|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Jazzens
historie - i korte tr¾k
NEW ORLEANSJAZZ 1920erne
Med en baggrund i worksongs, gospel, blues, ragtime og milit¾rmarcher opstod New Orleansjazzen i starten af det 20. Œrhundrede. Musikalske karaktertr¾k er en udbredt brug af klarinet, tr¾kbasun-glissando samt banjo som akkordinstrument. I den tidlige New Orleansjazz benyttedes tubaen som basinstrument Ð et tr¾k fra oprindelsen som gademusik Ð og musikken er i two-beat. Ofte bruges kollektiv improvisation i de sidste kor, hvor bŒde klarinet, trompet (kornet) og tr¾kbasun spiller solo samtidig. > Lyt: Fletcher Henderson & His Orchestra: What-Cha-Call-'Em Blues (1925) > Lyt: Louis Armstrong: Potato Head Blues (1927)
SWING 1930erne
I New York opstŒr de store orkestre med Duke Ellington, Fletcher Henderson og Count Basie som de kendteste og mest indflydelsesrige orkesterledere. Hvor Duke Ellington i h¿j grad personaliserede sin arrangementer til bandets medlemmer, benytter Fletcher Henderson og Count Basie i h¿jere grad klangflader, baseret pŒ de tre bl¾sergrupper: saxofoner, basuner og trompeter. Arrangementerne udvikler sig ogsŒ fra en ret enkel dansestil med tema-kor med melleml¾ggende soli, til gennemarrangerede numre. En arrangementsstil som is¾r Count Basie benyttede sig af er de sŒkaldte head-arrangements, hvor arrangementet er bygget af en r¾kke gentagne riffs i de enkelte bl¾sergrupper - sŒ tilpas enkelt at man kunne huske det udenad. Gradvist bliver big bandets sammens¾tning den faste st¿rrelse der er g¾ngs i dag: 4-5 trompeter, 4-5 basuner og en saxgruppe pŒ 5 (to altsax, to tenorsax og barytonsax) samt rytmegruppe med kontrabas, guitar, piano og trommer. Hvor den rytmiske fornemmelse fra New Orleanstiden var two-beat med betoninger pŒ 1 og 3 - analogt med stride-pianostilen - udvikledes efterhŒnden en mere glidende rytmisk fornemmelse: four-beat, hvor bas, guitar og trommernes rideb¾kken eller hi-hat betoner alle fire slag i takten.
> Lyt: Duke Ellington: Old Man Blues (1930) > Lyt: Fletcher Henderson: Harlem Madness (1934) > Lyt: Fats Waller: Your Feet's Too Big (1935) > Lyt: Count Basie: Swingin' The Blues (1941)
BEBOP 1940/45 >
Beboppen opstŒr delvist som en reaktion pŒ de begr¾nsede solistiske muligheder i swingjazzen store orkestre. I jamsessions efter arbejdstid udvikledes den nye stil i gensidig kappestrid, og i og med at kravene og det intellektuelle niveau stiger, bliver musikken mere kr¾vende for sŒvel musikere som publ’kum. Hvor flere hvide musikere, som f.ex. Benny Goodman, var fremtr¾dende i swingtiden, var beboppen en sag for sorte musikere, og bandst¿rrelsen svandt ind til 4-5 personer - rytmegruppe + en to bl¾sere; meget udbredt er sax/trp-kvintet med trompet, sax, klaver, bas og trommer. Arrangementerne er enkle med et par tema-kor der indrammer en l¾ngere r¾kke soli-kor, tempoet er ofte h¿jt og ligeledes akkordtempoet, med to akkorder pr. takt almindeligvis. Akkordrepertoiret udvides med brug af 9-, 11- og 13-ere. > Lyt: Charlie Parker & Dizzy Gillespie: Hot House (1951)
COOL
1949 >
Cooljazzen kan sŒ ses som en reaktion pŒ
boppens hektiske, improvisationsbaserede musik og 'hotte'
spillefacon: brede, rolige og harmonisk smukke klange i
gennemt¾nkte arrangementer og med klanglige eksperimenter, der
ofte indbefattede anvendelsen af utraditionelle instrumenter i
en jazzsammenh¾ng: basklarinet, horn m.v.
NEOBOP / HARDBOP
1955 >
En musikstil med kraftige bluesy,
gospel-r¿dder. I mods¾tning til beboppen er temaerne
lettilg¾ngelige og det harmoniske grundlag enkelt, med tydelige
bluestr¾k. Rytmegruppen benytter ofte ostinater, sŒ det samlede
musikalske billede er enkelt, sangbart og ligefremt - igen en
kontrast til den mere 'intellektuelle' cooljazz.
FREEJAZZ
1959 > 1960erne
Hvorfor lade sig besv¾re af harmonier nŒr
man kan spille meget friere uden at tage hensyn til dem?
MODALJAZZ
1959 >
En anden, og knap sŒ rabiat, form for
frig¿relse fra de harmoniske bŒnd er modaljazzen, hvor FUSIONSJAZZ
1969 > 1970erne
Elektrisk forst¾rkede instrumenter og
spillemŒder fra den samtidige rock og funk finder vej til
jazzen, og 'redder' den sŒledes fra at hensygne i st¿vet
forglemmelse, overhalet af rock- og beatmusikkens popularitet. JAZZ'n HIP-HOP
1990 >
Et af de senere skud pŒ jazzens stamme er
fusionen med en anden gren af den sorte kultur: hip-hopen.
Pianofigurer, basfigurer og trommerytmer danner det groove
hvorover der tales eller rappes. De akkompagnerende bl¾sere
bygger ofte pŒ et klangideal fra cool-jazzen. |
||||||||
|