INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Musikanalyse
Denne
side behandler overordnet hvilke tilgange man kan anvende
nŒr man skal analysere musik. At
analysere et v¾rk betyder at splitte det ad i mindre
dele for at se hvad det indeholder. I
syntesen samler
man derefter op og fŒr et overblik over resultatet af
analysen. Det
kan v¾re en god idŽ at starte med bare at lytte til musikken
for at danne sig et overordnet billede af musikkens
generelle karakter og udtryk. Hvad Õhandler det omÕ pŒ et
overordnet plan, hvordan r¿rer musikken en og hvad vil den Ð
eller komponisten Ð mon med v¾rket? Til
den n¾rmere analyse mŒ man benytte sŒvel den klingende
musik, selve v¾rket, til en auditiv analyse, samt den
nedskrevne musik, nodebilledet (eller anden grafisk
gengivelse), til nodebaseret analyse.
Auditiv
analyse
kan afd¾kke:
Nodebaseret
analyse kan
afd¾kke:
I
syntesen skal man samle op og konkludere og fŒ et
overblik over analysens resultater:
PerspektivŽr ved at sammenholde musikstykket med anden musik eller med sin tid: Sammenhold
v¾rket med anden musik ved at anvende viden om den
musikalske, stilistiske udvikling og ved at tr¾kke trŒde til
andre genrer og andre v¾rker. Sammenhold v¾rket med tiden ved at se v¾rket pŒ baggrund af den samtidige historiske udvikling og med de sociale og samfundsm¾ssige forhold, og ved at overveje musikkens funktion og rolle i dens tid
_____________________________________________________________________________ Se mere detaljeret om analyse af jazz, rock og pop her: Rytmisk musikanalyse - jazz > Hent som pdf |
||||||||
|