Analysemetoder
i musik v/
Gert Uttenthal Jensen
Indledning
Musik
er et humanistisk fag, som arbejder systematisk med
musikforstŒelse Ð man analyserer, fortolker og
perspektiverer musikv¾rker ud fra forskellige metoder.
Den f¾rdige analyse vil ofte kombinere forskellige
metoder.
Metoderne
adskiller sig fra hinanden ved at fokusere pŒ
forskellige sider af musikken og ved at lede efter
specielle forklaringer.
Hovedv¾gten
er lagt pŒ det, der er den typiske situation i
gymnasiet, nemlig det konkrete m¿de mellem den der analyserer dvs. eleven og det konkrete v¾rk dvs. den klingende lyd: Hvilke valg g¿r vi
undervejs i en analyse?
_____________________________________________________________________________
INDHOLD
_____________________________________________________________________________
Centralt
i den traditionelle analyse stŒr forestillingen om at
v¾rket er
á
selvst¾ndigt
(vi kan betragte det isoleret fra andre v¾rker)
á
sammenh¾ngende
(der er en overordnet helhed fx en ide/udvikling i
v¾rket)
á
originalt
(der er en kerne der g¿r dette v¾rk til anderledes end
alle andre v¾rker)
Analysens
opgave er, at beskrive den overordnede helhed i v¾rket
og uddrage generelle og specielle tr¾k ved v¾rket.
Vi
kan v¾lge forskellige vinkler at anskue det vi h¿rer
pŒ og dermed ogsŒ lede efter forskellige sammenh¾nge.
I den forbindelse vil det vise sig at det ikke altid
kun er det konkret klingende vi betragter. Skal vi
dele det mere op sŒ kan vi skelne mellem lytteren,
kunstneren
og v¾rket.
1.
V¾rket
repr¾senterer den musik vi skal analysere. For meget
klassisk musik betragter vi noden
som v¾rket, mens det i den rytmiske musik ofte er den
konkrete indspilning/fortolkning
vi betragter som v¾rket.
Her betragtes en evt node, som et supplement, men
sj¾ldent som fyldestg¿rende.
2.
Kunstneren
kan v¾re komponisten (typisk i klassisk musik) eller
det kan v¾re den/de kunstnere, der fremf¿rer musikken
(typisk i rytmisk musik). Ofte reducerer vi i rytmisk
musik kunstneren
til forsangeren. Vi forestiller os at forsangeren
synger om sig selv. Men det kan ogsŒ v¾re en solist
eller en gruppe.
Vi vil i det efterf¿lgende bare kalde det kunstneren,
selvom der altsŒ er flere muligheder for hvordan dette
skal forstŒs.
3.
Lytteren
kan v¾re dig selv Ð den lytter der sidder og h¿rer den
aktuelle indspilning. Det kan ogsŒ v¾re at lytteren
repr¾senterer den offentlige sammenh¾ng, hvor musikken
udfoldes. Det er bŒde forstŒet som den konkrete
koncertsituation men ogsŒ i mere overf¿rt betydning
den subkultur og de v¾rdier, der er knyttet til
musikken.
Vi
vil nu pr¿ve at se pŒ en r¾kke forskellige metoder vi
bruger i analysen af musik. De adskiller sig ved at
l¾gge forskellig v¾gt pŒ v¾rk
Ð kunstner Ð lytter. Hver metode stiller s¾rlige
sp¿rgsmŒl og leder efter forskellige typer svar. Som
oftest er den samlede analyse stykket sammen af
forskellige af disse analysemetoder, men samtidig er
dt vigtigt at du ikke springer tilf¾ldigt mellem dem,
men husker at samle op indenfor hver analysedel.
1.
Den v¾rkinterne analysemetode
I
den v¾rkinterne analysemetode ser man pŒ det
musikalske v¾rk i sig selv, uafh¾ngigt af faktorer
ÕudenforÕ det klingende. Metodisk f¿rer det til krav
om n¾rl¾sning/lytning af noden/optagelsen, fordi det
formodes, at noden/optagelsen indeholder samtlige
oplysninger, der kr¾ves for at tolke v¾rket. Denne metode sp¿rger til v¾rkets helhed og til, hvad der binder v¾rket sammen og dermed danner en foruds¾tning for dens enhed.
Metoden
hviler pŒ en omhyggelig, systematisk og nuanceret
gennemgang af musikkens mindste parametre, og den vil
ofte v¾re delt op i harmonisk analyse, formanalyse,
melodisk analyse og analyse af instrumentation
herunder i rytmisk musik af groove. NŒr det er
relevant kan vi supplere med tekstanalyse, analyse af
forholdet mellem billede og musik og sound-analyse.
Ideen
i den v¾rkinterne analysemetode er, at strukturen i
et v¾rk siger noget centralt om v¾rket. Denne metode
betragter kun v¾rket. Metoden udelukker ikke andre
og bredere vinkler Ð vi vil som regel forts¾tte med
en af de nedenstŒende metoder, hvor v¾rket s¾ttes
ind i en sammenh¾ng, der er
bredere
end selve v¾rket.
De
sp¿rgsmŒl vi stiller er fx:
á
Hvordan er formen i forl¿bet?
