1.
Flydestemme og akkorder
|
1.
Typer
af flydestemmer
|
Flydestemmer
er den 4-stemmige vokale satsteknik for
blandet kor (SATB), der prim¾rt skrives over
temaets akkorder. Flydestemmens funktion er
dels at give en harmoniske baggrund for
melodien og dels at give et sp¾ndende rytmisk
modspil til melodien. Flydestemmen skrives
ikke pŒ basis af melodien, som f.eks.
bloksats, men den skal naturligvis tilpasses
melodien, sŒ uheldige melodiske og rytmiske
sammenst¿d undgŒes.
Solisten
kan enten v¾re en herre- eller en kvindestemme
- skriv blot Lead Vocal udfor
melodistaven.
Vi
har f¿lgende grundtyper af flydestemmer:
1.
Doven flydestemme. Flydestemme med lange toner - ofte pŒ
uh eller ah.
Flydestemmens melodiske
puls ligger t¾t pŒ den harmoniske
puls. Dvs at stemmen skifter toner nŒr
den skifter akkord.
2.
Rytmiseret
flydestemme
pŒ lydord f.eks. du-dap-da o.l.
Flydestemmen bev¾ger sig i fjerdedele og
ottendedele - t¾t pŒ den melodiske puls
i temaet. Ofte med oml¾gning af akkorden
undervejs, sŒ flydestemmen fŒr mere melodisk
karakter.
3.
Flydestemme
pŒ melodiens tekst
eller uddrag af melodiens tekst enten i helt
samme rytme eller lidt forskudt.
En
velfungerende flydestemme er altid sammensat
af disse elementer kombineret med
4.
Korsvar,
hvor koret har et selvst¾ndigt
rytmisk/melodisk motiv, der ofte udfylder et
hul i melodien. Disse korsvar kan formes over
lyd ord eller de kan gentage, svare,
kommentere eller foregribe teksten.
Disse
teknikker kan sŒ yderligere blandes med den bloksatsteknik
der omtales i et senere afsnit.
|
|
|
|
I
dette afsnit ser vi pŒ hvordan flydestemmen
udformes ud fra melodiens akkorder. Vi vil se
pŒ hvordan vi v¾lger tonerne ud til og hvordan
vi kan fordele dem mellem stemmerne i det
firestemmige blandede kor - sopran, alt, tenor
og bas. Vi vil se pŒ hvilke krav der er til stemmef¿ring
for koret - hvad kan man synge? Hvad lyder
godt?
Flydestemmen
udformes som sagt i h¿j grad ud fra melodiens
akkorder, og det er det vi vil se pŒ i dette
kapitel. Derfor udformer vi flydestemmen i
dette afsnit udelukkende ud fra akkorderne.
I
n¾ste kapitel skal vi se pŒ hvordan der
alligevel er en r¾kke hensyn til melodien der
spiller ind, nŒr vi skal lave en god
flydestemme.
|
2.
Eksempel
|
Vi
¿nsker at lave en flydestemme for sopran, alt,
tenor og bas (SATB) til f¿lgende akkordf¿lge:
Vi
noterer S og A i ¿verste linie (g-n¿gle) og
T+B i f-n¿glen. Nederste linie er en
hj¾lpelinie hvor akkorderne er skrevet ud i
toner.
Vores
opgave bliver at fordele disse akkordtoner
mellem de fire stemmer, sŒ resultatet klinger
godt og sŒ stemmerne er til at synge.
Udgangspunktet er at hver stemme S+A+T+B har
hver sin akkordtone.
Alle
akkorder bortset fra H7(b9) og D9 er 4-klange
(husk en dim-akkord altid er en fireklang i
jazz-sammenh¾ng). De to 9'er-akkorder er
femklange og her skal vi altsŒ frav¾lge en af
akkordtonerne i koret. Vi har f¿lgende regler
for valg af toner og for hvor disse toner mŒ
placeres:
|
|
|
3.
Valg
af toner
|
Ved
en firklang skal alle fire toner optr¾de i
flydestemmen. Ved en 9'er frav¾lges
grundtonen, men man kan ogsŒ frav¾lge
kvinten.
Hvis
der i et tema en sj¾lden gang optr¾der en
treklang sŒ fordobles grundtonen,
eller
du kan ¾ndre akkorden til en 6Õer
NŒr
vi kan frav¾lge grundtonen i koret er det
fordi den jo oftest spilles i den
instrumentale bas.
|
|
|
4.
