INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODELÆNGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Noter til Erik Satie, Embryons Desséchés, no 1
Generelt springer det
øjnene at musikken ledsages af små kommentarer, både indledningsvis og
undervejs i musikken. Kommentarerne kan både ses som direkte fjollede og
ironiske kommentarer til impressionisterne (Debussy) og romantikernes seriøse
stemningsskabende kommentarer og titler til deres musikværker. Men har også en
sammenhæng med musikken - f.eks. i gentagelsen af A hvor teksten også spejler
gentagelsen af formledet.
Dernæst manglen på faste
fortegn, taktangivelse og taktstreger. Vi er i et stykke musik hvor tonalitet
og rytmik ikke er fastlagt på forhånd, men kan/vil opstå undervejs.
Form
Formen præget af montagen, dvs en sammenstillen af
små ideer, musikalske motiver osv. uden nogen større indre eller ydre
sammenhæng. Her er ikke tale om motivisk udvikling. Hver musikalsk bid ‘er der
bare’ som et statement, en udtalelse.
Men derfor er der jo
alligevel en form - omend ikke en pæreform.
A - ca første side indtil teksten Il fait bon vivre
B- fra Il fait bon vivre til fermaten midt på side 2 hvor A-stykket vender
tilbage
A* - identisk med A indtil Ne me faites pas rire,
C - slutdel med stort anlagt
Coda. Starter på Je n’ai pas de tabac
Kommentar: Vi er tæt på en
klassisk bueform ABA med tilføjet slutning
- Klangligt og Rytmisk
adskiller stykket sig ikke fra en klassisk sonate, eller et hvilkensomhelst traditionelt klaverstykke
Tonemateriale / Tonalitet
Satsen er tostemmig - højre hånd/venstre hånd - tonalt er den det også. Man må derfor se på de to stemmers tonemateriale hver for sig.
2.stemmen (=venstre hånd)
starter ud i en C-dur - G - D7 - G, altså en G-dur tonalitet, der dog straks
sløres på Bien med b7 (tonen F), men vi ender så sammen med 1.stemmen om en kvart interval og vi er ‘hjemme’ i G-dur (ca).
Hvad jeg så ikke har omtalt er bi-tonaliteten: at de to stemmer har to forskellige akkorder på samme tid. Men trods alt er der enighed om et G-univers: G-dur / G-mixolydisk.
A*: er jo identisk med A men slutter anderledes, nemlig på Ne me faites rire , med en G+ - igen en sløring af det tonale centrum.
C: her i satsens slutdel
siger højre hånd tydeligvis D7 - G to gange, altså en klassisk Dominant-Tonika slåen-tonearten-fast.
Venstre hånd går derimod fra G (vippen onkring tertsen H) videre ned til Bb - til Ab og op igen via Bb til H. Ab og Bb spilles
samtidig med D7skalaløbet i højre hånd, hvilket giver en bitonal,
dissonerende effekt. Selvom man kunne sige at Ab jo var en tritonussubstitueret dominant, lyder det slet ikke sådan her - og specielt ikke med Bb i venstre hånd:
C slutter som omtalt med en
parodisk nedhamring af en stakkels G-dur akkord.
Æstetik
Vi ser en ironisk distance
til et klassisk anlagt klaverstykke - totalt uprætentiøst, men dog alligevel
med en klar musikalsk idé, og en håndgribelig musikalsk substans: en fast form,
klare temaer, leg med tonalitet. De medfølgende kommentarer gør grin med den
seriøse musik, men understreger også at Satie ikke ønsker at blive analyseret
som en seriøs komponist - “dette er blot en ironisk bagatel” - men det slipper
han så ikke for alligevel. Er der i virkeligheden tale om et stykke seriøst
musik kamufleret som en spøg?
|
||||||||
|