á
Hvordan kan melodik, harmonik,
tonalitet, instrumentation, groove og tekst beskrives
i nummeret?
á
Hvordan benyttes musikalske parametre
som melodik, instrumentering, groove til at underbygge
dette forl¿b?
á
Hvor placeres nummeret i forhold til
TID-RUM? Er det et v¾rk i udvikling eller er det i
h¿jere grad en stillestŒende flade/stemning, der
karakteriserer nummeret?
á
Er der en dramatisk ide i nummeret som
helhed? Hvilken historie/stemning?
á
Har nummeret et budskab eller et
formŒl?
Ofte
er den v¾rkinterne analysemetode, den mŒde man ÓŒbnerÓ
en analyse pŒ, hvorefter man inddrager andre
analysemetoder. Den er meget vigtig, fordi det er den
metode, der er tydeligst forankret i v¾rket.
Det
er vigtigt at den v¾rkinterne analyse ikke
sv¾ver helt frit i luften uden at blive
brugt til noget pŒ et eller andet tidspunkt.
Typisk kan den v¾rkinterne analyse bruges
til É
É
at pŒvise en formm¾ssig helhed i nummeret.
Hvis nummeret kan beskrives ved en r¾kke
formled, der adskiller sig fra hinanden
enten i harmonik eller instrumentering, kan
dette v¾re et eksempel pŒ hvordan helheden i
nummeret er skabt. Det kan ogsŒ t¾nkes at
nummeret mangler forskelle i instrumentering
eller harmonik og dermed at komponisten har
¿nskes at sl¿re udvikling og kontraster i
nummeret. Det kan man fx g¿re, hvis man
¿nsker at forst¾rke RUM-effekten frem for
TID i nummeret
Éat
pŒvise stiltr¾k fra forskellige stilarter.
Hvis der er bluesharmonik/melodik i et
nummer kan det underbygge at stilen er
besl¾gtet med blues- eller jazz. Med denne
ÓpindÓ er vi allerede pŒ vej over i n¾ste
type analyse, som omtales nedenfor.
Hvis
man laver fx en harmonisk analyse er det
altsŒ vigtigt at sp¿rge sig selv i opgaven
om denne analyse kan bruges til noget. Vi
kan sagtens komme ud for, at harmonikken
ikke kan forklare ret meget, men sŒ mŒ man
bare konstatere det, og sŒ satse pŒ at andet
kan forklare noget centralt. Men en analyse
af harmonik, melodik, form eller tilsvarende
er i sig selv ikke interessant, hvis den
ikke pŒ et eller andet tidspunkt bruges til
noget i din opgave.
|
2.
Stilhistorisk eller genrehistorisk analyse
Ofte
vil vi s¾tte det enkelte v¾rk ind i en stilhistorisk
eller genrehistorisk sammenh¾ng. Det vil som regel
fungere som en overbygning pŒ en v¾rkintern analyse af
v¾rket. Vi kan is¾r indenfor den klassiske musik
skelne mellem stil og genre, mens det i rytmisk musik
oftere kun er stilbegrebet, der er interessant:
Stil:
Stilen er knyttet til en bestemt periode, og til en
bestemt kulturel praksis. Wienerklassik er et eksempel
pŒ en stil, der er kendetegnet ved en lang r¾kke tr¾k
i melodik, harmonik, instrumentation, tonal
arbejdsmŒde osv. Det er en stil vi knytter til musik,
der er skrevet omkring 1780-1800. Andre stilarter kan
v¾re progressiv
rock og
impressionisme. Stilarter kan v¾re meget brede
som electronica
eller urban og
meget sn¾vre som breakbeat
hardcore.
Genre:
Genren er knyttet til en form eller en orkestertype,
men ikke i samme grad knyttet til en
stilperiode. En genre kan v¾re kammermusik, dvs musik
skrevet for fŒ instrumenter (typisk 2-5). Der er
skrevet musik for denne orkestertype indenfor mange
forskellige stilarter. Andre genrer er musical eller
symfoni
Den
stil- og genrebaserede analyse ser pŒ v¾rket som en
repr¾sentant for en bredere kulturel praksis. Det
kr¾ver altsŒ enten at man har et kendskab til mange
v¾rker og/eller at man ops¿ger leksika og her studerer
andres beskrivelser af typiske tr¾k for stilen eller
genren. Her leder vi altsŒ ikke prim¾rt efter svarene
i det aktuelle v¾rk, men snarere i leksika mm.
I
den stilhistoriske analyse stilles sp¿rgsmŒl som fx:
á
Hvilke stiltr¾k i dette kunstv¾rk er
karakteristisk for denne stil?
á
Hvad kalder leksika denne stil?
á
Hvilke andre stilarter er kunstneren
inspireret af og hvordan viser det sig i musikken?
á
Hvilken stilm¾ssig fornyelse af
musikscenen er det vi ser med denne kunstner.
á
Hvad udvikles stilen senere til?
Det
vil ofte v¾re en stor fordel at udarbejde
detaljerede lister med konkrete stiltr¾k.