Omfang
|
Tonerne
skal ligge indenfor
omrŒdet mellem den midterste linie
i G-n¿glen og den midterste linie i
F-n¿glen Ð altsŒ fra midte til midte. PŒ den
mŒde vil flydestemmerne ikke Óoverd¿veÓ
melodien.
For
herrestemmerne gŒr tenoren ikke h¿jere end g
og basstemmen ikke h¿jere end e. Alten skal
n¿dig under tonen a:
|
|
|
5.
T¾t/spredt beliggenhed
|
Hvis
vi skal l¾gge en G9-akkord ud i stemmer, skal
vi f¿rst beslutte os til hvilke toner der skal
med. Da der er en firklang frav¾lger vi
grundtonen, og dermed er det tonerne h-d-f-a
der skal fordeles. Nedenfor ses en r¾kke
eksempler pŒ hvordan det kan g¿res:
I
eksempel 1) ligger tonen a i S og
derefter ligger de ¿vrige toner nedenunder - A
har den n¾ste tone under tonen a
nemlig tonen f. T har den n¾ste igen
nemlig tonen d og endelig har B den
sidste tone h. Vi siger at
beliggenheden er t¾t, fordi vi ikke
kan indskyde nogle af de fire toner vi har
valgt i klangen.
Eksempel
2) er spredt, fordi her har alten ikke
den akkord-tone lige under sopranens a. Vi
bem¾rker at hullet mellem S og A samtidig
giver et hul mellem T og B. Teknikken hedder
drop-2 Ð se senere.
I
eksempel 3) har vi stadigv¾k de samme toner,
men nu er de placeret sŒ alten ligger lavere
end tenoren. Det kaldes stemmekryds og
det er ikke tilladt. Det er altid stemmekryds
mellem T og A man skal v¾re opm¾rksom pŒ,
fordi det ikke er sŒ tydeligt, nŒr de er
noteret i hver deres nodelinie.
Eksempel
4 og 5 er t¾t i beliggenhed og
Eksempel 6 er i spredt Ð ogsŒ her er teknikken drop-2.
|
|
|
|
Stemmerne
skal i flydestemmer som udgangspunkt
altid ligge t¾t.
|
|
|
|
Stemmekryds
er ikke tilladt i korsatsen.
|
|
|
|
Flydestemmen
bev¾ger sig sŒ lidt som muligt i skiftet
mellem to akkorder. Vi
siger at flydestemmen skal have en doven
stemmef¿ring i akkordskiftene.
-
f¾llestoner bliver sŒ vidt muligt liggende.
-
spring over en terts undgŒs normalt.
|
|
|
|
Problem:
Dette
eksempel lyder ikke godt. Bl.a. er der for
store spring og spredt beliggenhed
|
|
L¿sning:
|
|
|
|
Ofte
opleves flydestemmen som lidt ÓkedeligÓ. Men
sagen er at det ikke er i springene mellem
akkorderne vi g¿r flydestemmen sp¾ndende. Det
er andre steder vi skal lede efter
flydestemmens liv.
|
|
|
6.
Eksempel
|
Vender
vi tilbage til eksemplet fra starten sŒ v¾lger
vi at starte med at l¾gge koret moderat lavt i
pigestemmerne og moderat h¿jt i
drengestemmerne. Vi l¾gger den med tonen fis
¿verst De ¿vrige stemmer fordeles nedenunder,
sŒ de ligger t¾t.
|
|
|
|
|
|
|
|
N¾ste
akkord er D#dim og her ser vi pŒ hj¾lpelinien
at tonerne fis og a er
f¾llestoner. Det betyder at vi lader S og B
blive liggende. Resten af tonerne fordeles
passende.
|
|
|
|
I
overgangen til Em7 er der ingen f¾llestoner,
men stemmerne bev¾ger sig sŒ lidt som muligt
nedad.
|
|
|
|
F#7(b9)
er en 5-klang og vi frav¾lger grundtonen.
Mellem Em7 og F#7(b9) er tonen e f¾lles.
I F#-akkorden er der l¿st
fortegn og her skal man altid v¾re s¾rlig
opm¾rksom pŒ om dette interval er til at
synge. Det mŒ ikke v¾re f.eks. en forst¿rret
sekund som ser meget simpel ud, men som
er sv¾r at synge. Her er det bev¾gelsen h-ais
- det er let og det er k¿nt. Hvad kan man sŒ
¿nske sig mere.
|
|
|
|
I
overgangen F#7(b9) til Hm7 er tonen fis
egentlig f¾llestone, men da vi har fravalgt
grundtonen i F#7(b9) er der ingen f¾llestoner.
