Jazzvokal - introduktion
Dette er en kort introduktion til arbejdet med
såkaldte flydestemmer til en jazzmelodi med opgivne becifringer.
Du skal tilføje 4 vokale stemmer: S - A - T - B,
men du ikke skal bekymre dig om det rytmiske fundament – bas og trommer
– det er forudsat.
Jazzvokalarbejdet fungerer ligesom en
blæsergruppe, der akkompagnerer og svarer melodien - vokal-bassen skal derfor
ikke synge som en bas, men fungerer som en del af koret.
Du skal følge det jazzvokalkompendium som Gert Uttenthal har udarbejdet – det er godt og omfattende.
Til en start skal du især lægge mærke til disse
regler:
l
stemmerne skal ligge tæt, dvs der skal ikke være
‘huller’ mellem stemmerne hvor der er plads til akkordtoner
l
stemmerne skal holde sig indenfor et vist omfang
– ca midter-C til midter-C
l
det er stemmer der skal kunne synges, så derfor
skal de være sangbare. Det er baggrunden for den række af stemmeføringsregler
du bliver præsenteret for.
De vigtigste stemmeføringsregler er:
l
stemmeføringen skal være doven, dvs den enkelte
stemme skal videreføres til den nærmeste tone i den følgende akkord, eller
blive liggende hvis der er fællestoner
l
7 > 3 behandlingen af den lille septim,
der skal opløses nedad til tertsen i den følgende akkord ved
akkorder med kvintfald imellem (=venstre om i kvintcirkelen), f.eks. Dm7
– G7 eller G7 – Cmaj7 osv.
l
undgå helst formindskede/forstørrede spring
l
men lav gerne akkordomlægninger for at skabe
større variation i koret
l
undgå såvidt muligt stemmekryds - at tenoren f.eks. ligger højere end
alten
Koret kan så rytmiseres
l
ved at følge melodiens lifts
l
ved at introducere andre lifts ‘omkring’
melodirytmen
l
ved at bruge udsnit af melodiens rytme
l
ved at lave svar i melodiens huller
Se mere om Jazzvokal på siden Jazzvokal Opsummering
|