home
site search by freefind advanced
SKRIFTLIG MUSIK
  print

Jazzvokal - opsummering

Det f¿rste du skal g¿re er at lytte til den melodien og skrive nogle idŽer ned pŒ noden undervejs:

á      hvor skal der v¾re flydekor

á      hvor skal koret v¾re mere rytmisk

á      hvor er der plads til korsvar

á      hvor vil det v¾re godt med bloksats

 

Huskeliste til dit kor.

    Koret skal vise - og altsŒ indeholde - en r¾kke ting:

á      at du behersker akkorder og udvidelser = HUSK overensstemmelse mellem becifring og kor (og OBS de l¿se fortegn)

á      at du kan lave et rytmisk sp¾ndende kor i et modspil til melodien - se jazzvokalkompendiet kapitel 2 og 3.

á      at du behersker bloksats - se jazzvokalkompendiet kapitel 6. Der skal altsŒ v¾re et stykke med bloksats

á      hvis melodien lifter skal akkorden skifte pŒ liftet

á      du mŒ gerne tilf¿je en akkord til slut til en lille Coda, f.eks. T - Smol - T, eller I - bVII Ð I

á      og husk at slutakkorden gerne mŒ ¾ndres fra maj7 til 6 eller 6/9  

á      og husk at du meget gerne mŒ udvide med 9ere, men husk at du skal rette din becifring.

 

STEMMEF¯RING

á      7 > 3 ved kvintfaldsakkorder Ð dvs. venstre om i kvintcirkelen

á      undgŒ sŒ vidt muligt parallelle sekunder i yderstemmer (S+A / T+B). L¿sning: tilf¿j 9ere eller oml¾g akkorderne

á      undgŒ lille sekund mellem Sopran og Alt. L¿sning: oml¾g akkorden eller tilf¿j en 9er

á      #5 > 9 ved D > T forbindelser (VÐI); f.eks. G7#5 > Cmaj9. Hvis Tonika ingen 9er har kan du blot tilf¿je en

á      b9 > 5 ved Dominant > Tonika forbindelser (VÐI)

á      undgŒ sŒ vidt muligt forst¿rrede og formindskede spring

 

MELODI

V¾r opm¾rksom pŒ melodien, og undgŒ et lille sekundsammenst¿d mellem kor-Sopran og melodi. Problemet opstŒr oftest omkring maj7-akkorder og ved forudhold, men ogsŒ ved 7b9-akkorder, naturligvis.

L¿sningen er at holde afstand, eller at indkorporere melodien i dit korarbejde.

 

FORUDHOLD

Hvis melodien har et forudhold er det oftest nemmest at lade den korstemme der 'har' melodiens tone f¿lge med melodiens bev¾gelse.

Forudhold er ofte forudhold for akkordens terts, dvs en 4>3 bev¾gelse.

I en durakkord erstatter kvarten (4) tertsen og du kan IKKE have tertsen i dit kor samtidig.

I en molakkord er der ikke noget problem - molterts og 4er pŒ samme tid er ok.

 

VOICING

Spredt eller t¾t beliggenhed? Ved spredt forstŒr vi her blot drop-2.

Drop-2 anvender du:

á      hvis dit kor ligger meget h¿jt - sŒ fŒr du spredt stemmerne og klangen

á      nŒr du springer op, f.eks. i forbindelse med bloksats; gŒ da fra t¾t til spredt voicing

á      nŒr du springer ned: gŒ fra spredt til t¾t - herved undgŒr du alt for voldsomme spring i understemmerne.

En fornuftig anvendelse af drop 2 kan ofte l¿se stemmef¿ringsm¾ssige problemer (is¾r 7>3) i forbindelse med bloksats.