INDHOLD:

1. TAKTARTER

2. NODELÆNGDER og PAUSER

3. BINDEBUER og PUNKTERING

4.OFF-BEATS

5. TRIOLER

6. OPTAKT

7. SEKSTENDEDELE

  home
site search by freefind advanced
MUSIKANALYSE  

 

Musikanalyse - jazz

 

Når du skal analysere et jazznummer skal du naturligvis bruge såvel auditiv som nodebaseret analyse.

 

GENERELT

Det er en god ide først at høre nummeret et par gange for at kunne give en generel karakteristik af besætning, spillestil, feeling og det overordnede udtryk i musikken.

 

TEMA

Kig derefter på temaet (på node) og analyser følgende punkter:

  • temaets form. De almindeligste temaformtyper er 32 takters AABA eller AA’.
  • den harmoniske opbygning – lav en harmonisk analyse af de enkelte formled og den overordnede harmoniske struktur
  • den melodiske struktur – analyser den melodiske opbygning og bevægelse, samt det tonemateriale der anvendes
  • tonalitet – baserer nummeret sig på et funktionsharmonisk, modalt eller blues-tonalt grundlag – eller en blanding? Du baserer analysen af tonaliteten på den harmoniske analyse og på analysen af det anvendte tonemateriale. De enkelte formdele af temaet kan være i forskellig tonalitet.

 

FORMOVERSIGT

  • hvordan er hele nummeret struktureret formmæssigt
  • hvordan adskiller de enkelte formled sig fra hinanden med hensyn til melodik, harmonik, instrumentation m.v.
  • er instrumentationen anvendt som formdannende element - hvilken rolle spiller orkesterets forskellige dele (rytmegruppe, blæsersektion, vokalister) i de enkelte formled.

 

GROOVE

  • hvordan er det rytmiske fundament sammensat og hvilke spillemåder anvendes – sandsynligvis, men ikke nødvendigvis, forskelligt i de forskellige formled.
  • aktivitetsniveau - holder rytmegruppen sig til en blot akkompagnerende rolle, eller i hvor grad er den kommenterende og varieret .
  • spilles der standard jazzgrooves – som twobeat og fourbeat / walking, eller er groovet mere ostinatbaseret eller er der iblandet elementer fra andre stilarter som rock, reggae, bossa nova, latin .. ?

 

SOLISTER og SOLI

Oftest, men ikke altid, vil der være en eller flere soli:

  • karakterisér solisternes approach til deres solo – vildt og ekspressivt eller roligt og indadvendt? Hvilken tone og hvilket udtryk benytter solisten?
  • spiller solisten rytmisk tilbagelænet eller fremme på beatet?
  • er soloen præget af stor aktivitet eller er den mere minimalistisk struktureret med færre toner og flere pauser?
  • hvilket tonalt materiale anvender solisten og hvordan er soloen orienteret i forhold til det harmoniske grundlag? Man taler om vertikal (lodret) orientering hvis solistens tonevalg afspejler den harmoniske udvikling; man taler om horisontal orientering hvis solisten basere sig på en gennemgående skala eller modus, hvilket oftest vil være tilfældet i modalt baseret jazz eller blues.
  • hvilken improvisationsteknik anvendes: melodisk parafraserende , harmonisk baseret (vertikalt) eller modalt baseret (horisontalt)? Eller er den præget af rytmiske og melodisk strukturer, såsom melodiske formler eller motiver ('licks')?

> Se mere om analyse af soli på siden om jazzimprovisation.

 

GENRE og STIL

Til den overordnede opsamling på analysen skal du kommenterer på hvordan nummeret kan placeres stilistisk i forhold til de forskellige jazzgenrer. Hvilke af de elementer du har analyseret er karakteristiske for en specifik jazzgenre – og hvilke peger måske i andre retninger?


> Hent denne side som pdf