Jazzharmonik
Denne
side behandler to mŒder at arbejde med harmonikken i
en jazzsammenh¾ng.
F¿rst
gennemgŒes de almindeligste muligheder for at udvide
de eksisterende akkorder.
Dern¾st
gennemgŒes forskellige forslag til reharmonisering
af de givne akkorder.
1.
Udvidet harmonik
Man
kan udvide alle de benyttede firklange i jazzmusik
ved at tilf¿je toner der befinder sig h¿jere oppe i
klangene. Ved en firestemmig uds¾ttelse erstatter
disse toner sŒ akkordens lavereliggende toner -
oftest grundtonen eller kvinten.
9
Den
almindeligste udvidelse er 9eren, der erstatter
grundtonen i akkorden.
9eren
kan tilf¿jes alle typer akkorder:
Cmaj7
bliver til Cmaj9, C6 bliver til
C6/9, Dm7 bliver til Dm9
og G7 bliver til G9.
Foruden
at give en ÔfedereÕ klang kan den tilf¿jede 9er v¾re
med til at give en bedre stemmef¿ring.
Dominantakkorden
Ð V-trinsakkorden Ð kan have en r¾kke udvidelser foruden
9eren: b9, 13, #5 og b5:
b9
Den
s¾nkede 9er anvendes udelukkende pŒ V-trinsakkorder Ð
altsŒ som en udvidelse pŒ dominantseptimakkorden.
Herved
fŒr II - V - I forbindelse en kromatisk bev¾gelse fra
II-trins kvint til V-trins b9 til I-trins kvint, som
man kan se i eksemplet, hvor den kromatiske linie
ligger i akkorderne toptoner.
Der
er givet to forskellige voicinger, bŒde med og uden
9ere pŒ de omliggende akkorder.

13
TrettenÕeren
- eller 6eren- er en ret almindelig udvidelse pŒ
V-trins septimakkorden. Ofte i forbindelse med 9ere pŒ
de omkringliggende akkorder: Dm9 - G13
- Cmaj9. L¾g m¾rke til at fra II-trin til
V-trin bev¾ger du kun Žn tone - nemlig II-trins 7eren
der bliver til V-trins terts - resten bliver
simpelthen liggende.
Der
er her givet to forskellige voicinger i henholdsvis
C-dur og F-dur, da tonearten har betydning for den
mest hensigtsm¾ssige voicing.
Akkordens
13er lyder ofte godt med 13eren i toppen af
akkorden, som i eks. 2.

13er-akkorden
fungerer ogsŒ fint i spredt beliggenhed. Her er
to udgaver af spredt voicing af eks. 1:
#5/b13
Den
s¾nkede 13er Ð oftest set som den h¾vede kvint (#5)
Ð bruges ogsŒ udelukkende pŒ V-trinsakkorden. Den
anvendes oftest i forbindelse med almindelige 9ere
pŒ de omkringliggende akkorder, for sŒ kommer der en
dejlig kromatisk stemmef¿ring som det ses i
eksemplet nedenfor i tenorens linje: e-eb-d.
OgsŒ
almindeligt er at kombinere den med b9 pŒ V-trins
akkorden for sŒ opnŒr man endnu mere kromatik i
forbindelsen - endnu flere ledetoner til at fŒ
akkorderne til at h¾nge bedre sammen: Dm9
- G7b9/b13 - Cmaj9.

b5
Den
s¾nkede kvint anvendes bŒde som en udvidelse pŒ
V-akkorden og er samtidig almindelig pŒ II-trins
akkorden i mol.
PŒ
en dominantakkord ses den i f¿rste eksempel som den
ofte benyttede tritonuserstattede dominant - her
mellem I- og IV-akkorden; dvs det er det
dominantiserede I-trin der leder til IV-trin.
I
det andet eksempel ses b5 anvendt i en almindelig
II-V-I-kadence, og b5-eren kan her lige sŒ vel
anskues som en #11:
PŒ
II-trinsakkorden forbindes b5-udvidelsen oftest med
en b9 pŒ den efterf¿lgende V-trins akkord - det er
nemlig den samme tone, der sŒ bliver liggende. Denne
ÔmolÕ-kadence kan dog godt bŒde f¿res videre til dur
som til mol: Dm7b5 - G7b9
- Cmaj7
eller
Dm7b5 - G7b9 Ð Cm7:

m11/11
11
er almindelig som udvidelse pŒ mol7-akkorder:
Fm11, Dm11 osv. Den
indbefatter ikke n¿dvendigvis 9eren, men opfattes
ofte blot som denne 5-klang: 1-b3-5-7-11.
Hvis
11-akkorden voices uden terts, men med 9er, fŒr man
en 7sus9-akkord: 1-5-7-9-11.
Denne
akkord becifres blot som en 11-akkord.

