INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Romantisk
harmonik Lad os f¿rst rekapitulere trinbetegnelserne og funktionerne i DUR og i MOL. Her tager trinbetegnelserne udgangspunkt i tonaliteten, dvs. de er ens for dur og mol:
Vi
bem¾rker at Dominanten er ¾ndret fra H-mol til H-dur
septimakkord, da en dur septimakkord bedre leder hjem til
Tonika. Vi fŒr da indf¿rt ledetonen
i E-mol skalaen, nemlig # for D. Bem¾rk
ogsŒ at den 'underlige' akkord i funktionsm¾ssig sammenh¾ng
i mol optr¾der pŒ II-trin: F#m7(b5). Den tolkes her som en
Subdominant - Am - med tilf¿jet sekst: Am6. I
jazz-sammenh¾ng er den blot en II-trins akkord, sŒledes at
II-V-I i mol bliver til: F#m7b5 - H7 - Em7, hvor
jazz-kadencen i dur hedder: F#m7 - H7 - Emaj7.
SKUFFENDE
KADENCE
TRITONUS-SUBSTITUTION
- eller KROMATISK DOMINANT
Hvor der i den normale kadence er to ledetoner: 7 -> 3 og 3 -> 1, er der nu ledetoner pŒ alle dominantens fire toner.
|
||||||||
|