Jazzvokal
- opsummering
Det
f¿rste du skal g¿re er at lytte til den
melodien og skrive nogle idŽer ned pŒ noden
undervejs:
á
hvor skal der v¾re flydekor
á
hvor skal koret v¾re mere rytmisk
á
hvor er der plads til korsvar
á
hvor vil det v¾re godt med bloksats
Huskeliste til dit kor.
Koret skal vise - og altsŒ
indeholde - en r¾kke ting:
á
at du behersker akkorder og udvidelser =
HUSK overensstemmelse mellem becifring og kor (og OBS
de l¿se fortegn)
á
at du kan lave et rytmisk sp¾ndende kor
i et modspil til melodien - se jazzvokalkompendiet
kapitel 2 og 3.
á
at du behersker bloksats - se jazzvokalkompendiet
kapitel 6. Der skal altsŒ v¾re et stykke med bloksats
á
hvis melodien lifter skal akkorden
skifte pŒ liftet
á
du mŒ gerne tilf¿je en akkord til slut
til en lille Coda, f.eks. T - Smol
- T, eller I - bVII Ð I
á
og husk at slutakkorden gerne mŒ ¾ndres
fra maj7 til 6 eller 6/9
á
og husk at du meget gerne mŒ udvide med
9ere, men husk at du skal rette din becifring.
STEMMEF¯RING
á
7 > 3 ved kvintfaldsakkorder Ð dvs.
venstre om i kvintcirkelen
á
undgŒ sŒ vidt muligt parallelle sekunder
i yderstemmer (S+A / T+B). L¿sning: tilf¿j 9ere eller
oml¾g akkorderne
á
undgŒ lille sekund mellem Sopran og Alt.
L¿sning: oml¾g akkorden eller tilf¿j en 9er
á
#5 > 9 ved D > T forbindelser
(VÐI); f.eks. G7#5 > Cmaj9. Hvis Tonika ingen 9er
har kan du blot tilf¿je en
á
b9 > 5 ved Dominant > Tonika
forbindelser (VÐI)
á
undgŒ sŒ vidt muligt forst¿rrede og
formindskede spring
MELODI
V¾r
opm¾rksom pŒ melodien, og undgŒ et lille
sekundsammenst¿d mellem kor-Sopran og melodi.
Problemet opstŒr oftest omkring maj7-akkorder og ved forudhold,
men ogsŒ ved 7b9-akkorder, naturligvis.
L¿sningen
er at holde afstand, eller at indkorporere
melodien i dit korarbejde.
FORUDHOLD
Hvis
melodien har et forudhold
er det oftest nemmest at lade den korstemme der 'har'
melodiens tone f¿lge med melodiens bev¾gelse.
Forudhold
er ofte forudhold for
akkordens terts, dvs en
4>3
bev¾gelse.
I en durakkord
erstatter kvarten (4) tertsen og du kan IKKE have
tertsen i dit kor samtidig.
I en molakkord
er der ikke noget problem - molterts og 4er pŒ samme
tid er ok.
VOICING
Spredt
eller t¾t beliggenhed? Ved spredt forstŒr vi her blot
drop-2.
Drop-2 anvender du:
á
hvis dit kor ligger meget h¿jt - sŒ fŒr
du spredt stemmerne og klangen
á
nŒr du springer op, f.eks. i forbindelse
med bloksats; gŒ da fra t¾t til spredt
voicing
á
nŒr du springer ned: gŒ fra spredt til
t¾t - herved undgŒr du alt for voldsomme spring i
understemmerne.
En
fornuftig anvendelse af drop 2 kan ofte l¿se
stemmef¿ringsm¾ssige problemer (is¾r 7>3) i
forbindelse med bloksats.
|