6/9
6eren
med tilf¿jet 9er ses ofte som slutakkord - en dejlig
fed klang bŒde lagt t¾t eller spredt.
L¾g
m¾rke til voicingen af 6/9-akkorden: i kvarter fra
tertsen.
Generelt
Du
kan altid udvide dit musikalske ÔordforrŒdÕ ved at
benytte de ovenn¾vnte akkorder - de kan kombineres
pŒ kryds og tv¾rs.
Du
skal dog altid sikre dig at det kan lade sig g¿re i
forhold til melodien - der er f.eks. ikke meget sjov
i at lave en sus-akkord hvis melodien ligger pŒ
tertsen, en b9er hvis melodien ligger pŒ 9eren, osv
osv.
AltsŒ
- t¾nk dig om og lad v¾re med at sovse alting ind i
udvidelser bare for sjovs skyld - der skal v¾re en
idŽ og en melodisk linie i din sats.
__________________________________________________________________________________
2.
Reharmonisering
Ved
reharmonisering indf¿rer du ekstra akkorder eller du
¾ndrer de eksisterende, oftest som
tritonuserstatninger eller ved dominantiseringer (=
erstat molakkord med dur7).
EKSTRA
AKKORDER
Man
kan ofte indf¿je akkorder til de eksisterende
akkordforbindelser
eks.
a) Udvid en V - I forbindelse til en II - V - I
forbindelse:
|
G7
|
Cmaj7
||
|
Dm7
G7
|
Cmaj7
||
eks.
b) Udvid en V - I forbindelse til en Vsus4 - V - I
forbindelse:
|
G7
|
Cmaj7
||
|
G7sus4
G7
|
Cmaj7
||
eks.
c) Udvid / tilf¿j et l¾ngere stykke med samme akkord (fra trin I
til trin I)
|
C6
|
C6
||
kan udvides med en vamp til I - VI - II -
V:
|
C6 Am7
| Dm7
G7
||
denne forts¾tter sŒ med en C-akkord
bagefter.
eks.
d) En anden standard-vamp er denne, hvor VI-trinsakkorden er
dominantiseret
|
C6
|
C6
||
kan udvides med en vamp til:
|
C6 C#dim7
| Dm7
G7
||
eks.
e) Et l¾ngere stykke med samme akkord tr¾der gerne vande over I -
IV
f¿r
den forts¾tter med en II - V forbindelse der
peger hen mod den n¾ste akkord:
|
C6
|
C6
||
F6
|
bliver sŒledes til:
|
C6
F6
|
C6 /
Gm7
C7
|| F6
|
Bev¾gelse
fra I til II
eks.
f) Tilf¿j enten en dominant eller en II-V-forbindelse:
|
C6
||
Dm7
|
| C6
A7
||
Dm7
|
Eller:
| C6 / Em7 A7
|| Dm7 |
eks.
g) Tilf¿j III - bIII forbindelse:
|
C6
|
Dm7
G7
|
| C6
/
Em7
Ebm7
|
Dm7
G7
|
Denne
forbindelse er jo i virkeligheden en ¾ndret II-V
forbindelse, men den fungerer kun nŒr den ender i en
mol7 akkord
Disse
teknikker kan sŒ kombineres:
eks. h) Skal man f.eks. fra I trin tilbage til I trin ved
n¾ste A-stykke kan man udvide
| I
| II - V | I |
forbindelsen til: | I - III -
bIII |
II -
V |
I | i akkorder:
| C6 | Dm7 G7
| C6 | - bliver
til: | C6 / Em7
Ebm7 | Dm7 G7
| C6
|
eks. i) Eller skal man fra I-trin til IV-trin i B-stykket kan det f.eks.
se sŒdan ud:
|
C6
|
C7
||
F6
| C6 / Am7
Abm7
| Gm7
C7
||
F6
Hertil
kommer naturligvis tritonus-substitutioner der kan
inds¾ttes i stedet for alle led i kvintrelaterede
akkordforbindelser (venstre om i kvintcirkel) - pŒ
n¾r i III - bIII - II forbindelsen.
|