Jazz
improvisation – nogle stikord
RYTMIK
-
hvor lægger solisten sig i forhold til rytmegruppen - spilles
der tilbagelænet eller fremadrettet i rytmisk henseende
-
har solisten ‘travlt’, spilles der tæt med få pauser
og lange løb og skalabevægelser
- eller giver solisten sig tid, spiller færre toner og bruger flere
pauser, men så måske med større eftertryk på de toner der så spilles.
-
er soloen rytmisk prægnant. Benyttes der rytmiske
motiver der gentages, måske forskubbet i forhold til grundpulsen.
-
hvordan udnytter solisten perioden. Spiller han
indenfor nummerets periodeinddeling (oftest 2 / 4 / 8 taktsperioder) eller
spiller han bevidst på tværs af perioderne og slører periodeinddelingen.
KLANG og SPILLESTIL
-
klang / tone. Er tonen skarp og hård eller er den blød
og luftig
- bruges der meget eller lidt vibrato
- ekspressiv eller cool spillestil
HARMONISK
/ MELODISK GRUNDLAG
-
er soloen baseret på melodien - melodisk
parafrasering. Dette er mere almindeligt i ældre jazz samt i langsomme
numre.
-
eller er soloen baseret på harmonikken, dvs. er den
overvejende vertikalt orienteret. Det betyder at solisten er
velorienteret teoretisk og kender det harmoniske grundlag, og ved hver akkord
spiller de toner / den skala der passer til akkorden / akkordforbindelsen (ofte
hænger flere akkorder jo sammen, f.eks. II-V-I forbindelser)
-
eller er soloen baseret på en gennemgående skala, dvs horisontalt
orienteret. Dette er netop tilfældet i modaljazz, hvor nummeret ofte er
bygget over enkelte gennemgående skalaer. Teknikken kan dog også anvendes i
standardnumre samt naturligvis i blues.
- hvis soloen er skalabaseret, hvilke dele af skalen bliver der så benyttet? Hele skalaen eller udsnit?
-
anvender solisten formler, dvs. faste vendinger
over de almindeligste akkordforbindelser. Dette er ret almindeligt i bebop.
Gentagne rytmiske motiver er vel også en slags formler.
-
den harmoniske orientering. Spiller solisten i
akkordernes ‘nedre’ dele, dvs. højest til 7’ere eller betones akkordtoner der
ligger længere væk fra grundtonen, dvs. 7 - 9 -13 osv. Dette er jo ret
almindeligt fra bebop og frem.
-
andre karakteristiske ting såsom: kromatik,
treklangsbrydninger, ..
_____________________________________________________________________________
|