Vi v¾lger af grunde vi kommer tilbage til
senere at lade S gŒ ned til tonen d og
de andre f¿lger sŒ med.
|
|
|
|
Mellem
de sidste fire akkorder er der mange
f¾llestoner. Kig selv n¾rmere pŒ hvorfor de
fordeles sŒdan.
|
7.
Lidt om dominanter.
|
I
det foregŒende har det eneste krav til
stemmef¿ring v¾ret at den skulle v¾re ÓdovenÓ.
Flydestemmen skal bev¾ge sig sŒ lidt som
muligt nŒr vi gŒr fra en akkord til en anden.
I det f¿lgende skal vi se pŒ en meget vigtig
regel hvad vi h¿rer som ÓnaturligÓ
stemmef¿ring i en bestemt sammenh¾ng. Dette
h¾nger sammen med dominant-forbindelser.
Ovenfor
ser vi en G7 (5. trin) der leder hen til en C
(1. trin). Hvis vi er i C-dur siger vi at
f¿rste akkord fungerer som dominant (med
tilf¿jet septim) til den anden akkord, der er
tonika.
Dominanten
har en kraft der tr¾kker den over mod tonika.
Og det g¾lder bŒde nŒr vi snakker klassisk
musik, viser, rock og jazz.
PŒ
noden er ogsŒ markeret hvad det er der giver
denne kraft. Det er nemlig opl¿sningen af de
to ledetoner. Normalt siger man at 7.
trin i en durskala er ledetone til 8.
trin - grundtonen. Der er en halvtoneafstand
og ledetonen h
tr¾kker op mod grundtonen - c.
I dominantakkorden vil 7'eren - tonen f
- have samme dragen mod den efterf¿lgende
terts i C-dur nemlig tonen e. Igen ser
vi en halvtone afstand, der skal falde ÓpŒ
pladsÓ i tonika.
I
Jazz-sammenh¾ng er disse to ledetoner ikke
lige vigtige. her er 7Õerens opl¿sning nedad
til den efterf¿lgende terts den absolut
vigtigste, bl.a. fordil tonikaen oftest er en
maj7 eller en 6'er. Typisk kunne
stemmef¿ringen blive sŒdan:
|
|
|
|
Vi
ser at tonen g og tonen h er
f¾llestone og at de bliver liggende. NŒr vi nu
fylder resten af tonerne ud ser vi at vi kun
fŒr opl¿st den ene af ledetonerne nu opl¿ses
ÓrigtigtÓ - septimen i G7 f¿res ned til
tertsen i Cmaj7.
|
|
|
|
I
mol vil den tilsvarende akkordforbindelse
typisk se sŒdan ud:
Vi
ser her at ledetonen h heller ikke her
f¿res op til grundtonen c men i stedet
til septimen Bb.
Tonen
f opl¿ses igen nedad - nu til
moltertsen es. Selvom det ikke er en
halvtone afstand og dermed ikke en rigtig
ledetone er den vigtig. Vi siger at vi opl¿ser
7'eren til den n¾ste akkords terts: 7
til 3
|
|
|
8.
Opl¿sning af septim
|
Dette
krav til opl¿sning af 7'eren nedad udvides i
jazz til ikke blot at g¾lde for
dominant-tonika-forbindelser men ogsŒ til at
g¾lde alle akkordforbindelser hvor en
septimakkord (dur eller mol) efterf¿lges af en
akkord en kvint under:
|
|
|
|
NŒr
en akkord med lille septim
efterf¿lges af en akkord med grundtone en
kvint under skal septimen i den f¿rste
akkord opl¿ses nedad til n¾ste akkords
terts.
|
|
|
|
Som
vi sŒ i afsnit 7 sŒ vil kravet om at bevare
f¾llestoner ofte g¿re at 7'ere opl¿ses
rigtigt.
Dette
indeb¾rer ogsŒ at en god flydestemmesats ofte
vil have en tendens til at bev¾ge sig nedad
gennem satsen. Det er godt at huske pŒ, men
det er ogsŒ klart at det pŒ et tidspunkt kan
blive et problem. Det er imidlertid et problem
som vi sagtens kan l¿se. Det vil vi se pŒ nu:
|
|
|
9.