Husk her at leksika ofte definerer stilarter
i forhold til de stilarter der er
umiddelbart i n¾rheden stilm¾ssigt og
tidsm¾ssigt. Du kan med fordel stille
bredere sp¿rgsmŒl ogsŒ: Hvad adskiller denne
musik fra musik der er fx 20 Œr eller 100 Œr
¾ldre/yngre. Fx vil der om tidlig
Beatles-stil altid stŒ om brug af
flerstemmig vokalarrangement i h¿jt leje men
aldrig stŒ at musikken er produceret som
LIVE-lyd, fordi al musik i starten af
60Õerne er produceret sŒdan. Ikke desto
mindre er netop mŒden numrene er produceret
pŒ, med til at skabe den karakteristiske lyd
og stemning i musikken, selvom det ikke har
v¾ret et bevidst valg fra Beatles og deres
producer George Martin.
|
I den stilhistoriske metode
er ideen at v¾rket sammen med andre v¾rker siger
noget om den kulturelle praksis i tiden - stilen.
Den genrehistoriske metode ser pŒ en kulturel
praksis over en l¾ngere periode, men indenfor et
sn¾vrere felt fx musical. I begge tilf¾lde ses pŒ
v¾rket men det sammenlignes med andre v¾rker.
Her
er det altsŒ v¾rket
der sammenlignes med EN KULTUREL PRAKSIS, som vi kan
have fra andre analyser eller fra
leksikon-beskrivelser af typiske genre- og stiltr¾k,
som igen kan siges at bygge pŒ en lang r¾kke
v¾rkinterne analyser, hvor de gennemgŒende
karakteristika er samlet.
Hvis
man laver en stilhistorisk analyse af et
v¾rk, skal man ogsŒ lave en v¾rkintern
analyse, men r¾kkef¿lgen kan man selv v¾lge.
Ofte giver det den bedste sammenh¾ng at
starte med en bred stilm¾ssig karakteristik
af en periode (dvs en stilm¾ssig opsamling)
og derefter lave en v¾rkintern analyse af
v¾rket og slutte med at afrunde den
stilhistoriske analyse ved at se i hvilket
omfang den konkrete v¾rkinterne analyse
bekr¾fter den generelle stilbeskrivelse.
|
3.
Biografisk analysemetode
Den
biografiske analysemetode fokuserer pŒ kunstneren.
Denne kunstner er typisk forsangeren og ofte (men ikke
altid) ogsŒ komponisten.
Den biografiske analysemetode bygger pŒ en ide om,
at v¾rket
og denne kunstner
udg¿r en enhed. Det
betyder, at v¾rk og kunstner
gensidigt belyser hinanden: Hvis man unders¿ger kunstnerens liv, vil man pŒ samme tid fŒ unders¿gt v¾rket,
og unders¿ger man v¾rket,
vil det kaste lys over kunstnerens.
I den biografiske metode er ideen, at et kendskab til kunstneren kan
forklare noget vigtigt om v¾rket og samtidig at v¾rket
fort¾ller noget centralt om kunstneren.
Denne
analysemetode h¿rer musikken som en fort¾lling om
forfatterens liv, oplevelser og v¾rdier, og man
stiller sp¿rgsmŒl som:
á
Hvilke h¾ndelser og v¾rdier i teksten
passer til forfatterens eget liv?
á
Hvordan oplevede forfatteren det tema,
teksten handler om?
á
Hvordan er v¾rket blevet til?
Metoden
kr¾ver baggrundsviden om kunstnerens liv i form af
sekund¾rt materiale (fx breve, billeder, dagb¿ger,
samtidiges erindringer) eller bearbejdninger af
materialet (fx musikhistorier, biografier).
Den
biografiske analysemetode vil ofte l¾gge st¿rre v¾gt
pŒ tekstanalysen, fordi det oftest er her, man har
mulighed for at fŒ svar pŒ sp¿rgsmŒlene.
Det
er vigtigt at argumentere for hvorfor den biografiske
analysemetode er relevant.
Det vil ofte v¾re med udgangspunkt i argumenter som
jeg-fort¾ller, tekstens udtrykker noget der kunne v¾re
personlige erfaringer og fremf¿relsen virker spontan
(inderlig) og ikke forberedt.
Generelt
er der en tendens til at biografiske
kommentarer bruges alt for overfladisk og
for tilf¾ldigt i mange analyser af is¾r
rytmisk musik. En del af problemet er, at
det ofte ikke lykkes for den der laver
analysen at skelne mellem gossip
og rigtige biografiske
oplysninger. En af grundene til, at
denne skelnen kan v¾re vanskelig er, at
pladeselskaber i markedsf¿ring af en
kunstner, ofte opbygger et image af
kunstneren, der har mere med kunstnerens
stil/brand at g¿re end med kunstneren som
person. Ser vi pŒ Michael Jackson, sŒ er der
brugt millioner pŒ at lappe pŒ et image
omkring misbrug af b¿rn, bl.a. fordi det
generelt opfattes som dŒrlig stil at misbruge b¿rn, og fordi det mere specielt stŒr i
kontrast til Michael Jacksons budskab om
k¾rlighed og forsoning pŒ tv¾rs af bl.a.
racer. Det betyder at stort set al
information omkring dette sp¿rgsmŒl er
utrov¾rdigt i videnskabelig forstand. Derfor
skal man helt undgŒ at benytte
Ófan-hjemmesiderÓ og man er ogsŒ i vidt
omfang n¿dt til at undgŒ, at skrive ud fra
egne forestillinger. Det man skal bygge pŒ
er altsŒ Óseri¿seÓ fremstillinger, og her er
der ofte kun ganske fŒ. Selv Michael
Jackson-biografier er ofte relativt
utrov¾rdige, da de er skrevet til fans, og
ofte delvis vil beskrive det billede af
Michael Jackson, der er udbredt blandt fans.
|
4.
