved at undgŒ almindelige dur- og molskalaer, for
i stedet at anvende skalaer med frav¾r af ledetone; sŒsom
heltoneskalaer eller pentatone og modale skalaer. Ekspressionisme Ligesom
malerkunsten i tiden bev¾ger sig v¾k fra det ¾stetisk sk¿nne
mod det sande, det gode, sker der ogsŒ i musikken et opg¿r
med kravet om musikalsk sk¿nhed, og den ny musik bestr¾ber
sig pŒ at v¾re sand og autentisk. Her sker den endelige
frig¿relse fra tidligere musikalske normer og fremfor at
dyrke sk¿nheden, dyrkes den krise som individet befinder sig
i som f¿lge af magtesl¿shed og fremmedgjorthed. Man s¿ger efter
"nieerhšrte klange", hvor hver klang stŒr som et isoleret
f¿lelsesudtryk, der ikke kr¾ver harmonisk sammenh¾ng.
Schšenberg drager konsekvensen af at tonika-begrebet, det
tonale centrum, havde mistet sin mening og skaber 12-tone
musikken (dodekafonien), hvori alle de tolv kromatiske toner
skal have lige v¾rd. Neoklassik
Det
overordnede f¾llestr¾k er en tilbagevenden til de
traditionelle formtyper fra prim¾rt klassikken og barokken,
men den indre struktur kan v¾re endog meget
eksperimenterende. Der er altsŒ ikke tale om efterligninger
af tidligere epokers musik, men af en n¿gtern anvendelse af
tidligere tiders musikalske former, is¾r fra barok og
klassik. Et eksempel herpŒ er Prokofjevs
Symphonie Classique (1917). OgsŒ Stravinskijs
v¾rker efter 1920 kategoriseres ofte som neoklassik. Folklore
Her taler vi ikke om nationalromantiske udnyttelser af folkemusikken, men om en fornyet interesse for folkemusikkens tonale og rytmiske strukturer, hvor ÓfolketonenÓ bliver integreret og anvendt i et nyt og moderne tonesprog. Bela Bart—k er en af de fornemste repr¾sentanter for denne udvikling, hvor unders¿gelser og indsamlinger af autentiske folkesange bliver inspirationsmateriale for et nyt musikalsk udtryk. Rytmisk asymmetriske strukturer og sk¾ve taktarter, som ogsŒ Stravinskij arbejder med (eks. Le Sacre du Printemps, 1913), kan siges at have deres rod i folkemusikken.
_______________________________________________________________________ |
||||||||
|