Oml¾gning af akkord
|
Vi
kan l¾gge en flydestemme en omvending op
nŒr vi ikke er midt i et akkordskift.
|
|
I
det f¿lgende har vi en r¾kke mere specielle
regler der g¾lder udformningen af
flydestemmen.
IdŽen
vil ofte v¾re at l¿se et problem: enten at
stemmelejet ellers ville blive for dybt, eller
for at l¿se stemmef¿ringsproblemer, men det
kan ogsŒ bare benyttes som et melodisk eller
rytmisk virkemiddel.
|
|
|
10.
Sekund-sammenst¿d
i yderstemmerne.
|
UndgŒ
at springe fra et sekundsammenst¿d
til et andet i S+A eller i T+B.
En
undtagelse er dog hvis septimakkorder f¿res
f.eks. kromatisk ned. Her vil
sekund-sammenst¿det altid optr¾de i samme
stemme (se punkt 11).
To
eksempler pŒ den almindelige regel:
I
begge tilf¾lde ser vi at problemet ville v¾re
undgŒet hvis vi havde bevaret f¾llestoner.
|
|
|
|
Bem¾rk
at kravet kun g¾lder for spring. Hvis
tonerne bliver liggende fordi vi gentager en
akkord eller fordi det samme sekundsammenst¿d
optr¾der i n¾ste akkord er det tilladt:
Her
ser vi at samme sekundsammenst¿d
bliver liggende fra en akkord til en anden.
Ingen problemer ... heller ikke med at synge
det.
|
|
|
11.
Akkorder
i lille sekundafstand - kromatisk
f¿rte akkorder
|
For
kromatisk f¿rte septimakkorder g¾lder kravet
om at vi ikke mŒ bev¾ge os fra et
sekundsammenst¿d til et andet i yderstemmerne
ikke:
Her
ser vi hvordan sekund-sammenst¿det mellem S
og A videref¿res kromatisk nedad i de n¾ste
akkorder. Grunden til man g¿r det her er netop
for at fremh¾ve hvordan akkorden Óglider
nedadÓ. Hvis man pr¿ver at synge det er det
heller ikke sv¾rt at synge.
Du
kan dog undgŒ den parallelle sekundbev¾gelse
ved at tilf¿je 9ere til akkorderne.
Faktisk
vil det v¾re sŒdan at kromatisk f¿rte
septimakkorder kr¾ver en kromatisk f¿rte
stemmer i samme retning, og dette g¾lder
generelt for akkorder i lille
sekundafstand:
Ved
akkorder i lille sekund-afstand vil det
normalt give langt den bedste stemmef¿ring
hvis stemmerne f¿lger denne bev¾gelse.
|
|
|
12.
Lille
sekund mellem S & A
|
UndgŒ
en lille sekund mellem S og A.
NŒr
vi senere ser pŒ melodien g¾lder ogsŒ at vi
skal undgŒ en lille sekund mellem solist og
S eller A.
Generelt
lyder en lille sekund mellem S og A ikke godt.
Den lille sekund optr¾der i f¿rste eksempel
mellem S og A. Det er forbudt.
I
eksempel to er akkorden lagt op sŒ
sammenst¿det ligger mellem A og T. Det lyder
v¾sentlig bedre, og derfor er det tilladt.
I
eksempel tre er akkorden anbragt sŒ g og
fis ikke ligger op ad hinanden - her
f.eks. i en maj7-akkord, hvor grundtonen
ligger i toppen. Dette undgŒr vi ved at
oml¾gge akkorden eller ved at reharmonisere
- se senere.
|
13.
Formindskede
og forst¿rrede
spring
|
Det
er ikke tilladt i en flydestemme at springe
forst¿rrede sekundspring eller formindskede
eller forst¿rrede tertsspring.
Reglen
om forbud mod forst¿rrede sekunder og
formindskede tertser g¾lder ikke spring til
og fra dim-akkorder. Ved dim-akkorder kan
tonerne noteres pŒ forskellig mŒde. Her mŒ
man selv vurdere om den stemme man laver er
sangbar, men generelt er kravene til
stemmef¿ring omkring dim-akkorder ikke sŒ
stramme.