Historisk/samfundsm¾ssig analysemetode
Denne
metode s¾tter v¾rket
i relation til samfundet. V¾rket
h¿res som udtryk for historiske, sociale og
ideologiske forhold pŒ den tid, hvor den er skrevet.
MŒlet er med afs¾t i v¾rket
at unders¿ge hvorledes tidens samfundsm¾ssige,
politiske og kulturelle forhold kan siges at komme til
udtryk i v¾rket.
Ofte
analyseres kunstnerens
sociale og politiske holdninger, som de udtrykkes i v¾rket, og pŒ den baggrund s¿ger man at danne sig et billede af
samspillet mellem v¾rket
og tiden.
Denne
analysemetode stiller sp¿rgsmŒl som:
á
Hvilken sammenh¾ng ser vi mellem pŒ den
ene side historiske begivenheder specielt og
samfundsm¾ssige udvikling generelt og pŒ den anden
side musikken?
á
Hvad er den ¿konomiske basis i
samfundet pŒ det tidspunkt, musikken er skrevet?
á
Hvilke sociale og ¿konomiske normer er
de fremherskende?
á
Hvilke ideologier og tanker er
fremherskende?
á
Hvem har magten? Er der
klasseforskelle?
á
Hvilket kulturelt f¾llesskab ser vi
omkring musikken?
á
Er musikken knyttet til et opr¿r mod et
hierarki eller g¾ngse normer?
Metoden
kr¾ver baggrundsviden om historiske, sociale og
politiske forhold pŒ det tidspunkt, hvor v¾rket er
skrevet.
Historiefaglig
eller samfundsfaglig metode
Det
er i AT-sammenh¾ng nogle gange helt afg¿rende om vi
taler om historiefaglig metode eller samfundsfaglig
metode. Her er en ledetrŒd: Historie
besk¾ftiger sig i allerh¿jeste grad med samfundet, nu
og f¿r i tiden. Men - modsat samfundsfag - uden
oph¾ngning pŒ overordnede, generaliserende modeller og
teorier. Modeller og teorier kan bruges i historie,
men er ikke som i samfundsfag et mŒl i sig selv.
Histories mŒls¾tning er ikke at generalisere og
typologisere (som i samfundsfag), men at besk¾ftige
sig med samfundsbegivenhederne i deres samlede
komplekse individualitet. Metoden og is¾r mŒlet er
altsŒ anderledes end i samfundsfag.
I den historiske analysemetode ses pŒ begivenheder i samtiden i sammenh¾ng
med v¾rket, kunstneren og lytteren. Lytteren
repr¾sentere her den sammenh¾ng, hvor musikken bliver
brugt
Ofte
vil vi s¾tte musikken Óind i en historisk sammenh¾ngÓ
dvs sp¿rge til hvilke historiske begivenheder, der kan
siges at have pŒvirket og mŒske blevet pŒvirket af
musikken.
Et
eksempel pŒ en historisk analysemetode er
nŒr vi betragter soulmusikken i sammenh¾ng
med borgerrettighedsbev¾gelserne i 60Õerne,
nŒr vi betragter swingmusikken i 30Õerne i
sammenh¾ng med depressionen, eller nŒr vi
analyserer Schuberts lieder og betragter dem
i sammenh¾ng med den politiske og ¿konomiske
udvikling i Europa i samme periode
|
I den samfundsfaglige analysemetode (den sociologiske analysemetode) ses
v¾rk, kunstner og lytter i sammenh¾ng med en relevant
samfundsfaglig teori. Her vil interessen ligge pŒ
lytteren dvs pŒ de sammenh¾nge musikken bruges i og
det musikken bruges til snarere end v¾rket
Det
er generelt sv¾rere at s¾tte musik ind i en
samfundsfaglig sammenh¾ng, fordi teorikravet g¿r at
samfundsfag sŒ at sige placerer sig i centrum nŒr det
er med, og dermed reducerer musik til et eksempel pŒ
teorien. Det der er i fokus er ofte tr¾k ved den eller
de kulturer der er knyttet til musikken, snarere end
musikken i sig selv. Det er ikke fordi det er
ÓdŒrligtÓ, det er bare sv¾rere at finde disse
relevante teorier og arbejde med dem.
Eksempler
pŒ en samfundsfaglig vinkel kan f.eks. v¾re
at inddrage teorier om musikkens samspil med
identitet og subkultur omkring punk eller omkring ungdomskultur
generelt. Eller det kan v¾re teorier om netv¾rkssamfund
og skolemassakre, hvor sp¿rgsmŒlet om heavymusikken
og de
kulturelle f¾llesskaber pŒ nettet er
problemet eller symptomet. Det kan v¾re
teorier om tribale
f¾llesskaber og det postsubkulturelle
som forklaring pŒ, hvad der foregŒr omkring
technofesten.
|
5.
