Jazzvokal
- opsummering
Det kan v¾re en god idŽ at starte med at lytte
melodien en gang igennem og planl¾gge hvor
det vil v¾re praktisk at vise henholdsvis flydekor
(ikke for meget), korsvar og bloksats. Og husk at
koret generelt gerne skal v¾re rytmisk aktivt og
akkompagnere melodien; pŒ den mŒde bliver dir
arrangement mest interessant.
Huskeliste til dit kor.
Koret skal vise - og altsŒ
indeholde - en r¾kke ting:
á
at du behersker akkorder og udvidelser,
dvs HUSK overensstemmelse mellem becifring og kor (og
OBS de l¿se fortegn)
á
at du kan lave et rytmisk sp¾ndende kor
i et modspil til melodien - se jazzvokalkompendiet
kapitel 2 og 3.
á
at du behersker bloksats - se jazzvokalkompendiet
kapitel 6. Der skal altsŒ v¾re et stykke med bloksats, men det beh¿ver ikke at v¾re
et helt formled.
á
hvis melodien lifter skal akkorden
skifte pŒ liftet
á
du mŒ gerne tilf¿je en akkord til slut
til en lille Coda, f.eks. T - S-mol
- T, eller I - bVII Ð I
(heltone-drej), eller et kromatisk drej.
á
og husk at slutakkorden gerne mŒ ¾ndres
fra maj7 til 6 eller 6/9 -
alle tre akkorder har samme Tonika-funktion.
á
og husk at du meget gerne mŒ udvide med
9ere, men husk at du skal rette dine becifringer.
STEMMEF¯RING
á
7 > 3 ved kvintfaldsakkorder (dvs. venstre om i kvintcirkelen).
Den lave septim skal opl¿ses nedad til tertsen i den
efterf¿lgende akkord.
á
undgŒ sŒ vidt muligt parallelle sekunder
i yderstemmer (S+A / T+B). L¿sning: tilf¿j 9ere eller
oml¾g akkorderne.
á
undgŒ lille sekund mellem Sopran og Alt.
L¿sning a): oml¾g akkorden, sŒ sekundsammenst¿det
'gemmes' inde i akkorden. L¿sning b): tilf¿j en 9er,
som erstatter grundtonen, hvorved dissonansen mellem
grundtonen og maj-7eren erstattes af en terts.
á
#5 > 9 ved D > T forbindelser
(VÐI). #5'eren opl¿ses bedst nedad til 9eren i den
f¿lgende akkord; f.eks. G7#5 > Cmaj9, hvor G7s #d
videref¿res til Cmaj9s 9er: d.
Herved undgŒes tertsfordobling i tonika-akkorden. Hvis
Tonika ingen 9er har kan du blot tilf¿je en.
á
b9 > 5 ved Dominant > Tonika
forbindelser (VÐI). Igen videref¿res udvidelsen, b9,
nedad til tonika-akkordens kvint.
á
undgŒ sŒ vidt muligt forst¿rrede og
formindskede spring. Grunden er naturligvis at de kan
v¾re v¾ldig sv¾re at synge, men afh¾ngig af kontekst,
dvs afh¾ngig af hvordan den melodiske linie
videref¿res, kan de v¾re fuldst¾ndig ok.
MELODI
V¾r
opm¾rksom pŒ melodien, og undgŒ et lille
sekundsammenst¿d mellem korets sopranstemme og
melodien. Problemet opstŒr oftest omkring
maj7-akkorder og ved forudhold
(sus4), som behandles nedenfor.
Ved
maj7-akkorder skal man s¿rge for at akkordens maj7 og
grundtonen ikke st¿der sammen. Hvis melodien har
maj7eren kan koret sŒledes ikke have grundtonen i
toppen, og omvendt: hvis melodien har grundtonen kan
koret ikke have maj7eren i toppen. L¿sningen her kan
v¾re at ¾ndre maj7-akkorden til en 6-akkord - de to
har samme funktion.
L¿sningen
i ¿vrigt er at holde afstand til melodien, eller at
bruge melodien i dit kors stemmer.
FORUDHOLD
Hvis
melodien har et forudhold
er det oftest nemmest at lade den korstemme, der
ligger lige ved melodien, f¿lge med i melodiens
bev¾gelse.
Forudhold
er ofte forudhold for
akkordens terts, dvs en
4>3
bev¾gelse.
I en durakkord
erstatter kvarten (4) tertsen og du kan IKKE have
tertsen i dit kor samtidig.
I en molakkord
er der ikke noget problem - molterts og 4er pŒ samme
tid er ok.
VOICING
Spredt
eller t¾t beliggenhed? Ved spredt forstŒr vi her blot
drop-2.
Drop-2 anvender du:
á
hvis dit kor ligger meget h¿jt - sŒ fŒr
du spredt stemmerne og klangen
á
nŒr du springer op, f.eks. i forbindelse
med bloksats; gŒ da fra t¾t til spredt
voicing
á
nŒr du springer ned: gŒ fra spredt til
t¾t - herved undgŒr du alt for voldsomme spring i
understemmerne.
En
fornuftig anvendelse af drop 2 kan ofte l¿se
stemmef¿ringsm¾ssige problemer (is¾r 7>3) i forbindelse med bloksats.
|