En
konsekvens af dette bliver at f.eks. b9'eren i
en A7(b9) skal videref¿res nedad. #5'eren
burde videref¿res opad og #9'eren opad, men i
virkelighedens verden er det ikke regler der
overholdes. #5 kan f.eks. fint videref¿res
nedad til 9eren i n¾ste akkord.
|
|
|
|
Her
ser vi opl¿sningen af en b9'er. Da 7'eren skal
opl¿ses nedad sŒ mŒ b9'eren ogsŒ opl¿ses
nedad. Hvis b9'eren skulle videref¿res opad
ville det her v¾re til tonen cis og
intervallet Bb - cis er en forst¿rret sekund.
Det er forbudt (og i ¿vrigt ogsŒ sv¾rt at
synge).
|
|
|
|
I
fŒ tilf¾lde kan vi komme ud for situationer
hvor reglerne strider mod hinanden
I
f¿rste eksempel ser vi, at hvis bŒde ais
og c skal behandles rigtigt, sŒ f¿res
de begge til tonen h. Det er ikke
godt. L¿sningen er som i eksempel 2 at lade B
springe fra ais og ned til g
- hvis man da ikke hellere skulle undgŒ
flydestemme lige omkring dette akkordskifte.
En anden l¿sning er at tilf¿je 9er til Gmaj7
og videref¿re #5 kromatisk nedad Ð ais
- a.
|
2.
Flydestemme og melodi
|
|
I
det foregŒende kapitel har vi arbejdet
udelukkende ud fra akkordf¿lgen. Vi har ikke
pŒ nogen mŒde formet stemmen. Vi har lagt
klangene ud i firestemmer uden at arbejde med
pauser, frasering og rytmisering.
Det
skal vi til i dette afsnit og derfor bliver
det n¿dvendigt at se pŒ melodien ogsŒ.
|
14.
Akkordskiftet
|
NŒr
vi ser pŒ akkordskiftet skal man g¿re sig
klart at akkordskiftet ikke n¿dvendigvis skal
ligge lige der hvor det er noteret.
Ofte
vil akkorden skifte to gange pr takt, og sŒ er
det underforstŒet at akkordskiftet er noteret
pŒ 1-slaget og 3-slaget. Vi ser af og til at
der ligger et akkordskift pŒ 4-slaget, men sŒ
vil akkorden stŒ lige over denne node og det
vil v¾re bem¾rkelsesv¾rdigt sent i
takten.
Men
fordi akkordskiftet er noteret til at
ligge pŒ 3-slaget, sŒ kan det godt v¾re at
akkordskiftet skal eller kan
ligge pŒ 2-og slaget.
|
|
Eksempel:
Vi
ser pŒ de f¿rste 4 takter af sangen Taking
a Chance on Love:
Vi
har lagt en hj¾lpelinie ind nederst hvor
akkorderne er noteret i G-n¿gle og derefter er
de fordelt til S A T og B efter de principper
vi har set pŒ i kapitel 1.
|
|
|
|
Der
er to steder hvor der sker noget Óm¾rkeligtÓ i
forhold til melodien. Det ene er at akkorden
skifter midt i takt 1 selvom melodien bare
bliver liggende. Det skal ikke forvirre os ret
l¾nge bl.a. fordi det faktisk lyder v¾ldig
godt at ÓbaggrundenÓ skifter mens ÓforgrundenÓ
(melodien) ligger stille.
I
takt 2 ser vi at den tone der h¿rer til
akkorden G7 kommer allerede pŒ slaget 2-og
. Vi siger at melodien er liftet
eller at melodien foregriber akkordskiftet.
NŒr melodien g¿r det sŒ betyder det at
akkordskiftet skal ligge pŒ 2-og i
koret ogsŒ.
|
|
|
|
Dermed
kommer l¿sningen til at se sŒledes ud:
|
|
|
15.
HvornŒr
skal
akkordskiftet
liftes?
|
Hvis
melodien foregriber akkordskiftet, sŒ skal
akkordskiftet liftes. Flydestemmen
beh¿ver ikke at markere slaget, men den mŒ
ikke markere det betonede slag.
Hvis
vi i flydestemme og kor har betonet
henholdsvis et lift og et betonet slag
omkring et akkordskifte siger vi at der er
en rytmisk konflikt.
|
16.
Liftet akkord-skift.
HvornŒr kan
akkordskiftet
liftes?
|
Ser
vi igen pŒ eksemplet ovenfor sŒ er der flere
steder hvor akkordskiftet skal v¾re lige pŒ
slaget.