Den lytterorienterede
analysemetode Ð psykologisk
eller receptionsm¾ssig analyse
Her
er udgangspunktet m¿det mellem v¾rket og lytteren.
Fortolkningen af musikken sker ud fra lytteren
umiddelbare oplevelse, og den vil variere fra lytter
til lytter. I den lytterorienterede analyse insisteres
i h¿jere grad pŒ at opleve musikken som et forl¿b i
tid. Den lytterorienterede metode kaldes i
vejledningen for den
psykologiske eller den
receptionsm¾ssige metode.
Den lytterorienterede analysemetode pr¿ver at fange den spontane oplevelse
af musikken, ud fra en ide om at det centrale i
musikken ligger i oplevelsen - typisk oplevelsen
f¿rste gang. Den kan bruges dels til en f¿rste Œbning
af analysen af et nummer men ogsŒ til analyser af numre
vi har sv¾rt ved at analysere pŒ traditionel mŒde. Den
fokuserer pŒ v¾rket og lytteren.
Typiske
sp¿rgsmŒl:
á
Hvordan pŒvirker musikken dig og
hvorfor?
á
Hvilke virkemidler har kunstneren
brugt for at opnŒ en s¾rlig psykologisk reaktion
(stress, hvile, gys, sp¾nding/afsp¾nding)?
á
Hvilke musikalske arketyper er anvendt
(musikalske musemer)?
á
Hvordan indgŒr lytterens/dit eget
univers i det h¿rte?
á
Hvad er den musikalske forforstŒelse
hos lytteren.
Den
lytterorienterede analysemetode kan bruges som en
f¿rste Œbning af v¾rket, is¾r i v¾rker, der ikke har
en genkendelig struktur, eller v¾rker der fx er
underordnet en ydre dramatisk ide (fx filmmusik). Den
tolkningshypotese analysen leder hen til, skal siden
underst¿ttes og udbygges med andre analysemetoder. Men
den kan ogsŒ som vi skal se nedenfor bruges til at
beskrive nye v¾rker, der bryder med vores
forestillinger om musik pŒ en mŒde sŒ vores
almindelige analysemetoder ikke virker l¾ngere.
6.
F¾nomenologisk analysemetode
Den
f¾nomenologiske analysemetode bruges ikke specielt pŒ
musik men kan bruges pŒ alle former for kulturer. Den
f¾nomenologiske metode ser is¾r pŒ kulturen omkring
musikken og v¾rket, som et eksempel pŒ en praksis. I
mods¾tning til den samfundsfaglige (den sociologiske)
metode, der ud fra en teori ser pŒ kulturen, sŒ pr¿ver
man i den f¾nomenologiske metode at betragte kulturen
sŒ fordomsfrit som muligt. I praksis udfoldes metoden
ved at man ops¿ger en kultur og gŒr ind i den.
Den
situation vi har taget udgangspunkt i i dette skrift,
nemlig m¿det mellem eleven og mp3-filen,
egner sig ikke til en f¾nomenologisk analyse. Her skal
eleven i stedet ops¿ge det milj¿, hvor musikken bruges
og g¿re sig til en del af det, og beskrive det sŒ
neutralt som muligt.
Dermed
er det en analysemetode, der sj¾ldent er tid og
overskud til at bruge i gymnasiet. Det er imidlertid
interessant som et eksempel pŒ en anden indgangsvinkel
til analysesituationen, og i enkelte situationer vil
man kunne se delanalyser i SRPÕer, hvor eleven ops¿ger
milj¿et og beskriver det.
Den f¾nomenologiske analysemetode pr¿ver sŒ fordomsfrit som muligt at
beskrive det musikalske udtryk. og den ramme kulturen
udfolder sig i.
Typiske
sp¿rgsmŒl:
á
Hvordan
kan du sŒ Œbent som muligt beskrive det der sker?
Hvilke lyde? Hvilket forl¿b?
á
Hvordan
kan man sŒ Œbent som muligt beskrive det sted musikken
udfolder sig? Hvilket rum? Hvilke samv¾rsformer?
7.
Antropologisk analysemetode
Den
antropologiske analysemetode er ogsŒ en lidt speciel
vinkel musikken, men den er i nogle sammenh¾nge meget
relevant. Antropologi og etnografi er begreber der i
vid udstr¾kning bruges som synonymer. Den
antropologiske analyse pr¿ver at beskrive kulturen i
en gruppe. I forbindelse med musik bliver det brugt
til at beskrive musikken, som en del af en kultur. Her
er der mere fokus pŒ kulturen end pŒ musikken, der
ikke betragtes som et v¾rk. Metoden har v¾ret brugt
til at beskrive Óprimitiv musikÓ, folkemusik og
b¿rnesange, men den kan og er blevet brugt til at
beskrive popmusik og kunstmusik.
I
den forbindelse taler man om det
antropologiske kulturbegreb overfor et
traditionelt ¾stetisk
kulturbegreb. Det ¾stetiske
kulturbegreb ser pŒ det vi normalt kalder kunst,
fx billeder, musik eller litteratur. Det anvendes til
at skelne mellem god og dŒrlig kultur. Kultur er noget
man skal l¾re, det er ikke noget alle har.
