Jazz
improvisation
RYTMIK
-
hvor
l¾gger solisten sig i forhold til rytmegruppen -
spilles der tilbagel¾net eller fremadrettet i rytmisk
henseende
-
har
solisten ÔtravltÕ, spilles der t¾t med fŒ pauser og
lange l¿b og skalabev¾gelser
-
eller giver solisten sig tid,
spiller f¾rre toner og bruger flere pauser, men sŒ
mŒske med st¿rre eftertryk pŒ de toner der sŒ spilles.
-
er
soloen rytmisk pr¾gnant. Benyttes der rytmiske motiver
der gentages, mŒske forskubbet i forhold til
grundpulsen.
-
hvordan
udnytter solisten perioden. Holder solisten sig
indenfor nummerets periodeinddeling (oftest 2 / 4 / 8
taktsperioder) eller spilles der bevidst pŒ tv¾rs af
perioderne hvorved nummerets periodeinddeling sl¿res
eller udfordres.
KLANG
og SPILLESTIL
-
klang
/ tone. Er tonen skarp og hŒrd eller er den bl¿d og
luftig
- bruges
der meget eller lidt vibrato
-
ekspressiv eller cool spillestil
HARMONISK
/ MELODISK GRUNDLAG
-
er
soloen baseret pŒ melodien - melodisk
parafrasering. Dette er mere almindeligt i ¾ldre
jazz samt i langsomme numre.
-
eller
er soloen baseret pŒ harmonikken, dvs. er den
overvejende vertikalt orienteret. Det betyder
at solisten er velorienteret teoretisk og kender det
harmoniske grundlag, og ved hver akkord spiller de
toner / den skala der passer til akkorden /
akkordforbindelsen (ofte h¾nger flere akkorder jo
sammen, f.eks. II-V-I forbindelser)
-
eller
er soloen baseret pŒ en gennemgŒende skala, dvs horisontalt
orienteret. Dette er netop tilf¾ldet i
modaljazz, hvor nummeret ofte er bygget over enkelte
gennemgŒende skalaer. Teknikken kan dog ogsŒ anvendes
i standardnumre samt naturligvis i blues.
-
hvis
soloen er skalabaseret, hvilke dele af skalen bliver
der sŒ benyttet? Hele skalaen eller udsnit?
-
anvender
solisten formler, dvs. faste vendinger over de
almindeligste akkordforbindelser. Dette er ret
almindeligt i bebop. Gentagne rytmiske motiver er vel
ogsŒ en slags formler.
-
den
harmoniske orientering. Spiller solisten i akkordernes
ÔnedreÕ dele, dvs. h¿jest til 7Õere eller betones
akkordtoner der ligger l¾ngere v¾k fra grundtonen,
dvs. 7 - 9 -13 osv. Dette er jo ret almindeligt fra
bebop og frem.
-
andre
karakteristiske ting sŒsom: kromatik,
treklangsbrydninger, ..
_____________________________________________________________________________
|