Det
er de steder hvor melodien markerer dette
slag. Det er markeret med en firkantet ramme
rundt om akkorderne. Der er andre steder hvor
akkordskiftet skal liftes (koret beh¿ver ikke
synge der, men synger koret sŒ skal liftet
respekteres). Disse steder er markeret med
ellipser.
De
¿vrige steder er der ikke noget krav i
melodien om at akkordskiftet skal v¾re liftet
eller ej. Alle disse steder kan vi selv v¾lge.
Hvis vi f.eks. v¾lger at lade f¿rste
akkordskift komme lige pŒ slaget og lifte de
to sidste ville resultatet blive f¿lgende:
|
17.
Forsinket
introduktion af akkorden
|
Vi
kan v¾lge at l¾gge en pause, der hvor akkorden
skifter og sŒ f¿rst introducere akkorden i
koret lidt senere. Dette vil vi kalde en forsinket
introduktion af akkorden.
Det
kan bruges ved alle akkordskift, man skal blot
v¾re opm¾rksom pŒ at undgŒ rytmiske
konflikter. I eksemplet nedenfor
forsinker vi G7 i koret sŒ den f¿rst kommer pŒ
3-og. Vi kan ikke introducere G7
direkte pŒ 3-slaget fordi der herved ville
v¾re en rytmisk konflikt mellem melodiens lift
og korets akkord.
|
|
|
18.
UndgŒ
sammenst¿d mellem solist og kor
|
Som
vi allerede har v¾ret inde pŒ i sidste
kapitel, skal man undgŒ is¾r smŒ
sekund-sammenst¿d mellem S, A og solist. Det
er ikke noget problem hvis melodien pŒ en
1/8-del har et sammenst¿d inden den bev¾ger
sig videre, men allerede et
1/4-dels-sammenst¿d kan lyde grimt og
skurrende.
L¿sningen
kan v¾re at lade den korstemme der har
konflikten med melodien benytte melodiens
tone i stedet.
I
eksemplet ovenfor ser vi sammenst¿d mellem kor
og solist to steder. I takt 3 er der et
kortvarigt sammenst¿d pŒ ordet hear
hvor solisten har et e mens der ligger
et d og et f i S og A. Da det
blot er en drejetone pŒ en ubetonet 8.del
beh¿ver vi ikke at tage hensyn til det i vores
rytmiserede flydekor.
Det
andet sammenst¿d kommer i 4. takt hvor
solisten pŒ ordet blow
har tonen f mens S ligger pŒ akkordens
terts: e. Melodien benytter jo her
akkordens sus4.
L¿sningen
er at S f¿lger melodien. Herved ¾ndrer vi
faktisk akkorden kortvarigt fra Cmaj7 til
Csus4, men da det er kort og da denne ¾ndring
allerede ligger i melodien beh¿ver vi ikke at
notere ¾ndringen i becifringen.
|
|
|
19.
®ndring
af akkorder uden at ¾ndre grundtonen
|
Hvis
det ikke giver sammenst¿d med melodien kan
man lave en r¾kke ¾ndringer og udvidelser af
akkorderne.
De
mest almindelige ¾ndringer er
- at ¾ndre en dur-7 akkord (altsŒ en dominantisk akkord)
til en 9er eller en b9er
- at ¾ndre en maj-7 akkord til en 6er - eller omvendt
- at tilf¿je en 9er. Dette er generelt og virker bŒde pŒ
dur- og molakkorder
Man
kan altid skifte mellem en maj7 og en 6er
akkord.
Hvis
melodien betoner grundtonen kan det ofte
v¾re en fordel at udskifte en maj7-akkord
med en 6er, for at undgŒ det lille
sekundsammenst¿d mellem melodi og kor.
Om
udvidelser til 9ere kan man sige at det ikke
altid g¿r satsen bedre, men det g¿r
klangen fyldigere.
Om
du benytter 9 eller b9 pŒ den dominantiske
akkord (V-trin) er afh¾ngig af den klang du
¿nsker, og den tonale og melodiske
sammenh¾ng. Udvidelsen skal passe med
melodien.
Husk
altid at notere de ¾ndrede akkorder i dit
arrangement.
|
|
|
|
Eksempel:
(Indledningen til Stars Fell on
Alabama)
For
dominantakkordernes vedkommende kan vi se at
G7 og A7 i de f¿rste to takter begge kan
udvides, men vi ser ogsŒ, at de ikke kan
udvides til en G9- eller en A9-akkord, da
b9eren i forvejen ligger i melodien.