Det
antropologiske
kulturbegreb er bredere, og vi skelner ikke
mellem god og dŒrlig kultur. Kultur er vores vaner,
v¾rdier og normer. Alle er en del af den kultur, der
betragtes.
Ofte
vil en antropologisk metode kombineres med den
f¾nomenologiske metode, men man ikke altid.
Den
antropologiske analysemetode interesserer sig for kulturen,
og ser pŒ musikken for at se hvilken betydning
den har for denne kultur. En antropologisk tilgang har
altsŒ sj¾ldent beskrivelsen af musikken, som sit
centrale mŒl.
Typiske
sp¿rgsmŒl:
á
Hvad
er kulturen i denne gruppe vi betragter?
á
Hvad
er musikkens funktion?
8.
Udfordring af kunstbegrebet Ð det postmoderne
En
del ny kunst viser sig at v¾re lidt vanskeligt at
analysere ved de ovenfor skitserede metoder, fordi
forestillingen om hvad et kunstv¾rk er, nu pŒ
forskellige omrŒder bliver udfordret.
De
foregŒende analysemetoder tog udgangspunkt i
forestillingen om at v¾rket
der
er
á
selvst¾ndigt
(vi
kan betragte det isoleret fra andre v¾rker)
á
sammenh¾ngende
(der er en overordnet helhed fx en
ide/udvikling i v¾rket)
á
originalt
(der er en kerne der g¿r dette v¾rk til
anderledes end andre v¾rker)
|
I
en del moderne kunst oplever vi, hvordan v¾rkets
opgave ikke l¾ngere er at skabe en sammenh¾ngende
fort¾lling, men snarere at udfordre og provokere den
sammenh¾ng der tages for givet. Kunstens opgave bliver
at provokere og udfordre vores forestillinger. Kunsten
kan v¾re mere idebaseret Ð konceptuel. Dvs at den
v¾gter ide frem for indhold.
Man
kommer ofte ud for at kunstv¾rker bŒde kan analyseres
med traditionelle metoder, men at der samtidig er
postmoderne tr¾k i v¾rket, der kr¾ver lidt andre
metoder.
Vi
har kunnet finde postmoderne provokationer pŒ
kunstmuseer i mange Œr, men det er noget nyt, at disse
elementer i dag ogsŒ er en integreret del af den
rytmiske popul¾rmusik, hvor selve provokationen nok
ikke opleves l¾ngere, men hvor problemerne med at fŒ
analyserne til at fungere er der stadigv¾k.
Det
postmoderne kunstv¾rk mere bredt
á
PŒ
Tate Modern i London ligger et kunstv¾rk i
en montre. Det er et brugt spil kort. Man
kan se hvem, der har lavet kunstv¾rket, og
hvornŒr museet har k¿bt v¾rket. Men hvad er
kunsten i det? Hvis man forestiller sig, at
man smadrer montren og stikker af med
v¾rket, der sikkert har kostet en mindre
formue, er det sŒ stadigv¾k et kunstv¾rk? Er
v¾rket originalt? Det er ikke kunstneren,
der har lavet kortspillet, men det er vel
heller ikke kortene der er v¾rket.
Kunstv¾rket er den provokation, det er for
mig at se ind i montren og ¾rgre mig over at
nogen kan fŒ sŒ mange penge og sŒ megen
anderkendelse for
sŒ lidt? Eller undre mig over forskellen pŒ
det/dem der udstilles og dem der er henvist
til at v¾re tilskuere. Men hvis det er min
irritation, der er kunstv¾rket, er det sŒ et
selvst¾ndigt og sammenh¾ngende v¾rk, og er
det ikke mig der er kunstner?
á
For
nogle Œr siden udstilledes en guldfisk i en
blender. Der gik et par dage f¿r en
bes¿gende trykkede pŒ knappen og startede
blendere É Meget diskussion. Hvis nu
kunstneren i stedet havde puttet en
¾ggeblomme og noget sukker i blenderen,
havde det sŒ ogsŒ v¾ret kunst? Hvad er
v¾rket helt pr¾cist? Havde det ogsŒ v¾ret
kunst, hvis det ikke var blevet udstillet?
á
Solvognens
Julehappening, hvor de gŒr ind i stormagasin
til jul og begynder at dele gaver ud er med
i den danske kultur-kanon. Her kan I l¾se
hvorfor det er kunst. Hvad er v¾rket?
Hvordan skal det analyseres?
|
Postmoderne
tr¾k i nyere musik
á
Med
disko-b¿lgen i 70Õerne og senere tecno/house
fra 80Õerne, ser vi en forskydning, hvor
(dele af) musikken bliver mere anonym,
mekanisk og maskinel, og hvor fokus er
flyttet over pŒ dansen og DJÕen. Her spilles
en endel¿s r¾kke af v¾rker, klippet sammen,
sŒ de ikke kan skelnes og blandet med simple
programmerede loops. Det er ikke ukendt at
livesituationen tilf¿rer v¾rket
afg¿rende kvaliteter, men det er ukendt, at
der sŒ at sige ikke er noget v¾rk uden
publikum. Lydsporet i sig selv er hverken
selvst¾ndigt, sammenh¾ngende eller originalt
i traditionel forstand.
