INDHOLD:
1. TAKTARTER
2. NODEL®NGDER og PAUSER
3. BINDEBUER og PUNKTERING
4.OFF-BEATS
5. TRIOLER
6. OPTAKT
7. SEKSTENDEDELE
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MUSIKANALYSE |
Musik
og videnskabsteori
Musik er et humanistisk fag, hvilket betyder at det
besk¾ftiger sig med et menneskeskabt produkt, nemlig
struktureret lyd; altsŒ et humanistisk, betydningsb¾rende
udtryk. GenstandsomrŒde Musikfagets genstandsomrŒde er prim¾rt det klingende produkt,
musikken selv og sekund¾rt musikkens ydre omst¾ndigheder -
de samfundsm¾ssige og sociale omst¾ndigheder. Der
indgŒr flere forskellige akt¿rer i skabelsen af musikken:
Autoren, komponisten, kan formidle sit v¾rk via noder, som i
den klassiske tradition, eller mundtligt, som indenfor megen
popul¾rmusik, som i jazz-, rock- og popmusik. Her vil der
ofte kun - eller ogsŒ - v¾re en mundtlig formidling af idŽer
i studiet eller ¿velokalet, og nodematerialet vil kun udg¿re
en del af produktet. Folkemusik kan v¾re udelukkende
mundtligt formidlet eller ogsŒ nedf¾ldet pŒ noder. Og hvad betyder det for den videnskabelige omgang med
produktet, den klingende musik? Det betyder at der er forskellige usikkerhedsfaktorer i hvad
det er vi analyserer pŒ:
Fagets metoder
a) Musikinternt benytter vi auditiv
analyse til at unders¿ge:
-
og vi benytter nodebaseret analyse til at unders¿ge:
b) Musikeksternt kigger vi pŒ samtidige
kilder etc. for at se pŒ v¾rket
i et samfundsm¾ssigt og historisk lys: Hvordan var
de samfundsm¾ssige forhold for musikere og musikud¿vere,
hvordan var samfundets magtforhold, hvad var musikkens rolle
og funktion i dens tid, hvordan blev musikken modtaget etc.
Musikfaget anvender sŒledes en positivistisk metode
til at afd¾kke hvordan:
Musikfaget anvender ogsŒ en hermenutisk, fortolkende
metode til at afd¾kke hvorfor:
Musikfaget
og hovedomrŒderne Musikfaget er nutildags (dvs. de sidste ca 500 Œr) placeret som et humanistisk fag, der besk¾ftiger sig med analyse og fortolkning af et menneskeligt, kunstnerisk udtryk Ð altsŒ pŒ linie med kunstanalyse og litter¾r analyse - men igennem n¾sten totusinde Œr var det i h¿jere grad forbundet med aritmetik, geometri og astronomi, altsŒ en del af de matematiske og naturvidenskabelige discipliner, med v¾gt pŒ bl.a. talforhold i intervaller for at bestemme f.eks. konsonerende og dissonerende intervaller m.v.
_____________________________________________________________________________ |
||||||||
|