Akkorderne kan derimod fint erstattes med en
7b9-akkorder.
G7sus4
i 3. takt kan ogsŒ fint udvides til G9sus4,
som ogsŒ ben¾vnes G11.
De
¿vrige mol7 og maj7-akkorder kan fint fŒ
tilf¿jet 9ere, hvor man synes.
Og
eksemplets slutakkord, C6, kunne sagtens
erstattes af en Cmaj7 - eller Cmaj9 - fordi
meloditonen g passer lige godt til
begge akkorder.
|
3.
Rytmiseret flydestemme
|
|
|
|
I
det foregŒende har vi ikke brugt meget
opm¾rksomhed pŒ hvad koret skulle
synge af tekst. Det har alt sammen v¾ret
ÓdovneÓ flydestemmer pŒ lange toner hvor man
typisk synger pŒ uh eller ah
eller lignende. I en doven flydestemme
er rytmen n¾rmest den samme som den
harmoniske puls - vi skifter i store
tr¾k tone nŒr vi skifter akkord.
Vi
vil nu se pŒ hvordan flydestemmen kan benytte
enten teksten, elementer af teksten eller lydord
til at skabe en flydestemme med flere rytmiske
underdelinger. En flydestemme hvor rytmen er
t¾ttere pŒ den melodiske puls. Her
bev¾ger flydestemmen sig typisk i 1/4-dele og
1/8-dele og danner et rytmisk modspil til
melodirytmen. Denne form for flydestemme
kalder vi rytmiseret flydestemme. En
central del af den rytmiserede flydestemme
er korsvar, som vi skal se pŒ sidst i
dette afsnit.
|
|
|
20.
Tekst
i flydestemme
|
Lad
os se pŒ det eksempel vi sŒ pŒ sidste side.
Indledningen til Stars Fell on Alabama:
|
|
Lad
os her n¿jes med at kigge pŒ de sidste to
takter:
|
|
Eks. 1 |
Eks.
2 |
I
eks. 1 laver vi en almindelig doven
flydestemme pŒ uh.
|
|
I
eks. 2 laver vi den samme flydestemme men bare
pŒ tekst og pŒ tekstrytme. Denne teknik kan
v¾re god til at fremh¾ve centrale tekstlinier.
|
|
|
|
Eks.
3 |
Eks.
4 |
I
eksempel 3 ser vi hvordan vi kan benytte
centrale tekststumper og bruge dem i koret.
Koret fungerer lige som en almindelig doven
flydestemme fordi rytmen i koret er sŒ
langsom i forhold til solisten, men samtidig
fungerer det anderledes fordi der er tekst pŒ
og fordi det dermed kan kommentere det der
foregŒr i satsen.
Eksempel
4 benytter sig af lydord, der giver
satsen rytme. Samtidig ser vi hvordan vi i 1.
takt laver en oml¾gning af Gm7 sŒ der bliver
mere melodisk profil over koret. L¾g m¾rke til
at springene ligger indenfor Gm7-akkorden. Der
er ingen spring nŒr vi skifter akkord; her er
stemmef¿ringen doven.
|
|
|
|
NŒr
man blander tekststumper ind i koret skal man
v¾re opm¾rksom pŒ ikke at fŒ for mange
forskellige ord samtidig.
NŒr
koret synger pŒ tekststumper skal der v¾re
en stor overensstemmelse mellem ordene i
koret og hos solisten.
Hvis koret synger med l¾ngere
nodev¾rdier betyder det ikke sŒ meget.
Der
er ingen problemer i at ordene bliver
forskudt, men problemet er hvis der siges
forskellige ord samtidig.
Det
er vigtigt at korets tekst har et minimum af
mening. Det er at foretr¾kke at korets tekst
har mening i sig selv, men vi kan sagtens
have at koret forst¾rker et enkelt ord hos
solisten. Koret skal ikke synge l¿se
stavelser.
Endelig
er det vigtigt at tekstbetoningen Ð
prosodien Ð er korrekt i flydestemmen.
|
|
Eks.
5 / Eks. 6
Det
¿verste eksempel - eksempel 5 - er pŒ alle
mŒder dŒrligt. Tekstbetoningen er forkert pŒ
ordet really, der bliver betonet pŒ
sidste stavelse. Samtidig er teksten forskudt,
sŒ der synges forskellige ord pŒ en r¾kke af
stavelserne.