á
Med
mashup
(et nummer hvor elementer af flere numre
mixes sammen evt med helt nyt materiale), shredmix
(et nummer, hvor man l¾gger nyt materiale fx
et nyt rytmespor, ned over et originalt
nummer) og remix (et nummer, der er mixet
sammen af en r¾kke spor fra det originale
nummer som regel med nyt stof) bliver det
for alvor sv¾rt at afg¿re hvad der er originalt.
Samtidig er v¾rket helt sikkert ikke
selvst¾ndigt, men vil snarere blive opfattet
i samspil med den originale version.
á
The
Prodigy har lavet en r¾kke numre bl.a. Out
Of Space, hvor de henter et omkv¾d fra
et reggae-nummer, og blander det med egne
elementer og andre mindre klip. Det
fremtr¾der ikke som et mashup,
men snarere som et selvst¾ndigt nummer, hvor
et helt formled er hentet fra et andet
nummer. Hvor meget kan man hente og stadig
pŒstŒ, at det er et nyt nummer?
á
Bjšrk
har lavet en app til tablet, der hedder Solstice.
Her har du mulighed for at l¾gge dine egne
klokkespils-loops som akkompagnement til Bjšrks stemme. Hvem
er kunstneren? Er v¾rket selvst¾ndigt?
Afgr¾nset?
á
Med
moderne samplerteknologi er der ingen
gr¾nser mellem af st¿j og lyd. Med sampler
kan man konstruere nye ÓinstrumenterÓ.
á
Brug
af gamle instrumenter pŒ nye mŒder.
Dekonstruktion af musikken É den splittes op
i elementer. Postrock er et eksempel pŒ en
stil, hvor det er det klassiske
rock-instrumentarium, der benyttes, men det
benyttes pŒ en ny mŒde. Fx bruges guitaren
mere til at udforske klang end rytme. Den
sammenh¾ng vi normalt leder efter harmonisk
og rytmisk i groove forsvinder.
á
DIY-kulturen
(Do-it-yourself) flytter gr¾nserne for hvem der er kunstner og
lytter. Alle er kunstnere og det er muligvis
de samme numre vi remixer. Det udfordrer
ogsŒ forestillingen om det originale v¾rk.
|
Postmoderne
analysemetode
De
postmoderne analysemetoder l¾gger afstand til de
Ómoderne metoderÓ. Postmodernisterne tror ikke pŒ Óde
store fort¾llingerÓ som forklaring pŒ samfundsforhold,
historiske forhold eller alment menneskelige forhold.
Officielt har vi slet ingen postmoderne
analysemetoder i musik og man kan ogsŒ med en
vis ide l¾gge den ind under den historiske
analysemetode, fordi opg¿ret med kunstbegrebet
selvf¿lgelig ogsŒ er et historisk f¾nomen.
Imidlertid
er der en fordel ved at pr¾cisere, at den analyse, vi
skal have pŒ benene i postmoderne sammenh¾ng er en
helt anden end den vi beskrev under den
historiske analysemetode.
Metoden
til at n¾rme sig v¾rket vil ofte v¾re, at lave en sŒ
neutral beskrivelse af forl¿bet, og derefter beskrive
sammenh¾nge og brud, sŒ godt man kan. Mange af de
normale parametre vil stadig kunne beskrives, men ofte
vil det ikke kunne forklare sŒ meget.
I den postmoderne analysemetode beskrives v¾rket men uden en forventning
om at der etableres en entydig tolkning af v¾rket.
Hovedfokus vil ofte ligge pŒ v¾rket og pŒ lytterens
oplevelse af v¾rket. Samtidig vil kunstv¾rket ofte
udfordre vores opfattelse af fx v¾rk,
lytter eller
kunstner.
Typiske
sp¿rgsmŒl er:
á
Hvordan
kan lyduniverset i v¾rket
karakteriseres? Bruges instrumenter/lyde anderledes?
á
Hvilket
tidsforl¿b oplever vi? Her vil man ofte foretr¾kke en
tidslinje end egentlige musikalske former, hvis formen
er eksperimenterende
á
Udfordrer
musikken lytteren? Hvad siger det om
musikken/kunst-begrebet?
á
Udfordrer
musikken vores kunstbegreb?
á
Udfordrer
musikken vores analysemetoder?
Om
andre fremstillinger af metoder i
musikfaget:
Vejledning
Ð rŒd og vink (s. 6-8): Musik
A - Vejledning og RŒd og vink
AT-hŒndbogen
(Systime) s 59-61 om musik. Afsnittet er
glimrende. Det er dels meget kortere end
denne fremstilling her og dels er det
omrŒde, der beskrives ogsŒ lidt bredere. Det
kan v¾re godt til at s¾tte begreber pŒ
plads.
|
9.
Musik og videnskabsteori
Musikfaget
anvender en positivistisk metode til at
afd¾kke hvordan:
á
hvilke
skalaer, hvilke formtyper, hvilken instrumentation
osv, hvilket kan vise nogle karakteristiske stiltr¾k
og sŒledes placere v¾rket
i en stilhistorisk udvikling, altsŒ en
musikintern udvikling: hvilken type musik kom f¿r,
hvilken efter, hvorledes forholder dette v¾rk sig til
samtidige og forudgŒende v¾rker osv.
