INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Sonatesatsform
En
sonatesatsform, ogsŒ bare kaldet sonateform, var en meget
udbredt formtype i klassiken (1750-1815), og den anvendtes
naturligvis i klaversonater (deraf navnet) og i symfonier og
almindeligvis i f¿rste og sidste sats. Til
forskel fra barokken, den musikalske genre der kom f¿r
(Bach, Vivaldi osv), begyndte man i klassiken at arbejde med
to temaer - et hovedtema (HT) og et sidetema (ST). Hovedtemaet
Œbnede satsen sŒ det skulle gerne v¾re lidt kraftigt,
skarptskŒret og i¿refaldende sŒ publikum var klar over at
musikken nu var startet. Lidt senere introducerede
komponisten sŒ sidetemaet der gerne var blidere og
mere lyrisk. De
to temaer var sŒledes kontraster til hinanden og satsens
udvikling var bl.a. bestemt af arbejdet med de to
forskellige temaer.
Satsen
form var almindeligvis en tredelt ABA-form:
Til allersidst er der sŒ en Coda der runder satsen af. _____________________________________________________________________________ Eksempel pŒ sonatesatform Mozart,
Eine Kleine Nachtmusik, 1.sats: arbejdssp¿rgsmŒl
á node
á lyd |
||||||||
|