INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Musikanalyse
- rock og pop
Ved analyse af rock- eller popmusik kan du med fordel bruge de punkter og den r¾kkef¿lge der er angivet her.
FORM
Lav en formoversigt over nummeret der bŒde
indeholder STORFORM og DETALJE.
Giv
en grundig redeg¿relse for den enkelte formleds
karakteristika:
-
hvilke
elementer er karakteristiske og v¾sentlige for det enkelte
formled (instrumentation, sound, dynamik, harmonik, melodik,
É )
-
hvilken
funktion har det enkelte formled
-
overvej
tid / rum perspektivet
-
saml
op:
er der interessante formm¾ssige aspekter, eller er formen
helt forudsigelig og almindelig? Se Anders Aare, Johannes Gr¿nager,
Poul R¿nnenfelt: Rockmusik i Tid og Rum, Systime 2000, side
30-50 TONALITET &
HARMONIK Lav
en harmonisk og tonal analyse og placŽr nummeret tonalt i
forhold til den harmoniske trekant.
-
Understreger
harmonikken formopbygningen?
-
Hvordan
bidrager harmonikken til nummerets stemning/univers?
-
KommentŽr
eventuelle uforklarlige passager
-
saml
op:
hvad kan man sige generelt on det tonale univers? (h¾nger
sammen med tonemateriale og skala under melodik) Se Rockmusik i Tid og Rum, side
54-69 MELODIK Lav
en melodisk analyse af melodikken i nummerets forskellige
formled:
-
melodisk
opbygning: fraser, gentagelser, sekvenser etc.
-
tonemateriale
& skala (dette h¾nger ogsŒ sammen med
tonalitetsovervejelsen): blues, funktionsharmonisk, modalt,
andet?
-
saml
op:
hvad kan man sige generelt om melodikken? Hvordan h¾nger den
sammen med teksten? Har den et typisk h¿jdepunkt? Se Uffe Englund: Musik Ð metoder til
analyse, Systime 2008, side 72. Se Rockmusik i Tid og Rum, side
134-145 + side 151. GROOVE Kommenter
opbygningen af groovet i de forskellige formafsnit.
-
beatmarkeringer,
offbeats osv
-
komplement¾rrytmik
& udfyldningsgrad
-
clavesrytmik
m.v.
-
saml
op:
hvordan forholder groovet sig til anden musik, andre
stilarter, osv ? Er der nogle specielle ting der skal
kommenteres? Se Rockmusik i Tid og Rum, side
82-100 / eller se Gr¿nager: Groovy, Systime 2002. UNIVERS /
STEMNING Giv
et bud pŒ hvilket univers, hvilken stemning og hvilket
udtryk sangen fors¿ger at ramme Ð og med hvilke midler. Delelementer
er her:
-
Sound,
instrumentation, spillemŒde
-
vokalt
arbejde (frasering, udtryksmŒde, intensitet,
.. ), st¿jlyde, effekter
-
tekstligt
univers og budskab
-
illustrative
eller associationsskabende elementer
-
scenefremtr¾den,
covers, t¿jstil, hŒrstil, af- og pŒkl¾dningsgrad osv osv
-
saml
op:
hvordan er det samlede nummer, hvad vil kunstneren opnŒ,
hvad er effekten pŒ lytteren osv osv. Her er det pŒ plads
med en st¿rre opsamling pŒ det samlede musikalske udtryk. Se Rockmusik i Tid og Rum, side
154-167 _____________________________________________________________________________
PRAKTISKE
OVERVEJELSER ved skriftlig musikanalyse:
1.
Husk
at holde dig det overordnede formŒl med analyse for ¿je:
HVAD er det jeg analyserer efter?
2. Du
bliver naturligvis n¿dt til at lave en detaljeret musikalsk
analyse alligevel, men du kan v¾gte nogle dele af analysen
h¿jere end andre.
3. Om
FORM: formoversigten giver et godt v¾rkt¿j for overblik over
nummeret, og g¿r det nemt og overskueligt at formidle dine
iagttagelser. Lav en formoversigt med kommentarer Ð den kan
gerne vedl¾gges som bilag, hvis du synes.
4. Om
HARMONIK og MELODIK. Benyt dit nodemateriale. Indskriv
formled, harmonisk analyse og melodisk fraser i noden. Husk
at der skal v¾re takttal pŒ!
5. Om
GROOVE. Nedskriv/kopier groovet og indf¿j det i din tekst og
kommenter pŒ det
6. GENERELT
UndgŒ
meget lange og detaljerede gennemgange af harmonik og
melodik i din hovedtekst, men fremdrag hovedtr¾kkene og
konklusionerne i din tekst og henvis sŒ til node eller
bilag. Du
kan ogsŒ gerne indskrive det harmoniske forl¿b med analyse i
selve din tekst Ð det samme med melodik hvor du kan inds¾tte
billeder med udsnit af noden .. eller hvordan du nu gerne
vil. Bare det er tydeligt og klart og nogenlunde kortfattet.
Det
fleste af oven¾vnte overvejelser kan fint bruges i
forbindelse med alle rytmiske stilarter, men der er klart
elementer der v¾gtes forskelligt Ð og andre aspekter der nok
skal inddrages Ð nŒr vi snakker f.eks. blues, gospel, jazz
eller latinamerikansk musik. Se gerne hj¾lpepapirer under de enkelte genrer, jazz og latin f.eks.
_____________________________________________________________________________ Se mere om analyse af rytmisk musik her: |
||||||||
|