home
site search by freefind advanced
SKRIFTLIG MUSIK
  print

Jazzvokal - opsummering

Det frste du skal gre er at lytte til den melodien og skrive nogle ider ned p noden undervejs:

      hvor skal der vre flydekor

      hvor skal koret vre mere rytmisk

      hvor er der plads til korsvar

      hvor vil det vre godt med bloksats

 

Huskeliste til dit kor.

    Koret skal vise - og alts indeholde - en rkke ting:

      at du behersker akkorder og udvidelser = HUSK overensstemmelse mellem becifring og kor (og OBS de lse fortegn)

      at du kan lave et rytmisk spndende kor i et modspil til melodien - se jazzvokalkompendiet kapitel 2 og 3.

      at du behersker bloksats - se jazzvokalkompendiet kapitel 6. Der skal alts vre et stykke med bloksats

      hvis melodien lifter skal akkorden skifte p liftet

      du m gerne tilfje en akkord til slut til en lille Coda, f.eks. T - Smol - T, eller I - bVII I

      og husk at slutakkorden gerne m ndres fra maj7 til 6 eller 6/9  

      og husk at du meget gerne m udvide med 9ere, men husk at du skal rette din becifring.

 

STEMMEFRING

      7 > 3 ved kvintfaldsakkorder dvs. venstre om i kvintcirkelen

      undg s vidt muligt parallelle sekunder i yderstemmer (S+A / T+B). Lsning: tilfj 9ere eller omlg akkorderne

      undg lille sekund mellem Sopran og Alt. Lsning: omlg akkorden eller tilfj en 9er

      #5 > 9 ved D > T forbindelser (VI); f.eks. G7#5 > Cmaj9. Hvis Tonika ingen 9er har kan du blot tilfje en

      b9 > 5 ved Dominant > Tonika forbindelser (VI)

      undg s vidt muligt forstrrede og formindskede spring

 

MELODI

Vr opmrksom p melodien, og undg et lille sekundsammenstd mellem kor-Sopran og melodi. Problemet opstr oftest omkring maj7-akkorder og ved forudhold, men ogs ved 7b9-akkorder, naturligvis.

Lsningen er at holde afstand, eller at indkorporere melodien i dit korarbejde.

 

FORUDHOLD

Hvis melodien har et forudhold er det oftest nemmest at lade den korstemme der 'har' melodiens tone flge med melodiens bevgelse.

Forudhold er ofte forudhold for akkordens terts, dvs en 4>3 bevgelse.

I en durakkord erstatter kvarten (4) tertsen og du kan IKKE have tertsen i dit kor samtidig.

I en molakkord er der ikke noget problem - molterts og 4er p samme tid er ok.

 

VOICING

Spredt eller tt beliggenhed? Ved spredt forstr vi her blot drop-2.

Drop-2 anvender du:

      hvis dit kor ligger meget hjt - s fr du spredt stemmerne og klangen

      nr du springer op, f.eks. i forbindelse med bloksats; g da fra tt til spredt voicing

      nr du springer ned: g fra spredt til tt - herved undgr du alt for voldsomme spring i understemmerne.

En fornuftig anvendelse af drop 2 kan ofte lse stemmefringsmssige problemer (isr 7>3) i forbindelse med bloksats.