Eksempel
6 nederst viser hvordan man kan udnytte
forskydning pŒ en god mŒde sŒ ordet there
bliver forsinket i koret, uden at der synges
forskellige ord samtidig i kor og hos solist.
|
|
|
|
Og
hvad med teksten? HvornŒr er det uforstŒeligt?
HvornŒr mŒ man godt synge forskellige ord og
hvornŒr mŒ man ikke? Det er sv¾rt at sige
generelt, men nedenfor er der to eksempler pŒ
hvad der ikke fungerer og hvad der
fungerer godt.
Eks.
7a, 7b, 7c
I
eks. 7a v¾lger flydestemmen en langsommere
rytme end melodien og synger pŒ tekstens ord
og stavelser. Det giver ingen konflikt i
teksten, men man kan ikke stŒ og synge: Was
rea there you! Det fungerer ikke.
I
eks. 7b er teksten ¾ndret sŒ der er en vis
overensstemmelse med solistens tekst. Is¾r er
det en kvalitet at koret slutter pŒ samme ord
som solisten. Teksten har selvst¾ndig mening
og opsummerer vel ogsŒ det helt
centrale i sp¿rgsmŒlet. En god l¿sning.
I
eks. 7c har vi valgt en tekstneutral l¿sning.
Koret synger pŒ lydord. Det kan altid
bruges, og det er en god l¿sning. Samtidig mŒ
man sige at man i eks. 7c mangler den kvalitet
der er i eks. 7b - at koret forholder sig
selvst¾ndigt kommenterende til solisten.
|
|
Eks.
7b og 7c er gode l¿sninger. Hvad man skal
v¾lge afh¾nger af hvad man har lavet i resten
af arrangementet
|
21.
Eksempel
|
Et
eksempel mere pŒ forskydninger mellem solist
og kor:
Eksemplet
er nok lige hektisk nok, men viser samtidig
nogle af de muligheder man har: I 1. takt
tr¾kker vi ordet to lidt frem og i
anden takt skubber vi why 1/8 tilbage.
Bem¾rk at hvis vi havde forskudt me
1/8 tilbage ville vi fŒ en rytmisk konflikt
omkring akkordskiftet til E7, og pŒ samme mŒde
hvis vi havde forskudt why 1/8 frem
ville vi fŒ en tilsvarende konflikt omkring
akkordskiftet til Am7.
Bem¾rk
ogsŒ at vi i eksemplet helt undgŒr tekstkonflikter,
hvor kor og solist synger forskellige ord
samtidig.
Bem¾rk
ogsŒ at flydestemmen i slutningen af takt 2 er
tillempet meloditonerne, sŒ vi undgŒr
sammenst¿d mellem den kvindelige solist og
koret
|
4.
Korsvar
|
|
|
22.
Korsvar
|
Korsvarene
udfylder hullerne i melodien, men samtidig er
disse korsvar med til at understrege formen,
da hullerne ofte ligger i slutningen af 4- og
8-taktsperioderne.
Der
skal indgŒ korsvar i et arrangement.
|
|
|
|
Korsvar
formes f¿rst og fremmest rytmisk, sŒ de er
sp¾ndende. Tekstligt laver vi dem enten pŒ
lyd-ord eller pŒ tekststumper der foregribe,
repeterer eller kommenterer solistens tekst.
Melodisk er det en god ide at forme
korsvarene prim¾rt vha akkordoml¾gninger.
Hvis
man har overskud til det kan man sagtens
forme korsvarene melodisk og sŒ behandle dem
som blokstemmer, men det vil vi ikke komme
n¾rmere ind pŒ her.
Rytmisk
er det de ubetonede 1/8-dele der er de
sp¾ndende. Brug dem. Den sidst 1/8-del i
takten pŒ 4-og-slaget kan v¾re
farlig at bruge hvis det ikke lige er et
liftet
akkordskift man vil lave. Det er ofte en god
ide at slutte korsvar pŒ et ubetonet slag (=
et lift).
|
|
|
|
Nedenfor
ses to eksempler pŒ korsvar. Bem¾rk at begge
ender pŒ et lift. Og begge har en tekst der
kommenterer teksten. De er begge to formet
udelukkende over akkordtoner. Det betyder at
der aldrig bliver problemer med forholdet til
melodien i korsvarene.
Eks.
1/ eks. 2
|
|
|
|