BAROK – Stikord til eksamen
Først en kort gennemgang af de vigtigste
musikformer og stiltræk i perioden og hvordan det ændrede sig hen mod
klassikken:
Barok: Musikformer
·
Rondo
·
Fuga
·
Variationssats
·
Suiten - en række dansesatser
·
Koncert - 3 satser (normalt)
·
Opera
Stiltræk
·
ét tema pr sats
·
både homofoni og polyfoni, imitation
·
terrassedynamik (enten forte eller piano)
·
udstrakt brug af sekvenser
·
det koncerterende princip
Klassik: Musikformer
·
Symfoni - 4 satser
·
Sonatesatsform: Eksposition, Gennemføringsdel,
Reprise
·
- samt de musikformer der er nævnt under barokken
Stiltræk
·
to kontrasterende temaer: HT - kraftigt, prægnant; ST
– lyrisk, blidt
·
tematisk udvikling
·
dynamisk udvikling; crescendo/decrescendo
·
homofoni
________________________________________
RONDO –
hvad gør man?
1.
Beskriv
og forklar formen.
·
Hvad karakteriserer denne formtype?
·
Er der eventuelt nogle afvigelser fra hvad man
kunne forvente?
·
Er ritornellet i rondoen altid i samme toneart
eller moduleres der – dvs. er der tale om en modulerende rondo?
2.
Beskriv temaet
·
Hvordan er det bygget op?
·
I hvilke dele vil du inddele det?
3.
Kommentér
et ritornel og/eller én episode (et soloafsnit) og sammenlign den med temaet.
·
Se på såvel melodiske som harmoniske forskelle.
·
Beskriv hvad der foregår:
·
Hvordan adskiller det udvalgte ritornel sig fra det
første ritornel, som jo er temaet?
·
Hvad karakteriserer den udvalgte episode?
Instrumentation, tematik, motiver .. ?
·
Hvilket tematisk materiale benyttes - hvilken idé
benytter komponisten?
·
Er der nogle harmoniske spidsfindigheder?
·
Hvad er tonearten i henholdsvis temaet og i
ritornellet og episoden?
4.
Hvilke
elementer i værket er typiske for barokken?
·
Beskriv de typiske stiltræk i værket.
·
Og hvad er karakteristisk for en koncert som
formtype?
5.
Fortæl eventuelt
om andre musikformer fra barokken.
________________________________________________________
Stikord til analysen og beskrivelsen af de enkelte episoder og
ritorneller:
·
Hvilket motiv / motiver benyttes. Markér den
rytmiske idé.
·
Har motivet eller temaet været præsenteret før? og
hvor?
·
Er melodiforløbet i 16.dele, 8.dele ... er der spring
eller trinvis bevægelse.
·
Er der tale om sekvensering? Hvorledes er da
motivet, der sekvenseres? Er bevægelsen opadgående eller nedadgående? Hvor
langt parallelforskydes hver sekvens, og er der evt. tale om en
kvintskridtssekvens?
·
Harmonik: Kig på de betonede slag. Allerførst: hvad
er start- og slut-harmonikken - i hele satsen? I den udvalgte del ?
·
Hvis der foreligger en modulation, da: hvor skiftes
der toneart? - se på løse fortegn.