á
hvordan
var/er de ¿konomiske og sociale forhold omkring
musikken
Musikfaget
anvender ogsŒ en hermenutisk, fortolkende
metode til at afd¾kke hvorfor:
á
hvilket
udtryk har musikken (hvilket mŒ basere sig pŒ en
personlig fortolkning og opfattelse) Ð dette er ogsŒ
en del af en stilhistorisk placering
á
hvorfor
har musikken dette udtryk pŒ dette tidspunkt
(overvejelser over samfundsm¾ssige og/eller personlige
indvirkninger)
á
hvilken
effekt har musikken i den sociale funktion den
udfylder (overvejelser over musikkens samfundsm¾ssige
rolle)
10.
Musik og de andre hovedomrŒder
Musik
er et humanistisk fag, dvs. det besk¾ftiger sig med et
menneskeskabt produkt, nemlig struktureret lyd; altsŒ
et humanistisk betydningsb¾rende udtryk. Dermed er
musik ogsŒ prim¾rt indenfor det humanistiske omrŒde.
Men musik er samtidig et fag der sp¾nder meget bredt,
hvis vi tager det ud til gr¾nserne, og derfor kan vi
sagtens arbejde med metoder fra andre hovedomrŒder, og
dette arbejde kan stŒ centralt eller mere perif¾rt i
vores unders¿gelse. Nedenfor vil vi se pŒ nogle
eksempler pŒ problemstillinger indenfor musik anskuet
fra forskellige hovedomrŒder.
Naturvidenskabelig
tilgang til musik
Man
kan pŒ et fysisk-matematisk grundlag studere de
naturf¾nomener, der ligger bag lyden og den teknik der
ligger bag instrumenterne:
á
Lyd
er svingninger. Toner beskrevet som frekvenser og
overtoner.
á
Intervaller
forklares ved talforhold og er sŒdan set bare et mere
sammensat svingende system end en enkelt tone.
Konsonans og dissonans kan forklares ud fra samme
tilgang.
á
Akustiske
forhold omkring instrumenter
á
Konstruktionen
af synthesizeren og sampleren.
á
Digital
og analog lyd
Man
kan pŒ et biologisk grundlag se pŒ hvordan vi h¿rer og
bearbejder sanseindtryk, og hvilken kropslig funktion
de har
á
¯rets
opbygning
á
Hjernens
mŒde at sortere sanseindtryk. Oplevelsen af dissonans.
á
Musik
og sundhed er kontroversielt. Er det biologi eller
psykologi? Diskussionen skal ogsŒ f¿res pŒ et
biologisk/naturvidenskabeligt grundlag.
Samfundsfaglig
tilgang til musik
Samfundsfag
handler om, hvordan mennesker lever sammen i samfund.
I samfundsfag fors¿ger man at forstŒ forholdet mellem
mennesker og de menneskeskabte strukturer og
processer, de er en del af. Specielt sociologien
kommer i spil i forhold til musik. Sociologi handler
f.eks. om normer og roller, identitet, social arv,
social ulighed og om, hvordan samfundet kan inddeles i
forskellige klasser og lag.
Man
kan se pŒ hvordan samfundsfag kan forklare nogle af de
f¾nomener der foregŒr omkring musikken
á
Musik
og identitet. Hvordan bruges musik som en del af et
identitetsarbejde?
á
Subkultur
og neostammer. Er techno-festen en subkultur, der
definerer nogle mennesker som anderledes eller er det
et kortvarigt Óstammef¾llesskabÓ, hvor alle m¿des pŒ
et lige grundlag?
á
Musik
og netv¾rkssamfundet. Hvordan pŒvirker de sociale
organistionsformer pŒ nettet kulturen?
Bem¾rk
at det ikke er nok at sige at Ó.. det med nettet har
¾ndret meget ÉÓ. Du skal have en konkret teori, der
udtaler sig om hvad der er ¾ndret og hvor man kan se
det, og det skal v¾re noget du kan s¾tte dig ned og
kontrollere ved at indsamle data!
Man
kan ogsŒ se den modsatte tilgang, hvor v¾rket
sŒ at sige arbejder med en samfundsfaglig
problemstilling.
á
Musik
og modernitet. Modernitet er en lang r¾kke tanker og
teorier om mennesket i
storbyen.
Kravet her er altsŒ at finde noget musik, der
forholder sig til dette. Charles Ives har lavet et
lille v¾rk, der hedder Central
Park In The Dark og det er skrevet som et
lydbillede over hvad man kunne h¿re i Central Park om
natten omkring 1875 inden radioen monopoliserede jord
og himmel, som der stŒr i partituret.
Som
det fremgŒr af eksemplet er der muligheder, men de
virker ogsŒ meget specielle, og sj¾ldent sŒ nemme at
bruge.
Samfundsfaglig
metode findes i fag som samfundsfag og psykologi, men
den kan bruges i mange fag, sŒ i princippet kan man
sagtens arbejde med engelsk indenfor en samfundsfaglig
tilgang. Om det sŒ er en god ide er en anden
diskussion, og om det formelt er tilladt i forbindelse
med fx AT-eksamen er desv¾rre en helt tredje.
> Oversigt over hŒndbogen
Primus fremstilling
|